اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین

اعتراض دانشجویان پیام نور مشهد و اهواز به زمان پرداخت شهریه

اعتراض دانشجویان پیام نور مشهد و اهواز به زمان پرداخت شهریه

تجمع اعتراضی دانشجویان پیام نور در اهواز

اعتراض دانشجویان پیام نور : دانشجویان دانشگاه پیام‌ نور اهواز امروز نسبت به آیین‌نامه پرداخت شهریه ثابت و متغیر تا ۲۰ روز پس از انتخاب واحد (۲۵ بهمن‌ماه) و همچنین حذف دروس خودخوان از برنامه این دانشگاه، اعتراض کردند.

در پی ابلاغ دستورالعمل جدید پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور و همچنین حذف دروس خودخوان از برنامه این دانشگاه در نیم سال جدید، دانشجویان مرکز اهواز با تجمع مقابل دفتر ریاست اعتراض خود را نسبت به تصمیم جدید مسئولان ابراز کردند.

یکی از دانشجویان که در این تجمع صنفی شرکت کرده بود، با بیان این‌که این تجمع از ساعت ۱۰ صبح امروز آغاز شد، به خبرنگار ایسنا گفت: دانشجویان در محوطه و در مقابل دفتر رییس دانشگاه تجمع کردند که مأموران حراست از تجمع دانشجویان در مقابل این دفتر ممانعت به عمل آوردند.

اعتراض دانشجویان پیام نور مشهد و اهواز به زمان پرداخت شهریه
اعتراض دانشجویان پیام نور مشهد و اهواز به زمان پرداخت شهریه

وی ادامه داد: این تجمع بدون سردادن هیچ‌گونه شعار و درگیری فیزیکی انجام شد و دانشجویان نسبت به آیین‌نامه جدید مبنی بر الزام دانشجویان به پرداخت شهریه متغیر تا ۲۵ بهمن‌ماه و همچنین حذف دروس خودخوان، اعتراض داشتند.

همچنین یکی دیگر از دانشجویان حاضر در این تجمع، با بیان این‌که کسی از مدیران دانشگاه حاضر به پاسخ‌گویی به دانشجویان نشده است، گفت: دانشجویان برای مطالبه حق خود آمده بودند و تجمع کردند اما پاسخ روشنی دریافت نکردند؛ اکنون عنوان می‌کنند که دانشجویان در صورت مشکل برای پرداخت شهریه می‌توانند از وام استفاده کنند اما ارائه وام با بهره چهار درصد به معنای آن است که شهریه چهار درصد افزایش یابد.

این دانشجوی دانشگاه پیام نور اهواز ضمن انتقاد از حذف دروس خودخوان، عنوان کرد: مطابق آیین‌نامه، دانشگاه باید دروس خودخوان داشته باشد و ما به همین خاطر دانشگاه پیام‌ نور را انتخاب کردیم؛ حذف این دروس تغییر آیین‌نامه دانشگاه و خلاف آن چیزی است که در هنگام ثبت‌نام اعلام شده است.

دستور العمل جدید به نفع دانشجویان و دانشگاه است

دکتر علیرضا رازقی‌زاده رییس دانشگاه پیام نور خوزستان نیز در پاسخ به ایسنا در خصوص تجمع امروز دانشجویان در مرکز اهواز، اظهار داشت: هیچ مشکلی در این تجمع نبوده و تجمع دانشجویان با آرامش به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع شهریه به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده زیرا آیین‌نامه شهریه تغییری پیدا نکرده است و هیچ مشکلی در دانشگاه در این خصوص وجود ندارد. آنچه انجام شده، دستورالعمل جدیدی است که با توجه به شرایط دانشگاه ابلاغ شده است.

رییس دانشگاه پیام نور خوزستان با اشاره با این‌که دستورالعمل از سوی سازمان مرکزی دانشگاه به تمام مراکز در سطح کشور ابلاغ شده است، گفت: با توافق انجام‌شده با بانک تجارت و بر اساس این دستورالعمل، یک وام با سود چهار درصد بدون ضامن به دانشجویان در هنگام انتخاب واحد قابل ارائه است؛ دانشجویان می‌توانند از این طریق شهریه خود را پرداخت کنند و سپس دانشجویان این وام را به‌تدریج به بانک بازپرداخت می‌کنند. در واقع این دستورالعمل به نفع دانشجویان و دانشگاه است.

رازقی‌زاده اظهار کرد: همچنین دانشجویانی که توانایی پرداخت شهریه را دارند، می‌توانند بدون دریافت وام، شهریه خود را پرداخت کنند؛ این دستورالعمل از این ترم اجرا می‌شود.

رییس دانشگاه پیام نور خوزستان در خصوص پاسخ مسئولان به دانشجویان در تجمع امروز، گفت: با تماسی که با معاون آموزشی مرکز اهواز داشته‌ام، اطلاع دادند که با چهار تن از دانشجویان به‌عنوان نماینده دانشجویان معترض، صحبت‌هایی انجام و در خصوص دستورالعمل جدید اطلاع‌رسانی شده است؛ پس از آن دانشجویان به تجمع خود پایان دادند و اکنون شرایط عادی در دانشگاه برقرار است.

اعتراض دانشجویان پیام نور مشهد به تغییر زمان پرداخت شهریه‌ + پاسخ مسئولان

تعدادی از دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد امروز به تغییر فرآیند پرداخت شهریه‌ها در این دانشگاه اعتراض کردند.

ظهر امروز دانشگاه پیام نور مشهد شاهد اعتراض جمعی از دانشجویان این دانشگاه در خصوص تغییر فرآیند پرداخت شهریه‌ها بود.

براساس این تغییر دانشجویان موظفند تا ۲۵ بهمن ماه تمام شهریه خود را پرداخت کنند این در حالی است که پیش از این دانشجویان مهلت بیشتری برای پرداخت شهریه داشتند، اما با روند فعلی در صورت عدم پرداخت این شهریه تا ۲۵ بهمن دانشجویان امکان حضور در امتحان را نخواهند داشت.

یکی از دانشجویان معترض در این رابطه به ایسنا گفت: پیش‌تر روند انتخاب واحد اینگونه بود که هر ترم با واریز شهریه ثابت، پرتال انتخاب واحد دانشجویان باز ‌شده و شهریه متغیر را در بازه امتحانات و یا طول ترم واریز می‌شد.

وی ادامه داد: امسال در سیستم گلستان اعلام شد شهریه ثابت و متغیر باید تا ۲۵ بهمن ماه واریز شود. این مساله از دو زاویه قابل بررسی است؛ اول اینکه دانشجویان انتظار چنین مساله‌ای را نداشته‌ و این مدل پرداخت شهریه کمی شوکه کننده بود، دوما دانشجویی که این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده قطعا وسع مالی زیادی برای تحصیل در برخی دانشگاه‌ها را نداشته است.

این دانشجوی پیام نور مشهد مدعی شد: من دانشجوی کارشناسی‌ارشد هستم و همین دو ماه پیش شهریه ترم گذشته که حدود دو میلیون تومان بود را واریز کرده‌ام و حال باید دومرتبه، تا ۲۵ بهمن ماه، ۱٫۵ میلیون تومان دیگر پرداخت کنم. این وضعیت به من فشار زیادی وارد می‌کند.

دانشجویان تاکید داشتند که باید با ریاست دانشگاه در مرکز پیام نور استان گفت‌وگو صورت گیرد تا این مشکل حل شود. یکی از حاضرین در پاسخ به دانشجویان گفت: این مساله زمان‌بر بوده و باید کمی صبر کرد تا این دستور از روی سایت گلستان حذف شود.

یکی از دانشجویان در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص اینکه پیگیری‌های شما چه نتیجه‌ای داشته، تصریح کرد: به ما گفته شده امضا جمع کنید و طی یک نامه، آن را به ریاست دانشگاه ارایه کنید؛ نکته اینجاست که جمع‌آوری امضا، تنظیم نامه و ارسال پاسخ آن خیلی زمان‌بر است و تا رسیدن پاسخ آن تکلیف ما مشخص نخواهد بود.

او می‌گوید: در حال حاضر فرایند انتخاب واحد در پرتال‌ها امکان‌پذیر است ولی باید تا ۲۵ بهمن شهریه ثابت را نیز پرداخت کنیم؛ در غیر این صورت حذف و اضافه غیرفعال خواهد شد. حراست دانشگاه از ما می‌خواهد نماینده معرفی کرده و قانونی مسایل را پیگیری کنیم.

یکی دیگر از دانشجویان پس از صحبت با یکی از مسئولین دانشگاه به ایسنا گفت: به ما گفته شد که پیگیری در تهران صورت گرفته است و این مساله‌ای سراسری بوده و مربوط به تمام دانشجویان پیام نور است.

او اضافه کرد: مسئولین دانشگاه تاکید دارند که این فرایند از روی سایت گلستان حذف خواهد شد. تنها اعتراض ما به این روند پرداخت شهریه است. ما نتوانستیم رئیس دانشگاه را پیدا کنیم؛ امروز نه معاون و نه خود ریاست دانشگاه برای پاسخگویی حضور داشتند.

این دانشجو با بیان اینکه درخواست ما این است که نحوه پرداخت شهریه مانند گذشته شود، گفت: نباید اینگونه باشد که دانشجویان همه شهریه را یک‌جا پرداخت کنند چون شهریه‌ها افزایش پیدا کرده و در حال حاضر نیز به ما گفته شده باید تا ۲۵ بهمن ماه کل شهریه پرداخت شود.

یکی از دانشجویان در این رابطه اظهار کرد: اعتراض ما به دلیل تغییر فرایند شهریه‌هاست؛ به ما مهلت داده شده تا ۲۵ بهمن ماه کل شهریه متغیر و ثابت این ترم را واریز کنیم. ترم‌های گذشته تا ابتدای امتحانات برای واریز شهریه متغیر فرصت بود. خواسته دانشجویان این است که این تاریخ و ضرب‌العجل ۲۵ بهمن ماه حذف شود.

وی در خصوص گفت‌وگوهای مسئولین دانشگاه با نمایندگان معترضین عنوان کرد: مسئولین خیلی خوب پاسخ گفتند؛ آن‌ها می‌گویند باید به آن‌ها مهلت دهیم تا با مرکز هماهنگ کرده و نماینده دانشجویان با مسئولین صحبت‌ کنند. به ما گفته‌اند، فعلا باید صبر کنید.

این دانشجو می‌گوید: تضمین این است که اگر این اقدام صورت نگرفت، دوباره دانشجویان اعتراض خواهند کرد. در حال حاضر کسی شهریه متغیر را پرداخت نخواهد کرد. ما منتظر خبر مسئولین دانشگاه هستیم. ما فعلا شهریه ثابت را پرداخت خواهیم کرد.

یکی از دانشجویان پرسید: اگر در زمان حذف و اضافه این فرایند تغییر نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ که این دانشجو در پاسخ به وی تاکید کرد: به ما گفته شده که این مساله در سایت دانشگاه تغییر خواهد کرد. مسئولین دانشگاه پیش از تاریخ ۲۵ بهمن ماه خبر تغییر این وضعیت را به دانشجویان اعلام می‌کنند.

در انتهای این تجمع مسئولین دانشگاه نامه‌ای برای دانشجویان منتشر کردند که به دانشجویان ارایه شد؛ براساس این نامه تا چهارشنبه این هفته از طریق سایت دانشگاه، اطلاع‌رسانی به دانشجویان در خصوص تغییر فرایند دریافت شهریه اعلام می‌شود؛ همچنین براساس نتیجه پیگیری‌های انجام شده توسط دانشجویان با مرکز آن‌ها مجاز به انتخاب واحد طبق روال گذشته هستند.

یکی از دانشجویان در خصوص گفت‌وگوهای نهایی دانشجویان با مسئولین دانشگاه گفت: طبق گفته مسئولین دانشگاه در صورت عدم حذف این فرایند در اخذ شهریه، هیچ دانشجویی شهریه ثابت را پرداخت نخواهد کرد و دانشگاه به صورت دستی برای هر دانشجو حذف و اضافه را انجام خواهد داد.

چه اشکالی دارد برای دریافت شهریه وقت تعیین شود | به دانشجویان وام می‌دهیم

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با اشاره به تعیین ضرب‌الاجل برای پرداخت کل شهریه دانشجویان پیام نور تا ۲۵ بهمن ماه عنوان کرد: چه اشکالی دارد اگر گفته شود که دانشجویان تا یک تاریخ مشخص شهریه‌ها را واریز کنند؛ با این حال طبق تفاهم‌نامه‌ای که دانشگاه با یکی از بانک‌ها منعقد کرده، به دانشجویان وام پرداخت می‌کنند.

داوریار در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان اینکه ما دلسوز دانشجویان هستیم، تصریح کرد: دانشجویان باید در آرامش تحصیل کنند و معیار کار ما قانون است.

وی ادامه داد: در عین حال دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نماینده‌ای از دانشگاه پیام نور کشور است و ما تابع قواعد سازمان خواهیم بود. مسئولین بالادستی نیز ملاحظاتی داشته و چرخ دانشگاه هم باید بچرخد. دانشگاه پیام نور با شهریه می‌چرخد.

داوریار تاکید کرد: دانشگاه‌های مبتنی بر دریافت شهریه نیز بر همین اساس فعالیت می‌کنند و شهریه دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با اشاره به بخش‌نامه‌های سازمان‌ مرکزی تصریح کرد: ما تقویم آموزشی داریم و بخش‌نامه‌هایی که به دست من می‌رسد، باید تابع آن باشم. ضمن اینکه ما نماینده دانشجویان هستیم و حرف آنان را باید به مسئولین دانشگاه برسانیم.

وی افزود: با این حال ما ملاحظه دانشجویان را خواهیم داشت و حتما مُرّ قانون در همه جا اجرا خواهد شد.

داوریار گفت: دانشجویانی که مشکل مالی دارند به بانک معرفی خواهند شد. این تفاهم‌نامه طی همین دو روز گذشته منعقد شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با اشاره به لزوم دریافت شهریه‌های دانشجویان عنوان کرد: ما باید بتوانیم مخارج دانشگاه و حقوق اساتید حق‌التدریسی را پرداخت کنیم. این شهریه‌ها برای هزینه‌های دانشگاه است اما وظیفه ماست تا جایی که ممکن است، ملاحظه دانشجویان را داشته باشیم.

وی در خصوص ضرب‌الاجل پرداخت شهریه متغیر دانشجویان دانشگاه پیام نور که در سایت این دانشگاه نمایه شده بود، خاطرنشان کرد: این آگهی سازمان بود که البته تعدیل شده است چرا که ممکن است در تنظیم این آگهی‌ها دقت لازم صورت نگیرد.

داوریار در خصوص مشکلات برخی از دانشجویان برای پرداخت شهریه و تغییر فرایند آن در ترم جاری تصریح کرد: باید توجه داشت که دانشجویان در ترم‌های گذشته با امکان دریافت وام مواجه نبودند اما در حال حاضر امکان جدیدی ایجاد شده و گام مثبتی برداشته شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی در پاسخ به این سئوال که «بازپرداخت این وام با چهار درصد سود همراه است؛ آیا این چهار درصد بر میزان هزینه‌های دانشجویان نمی‌افزاید» اظهار کرد: کجای این کشور وام چهار درصد اعطا می‌شود؛ این چهار درصد تقریبا همان کارمزد دریافت وام خواهد شد. من بعید می‌دانم جایی باشد که وام چهار درصد پرداخت کند.

وی اضافه کرد: رئیس دانشگاه پیام نور کشور اهتمام ویژه‌ای به این دارند که ما توجه به دانشجویان داشته باشیم. با این حال انتظار ما این بود که دانشجویان به این مزیت دقیق‌تر نگاه کنندو از دانشگاه تشکر کنند.

داوریار تاکید کرد: با این حال دانشجویان نگران نباشند واگر به صورت موردی مشکلی پیش آمد در خدمت آن‌ها هستیم.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی در مورد قول‌هایی که مسئولین دانشگاه امروز در حاشیه تجمع دانشجویان برای برگزاری حذف و اضافه بدون پرداخت شهریه متغیر داده بودند، گفت: ما پیگیر این موضوع هستیم و به زودی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین به نقل از ایسنا

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *