اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین

برنامه ریزی در عید برای کنکور

برنامه ریزی در عید برای کنکور

برنامه ریزی در عید برای کنکور : برنامه ریزی مطالعه در عید برای خیلی از کنکوری ها از اهمیت ویژه ای برخورداره و شاید بگیم تو همین تعطیلات برای خیلی ها که وقتشون با کار پر شده می تونه برای مطالعه اشون کمکی باشه.

همه دهه شصتی‌ها به یاد دارند دغدغه کنکور را که وقتی اسمش می‌آمد لرزه بر تن دانش آموزان می‌افتاد.

یک دانشگاه دولتی بود و بچه درس خوان‌هایی که بیشتر وقت‌ها آن‌ها را در تصوراتمان عینکی و بچه مثبت می‌دیدیم.

 یک دانشگاه آزاد بود که دانشگاه پولی می‌گفتند! و آن هم مهر بچه پولدارها رویش خورده بود. (  هنوزم همانطوریه !!! )

 دانشگاه پیام نور هم که از راه دور بود و زیاد طرف داری نداشت چرا که باید از طریق تلویزیون درس بخوانی! (البته الان کاملا فرق داره)

خلاصه عشق دانشجو شدن بود و حرمت این اسم تلاش را صد چندان می‌کرد. چنان رقابتی بین دانش آموزان و دانشجویان برپا بود که گاهی بعضی‌ها برای دکتر شدن موی سرشان را می‌تراشیدند تا نتوانند از خانه بیرون بروند و تمام مدت درس می‌خواندند.

 برخی هم ناهار و شام را روی کتاب‌هایشان می‌خوردند؛ مادرها گاهی غذا را از زیر در داخل اتاق می‌فرستادند و… تب و تابی داشت کنکور! اشک‌ها، نذرها و نیازهایی بود تا این سد شکسته شود …

حالا سه دهه می‌گذرد… دیگر دانشگاه‌ها محدود نیست؛ از علمی کاربردی گرفته تا پودمانی و خلاصه هزار مرکز آموزشی و درسی. نگرانی‌ها کم شده و تب و تاب کنکور …دانش آموزان می‌دانند که به هر طریقی می‌توانند دانشجو شوند. دیگر غولی به نام کنکور نیست، هیاهویی نیست، یاد شعر سهراب می‌افتیم آب بی فلسفه می‌خوردیم توت بی دانش می چیدیم…

همه امیدوارند؛ دیگر ترسی از دانشجو نشدن نیست؛ گویا این نام را خیلی بی زحمت و تعارفی در خانه‌ها می‌آورند.

اما نه، انگار باز هم برخی دانش آموزان هنوز نگرانند!؟ چراکه تمام وقتشان را برنامه ریزی کرده‌اند و درس می‌خوانند! آن‌ها اهداف بلندی دارند، می‌خواهند نمونه باشند و در صدر! آرزوهای بزرگی که تنها با تلاش به دست می‌آورند. دانش آموزانی که با صدای یا مقلب‌القلوب قلب‌هایشان می‌تپد که تا کنکور راهی نمانده است و باید از تمام لحظات به خوبی استفاده کنند.

برنامه ریزی در عید برای کنکور
برنامه ریزی در عید برای کنکور

برای آن‌ها که اهدافی بلند دارند:

با آغاز تعطیلات نوروزی، حساس‌ترین دوره آمادگی برای کنکور شروع می‌شود. مسائل موجود در این دوره مانند تعطیل شدن کلاس‌های مدرسه، جبران عقب‌ماندگی‌های درسی و…برنامه ریزی عید را از سایر دوره‌ها متمایز می‌کند.

بهترین برنامه ریزی آنست که دانش آموز یا دانشجوی کنکوری تا فرا رسیدن عید نوروز، حداقل یک دور همه درس‌ها را به طور کامل و عمیق مطالعه کرده و یاد گرفته باشد. مطالعه قبل از عید و یادگیری و درک مطلب، نقش مهمی در موفقیت کنکور دارد زیرا در روزهای بعد از عید، دانش آموزان باید تست درس‌های یاد گرفته را تمرین کنند و دیگر فرصتی برای مطالعه باقی نمی‌ماند. چرا که روزهای بعد از عید یعنی فروردین، اردیبهشت و حتی خرداد تنها به مرحله‌ی تست زدن تعلق دارد نه بازخوانی مطالب.

 البته می‌توانید در برنامه ریزی مختصری، در این مرحله نیز دروس اختصاصی را مطالعه و برخی از دروس عمومی را تکرار کنید. یک مثال کنکوری معروف که می‌گوید : «برای دروس عمومی بیشتر بخوان، کمتر تست بزن و برای دروس اختصاصی خواندن، تمرین، تست با هم مهم است. این جمله کلید رمز موفقیت شما در کنکور است. به طور کلی باید در روزهای قبل از عید عمیق و تشریحی رئوس مطالب را بخوانید و در روزهای بعد تنها تکرار برخی نکات مهم را در برنامه ریزی روزانه‌ قرار دهید. در روزهای بعد از عید نیزبیشتر به مرور درس و تست زدن‌های موضوعی باید پرداخت.»

تمام دروس مهم است پس به همه به یک اندازه بها دهید. سراغ یادگیری مطالب جدید نروید، مطالب یاد گرفته شده را طوری تمرین کنید که کاربردی شوند. ساعت خواب و بیداری مطابق با روز کنکور؛ 10 شب تا شش صبح باشد. ساعات درس خواندن را افزایش ندهید بلکه مقداری هم کم کنید و نگذارید ذهنتان خسته شود. فقط منابع و جزواتی که خوانده‌اید را دوره نمایید و از منبع جدید استفاده نکنید. مرور بخش‌هایی که زیر آن خط کشیده‌اید، می‌تواند در کنکور موثر باشد. در نتیجه برای مطالعه دروس اختصاصی پیش دانشگاهی می‌توان با توجه به رشته‌ای که برای انتخاب مدنظر است، آن درس را در اولویت قرار داد. این ایام بهترین موقع برای مطالعه و مرور دروس پایه سال اول و دوم دبیرستان می‌باشد. پس این دروس را در برنامه خود قراردهید.

آری، بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان با تعطیل شدن مدرسه‌ها، فرصتی طلایی به دست می‌آورند؛ پس موضوع کنکور و اهمیت آن را برای خانواده خود روشن کنید.  از آنان بخواهید عید امسال به کمک شما بیایند و دید و بازدیدها را به حداقل رسانند. خود شما نیز تنها به دیدار اقوام درجه‌ی یک بسنده کنید و سعی نمایید این وظیفه را در دو یا سه روز به اتمام برسانید و زودتر روی موضوع اصلی، که همان کنکور است متمرکز شوید.

در نهایت از ایام نوروز حداکثر استفاده را جهت درس خواندن به کار ببرید؛ بنابراین:

1- زمان‌های مطالعه را به دو قسمت صبح و عصر تقسیم کنید؛ برای هر قسمت 5 ساعت در نظر بگیرید.

2- 60 درصد از مطالعه روزانه را برای دروس اختصاصی و 40 درصد به دروس عمومی در نظر گرفته شود.

3- بعد از مطالعه هر مبحث 15 دقیقه به استراحت اختصاص داده شود.
4- از مطالب مطالعه شده، خلاصه‌ای تهیه نمایید و آن را در آخر روز مرور کنید.
5- بعد از مطالعه هر مبحث ابتدا تمرین‌های تشریحی و سپس تست‌های مربوطه را حل نمایید.
6- تست‌های دروس اختصاصی، همان روز و دروس عمومی یک روز بعد زده شود.
7- آخر هفته را به مرور کلیه درس‌های طول هفته و زدن تست اختصاص دهید.

برنامه عملی برای داوطلبان در ایام عید :

برای مطالعه در ایام عید ابتدا افراد را به چند گروه مختلف تقسیم می نماییم :

الف ) دانش آموزانی که در دوره ابتدایی و راهنمایی هستند :

این گونه افراد (ابتدایی) همان عمل به پیک های نوزوزی  و انجام سرگرمی های فکری  برایشان کافی به نظر می رسد اما عده ای هم هستند که خود را برای ورود به مدارس نمونه راهنمایی و یا مدارس تیز هوشان آماده می نمایند این گونه افراد می بایست در ایام تعطیلات به تناسب روزانه از مطالعه دروس موثر غافل نشده و همزمان نیز از تست های مفید موجود استفاده نمایند. گرچه در روز عید و سیزده  توصیه نمی شود اما سایر روزها حداقل روزی 3 الی 4 ساعت را نباید فراموش نمایند.

ب) دانش آموزان سال های اول و دوم متوسطه :

این گروه از دانش آموزان نیز به دلیل داشتن آمادگی جهت امتحانات پایانی و نیز سیاست دولت مبنی بر حذف کنکور می بایست توجه ویژه ای به مطالعه در این ایام داشته باشند به خصوص آن هایی که قصد ورود به مدارس نمونه از طریق تکمیل ظرفیت دارند. لذا پیشنهاد می شود در دو الی سه روز اول و سیزده  به تفریح پرداخته و از سوم فروردین برنامه مطالعه خود را تدوین نمایند که روزانه حداقل 4 الی 5 ساعت مطالعه داشته باشند .

ج) دانش آموزان سال سوم دبیرستان :

گروهی سوم کاردانش هستند که اگر تمایل به شرکت در کنکور فنی وحرفه ای را دارند که می بایست حداقل روزی هشت ساعت مطالعه داشته باشند. گروهی نیز خودشان سوم فنی وحرفه ای هستند که اگر تمایل به شرکت در کنکور دارند می بایست حداقل روزی شش ساعت مطالعه داشته باشند.

در این میان عده ای هستند که از قبل مطالعه داشته و کتاب های خود را که مربوط به سال اول و دوم هست را تمام کرده و می بایست در ایام عید از 2 تا 8 فروردین به مرور درس های پایه اول و دوم خود همراه با تست بپردازند و سپس از 9 تا 12 نیز به مطالعه دروس سال سوم خود با محوریت دروسی که امتحان نهایی دارند بپردازند.

گروه دیگری هم هستند که سال سوم نظری هستند. این گروه وظیفه ای سنگین تری دارند و نباید فراموش نمایند که 10 الی 11 درس نهایی دارند و علاوه براین باید توجه ویژه ای هم به معدل کتبی خود داشته باشند که احتمال دارد سال آینده میزان تاثیر آن در کنکور به 35 الی 45 درصد برسد که سهم عمده ای در کنکور آنان خواهد داشت.

لذا توصیه می شود بجز روز عید و سیزده در بقیه ایام می بایست حداقل روزی 5 الی 6 ساعت مطالعه داشته باشند و به طور کلی از 2 الی 12 فروردین حدود 60 الی 70 ساعت مطالعه داشته باشند.

د) دانش آموزان پیش دانشگاهی :

این گروه در این ایام به جز روز عید و سیزده در سایر روزها باید دارای برنامه مطالعه باشند. عده ای در کنکور های آزمایشی شرکت کرده که می بایست مطابق برنامه آن ها خود را آماده نموده و علاوه بر آن دروس دوره پیش خود را نیز فراموش ننمایند.

برای این گونه از دانش آموزان حداقل روزی 10 ساعت مطالعه را پیشنهاد می نمایم. گرچه این عدد به طور میانگین هست چرا که برای بعضی افراد که تواناتر هستند می شود روزی 7 الی 8 ساعت هم توصیه کرد و برای عده ای دیگر روزی 10 الی 12 ساعت. پس بستگی به توانایی و درک هر فرد متفاوت هست ولی میانگین همان ساعتی بود که عنوان شد.

عده ای هم مطابق هیچ کنکور آزمایشی پیش نمی روند که این گروه می بایست به نحوه مطالعه خود دقت نمایند یعنی اگر دروس را تا عید یک بار مطالعه کرده اند می بایست در ایام عید به مرور همراه با تست با توجه به ساعاتی که عنوان شد بپردازند به طوری که اگر برای درسی 2 ساعت درنظر می گیرند می توانند نیم ساعت تا 45 دقیقه به مرور آن بپردازند و مابقی را تست بزنند. برای درس های عمومی، می توانند یک الی دو روز مطالعه نمایند و سپس دو روز تست بزنند. البته نوع کتاب هم در نحوه مطالعه موثر است.

اگر کتاب شما دارای تست طبقه بندی شده درس به درس است که می توانید یک روز در میان تست بزنید و اگر فصل به فصل، می توانید دو روزی یک بار تست بزنید.

برای درس های اختصاصی، به خصوص دروس فرمولی بهتر است بلافاصله پس از آن، تست تمرین شود.

پس در ایام عید زمان مطالعه کمتر می شود و تبدیل به مرور می شود و زمان تست افزایش می یابد و به خصوص که تست دیگر از حالت آموزشی و تمرینی بیرون می آید و می بایست  به تست های مفهومی روی بیاورند.

دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی در چهار روز،  مرور درس های سال جاری خود را نیز فراموش ننمایند.  یادآوری می نمایم که ارزش ایام تعظیلات عید برای گروه دوره پیش دانشگاهی از هر گروه دیگر اهمیتش مهم و فوق العاده است. چون دو سد در پیش دارند یکی امتحانات پیش دانشگاهی و یکی هم کنکور.

تازه عده ای هم هنوز دروس سال چهارم یا پیش دانشگاهی را تمام نکرده و لازم است بعد از عید هم به مدرسه بروند لذا بعد از عید فرصت کافی و تعطیلات کافی نخواهند داشت . پس دوران طلایی ایام عید را فراموش نفرمایید.

اما عده ای هم فارغ التحصیل هستند. این گروه از افراد به  دو دسته تقسیم می شوند 1- عده ای که کل کتابها را تمام کرده و در ایام عید به مطالعه می پردازند 2- عده ای که هنوز کتابهای خود را تمام نکرده و مطالعه آنها ادامه دارد .

برای گروه اول توصیه می نمائیم که در ایام عید باید ساعت مطالعه برای مرور کم باشد و ساعت مطالعه برای تست زیاد و به گروه دوم نیز توصیه می شود ابتدا سعی نمایند دروس بای مانده را به پایان برسانند و در کنار مطالعه هم از تست استفاده نمایند اما نیازی به افزایش تست نخواهند داشت .

کسانی که خود را برای کنکور های آزمایشی مرحله ای آماده می نمایند بجز داوطلبان کنکور آزمایشی سنجش که کل کتاب را دارند مابقی اولین اقدامی را که انجام می دهند اینست که خود را برای محتوای تعیین شده آزمون مرحله بعد ابتدا آماده نمایند و سپس در صورت داشتن وقت به مرور دروس قبل بپردازند .

ایام عید برای افراد فارغ التحصیل پیش دانشگاهی فقط از این جهت مهم است که اگر تا عید  تمام دروس را یکبار خواند ه اند می توانند مرور را شروع نموده که همراه با آغاز تست های مفهومی خواهد بود.

پس می بیند که ایام عید برای سال چهارمی ها خیلی مهم هست بود و دورانی طلایی برایشان به شمار می رود. که نیاز به برنامه ریزی خاص و توجه به ساعات مطالعه بود.

برای فارغ التحصیلان چندان تفاوت نداشت و می بایست به روند مطالعه خود ادامه دهند . به جز کسانی که دروس را تا عید یکبار خوانده اند که اینگونه افراد می بایست برنامه مرور و تست را داشته باشند که هر میزان ساعت را برای یک درس در نظر گرفتند حدود 2 سوم آنرا می باست تست بزنند و یک سوم را مرور آن درس .

کسانی که هنوز دروس آآنان باقی مانده است به روند مطالعه خود ادامه دهند و همان روند قبل که مطالعه بیشتر و تست کمتر باید در برنامه آنان باشد تا بتوانند هرچه سریعتر به اتمام کتابها اقدام نمایند.

اما سخنی هم با کسانی که چند مدتی هست مطالعه کنکور را شروع نموده اند دارم . این عزیزان نباید ناامید شوند بلکه باید با تمام قدرت خود به مطالعه ادامه دهند و بیشترین وقت خود را روی مطالعه بگذراند و کمتر تست بزنند یعنی نیازی به تست زیاد نیست . تمام تلاش خود را انجام دهید .زیرا زمانی فرامی رسد که به حداقل ها هم راضی می شوید و اگر اکنون تلاش نکنید همان حداقل ها هم نصیب شما نخواهد شد . درست است که کسانی که فرصت کافی برای سال آینده دارند باید برنامه ریزی برای سال آینده نمایند اما روی سخنم با کسانی هست که چند سال هست این سال و آن سال می نمایند و یا اینکه دیگر فرصت کافی ندارند!!! اینگونه افراد باید متوجه زمان باقی مانده باشند و تلاش خود را ادامه دهند .

موضوع مهم دیگر اینست که هیچ تفاوتی در نحوه مطالعه برای کنکور سراسری دولتی و دانشگاه آزاد وجود ندارد و از نظر اینجانب می بایست به همان نحو که برای دانشگاه دولتی مطالعه می شود برای دانشگاه آزاد هم تلاش کرد .

اما در نحوه اجرای مطالعه تفاوت وجود دارد . زیرا در دانشگاه آزاد ما ابتدا انتخاب رشته می نمائیم و بعد کنکور می دهیم . به همین جهت سبد منابع مطالعاتی ما نسبت به کنکور سراسری دولتی متفاوت خواهد بود . زیرا ممکن است رشته هایی که ما انتخاب کرده ایم بعضی درسها در آن هیچ گونه تاثیری نداشته باشد و یا کمترین ضریب را داشته باشد که در نحوه مطالعه کردن آنها باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم . این امر هم بیشتر در گروه ادبیات وعلوم انسانی مشهود می باشد . زیرا دارای دو مجموعه سه وچهار هستند .

و) دانشجویان دانشگاه :

کلیه ترم های آخر همه مقاطع کاردانی و کارشناسی می بایست برای کنکوری که در پیش دارند خود را آماده نمایند که حداقل روزی هشت ساعت مطالعه لازم دارند .

ترم های کمتر  می بایست برای افزایش سهم معدل خود در ایام عید مطالعه را فراموش ننمایند . حداقل روزی 4 ساعت مطالعه می تواند در موفقیت آنها تاثیر شگرفی داشته باشد . گرچه کسانی که در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند میزان مطالعه آن ها اهمیت بیشتری خواهد داشت چرا که معدل دوره کارشناسی در کنکور ارشد 20درصد تاثیر دارد که سالهای آینده نیز این میزان افزایش خواهد یافت . می دانید که کنکور سراسری ارشد در سال های آینده دارد خود را جایگزین کنکور سراسری می نماید . درست است که مسئولین درحال برنامه ریزی برای حذف کنکور سراسری هستند اما غافل از اینکه کنکور سراسری ارشد دارد سر از آب بیرون می آورد و تبدیل به یک غول دیگری از کنکور خواهد شد که مشغولیت ذهنی عده ی کثیری از جوانان در اینده خواهد بود. گرچه الان هم هست ولی هنوز شدت زیادی نیافته است .

برنامه ریزی در عید برای کنکور
برنامه ریزی در عید برای کنکور

مشاوره برنام ریزی عید تا پایان فروردین:

در این دوره برنامه ریزی شخصی شما اهمیت بیشتری نسبت به سایر برنامه ها پیدا می کند.انگار با خودتان مسابقه می دهید و خودتان هم این مسابقه را داوری کنید.

الف) بسیاری از دانش آموزان در این دوره از فارغ التحصیلان پیشی می گیرند.در همین ایام است که با تعطیل شدن مدارس و بسیاری از کلاس ها،شما فرصت پیدا می کنید دروس خوانده نشده را جمع و جور و دروس خوانده شده را مرور کنید. نحوه ی استفاده از این فرصت،داوطلبان را از هم متمایز می کند.

ب ) شرکت در کلاس های جمع بندی در این ایام،برای دانش آموزانی که درس های خود را قبل از عید خوانده باشند،به عنوان مرور و طبقه بندی مطالب مفید است.

نکته: دانش آموز عزیز،برخی از دروس مانند؛لغات درس ادبیات،متن زیست شناسی یا واژگان زبان قابل جمع بندی نیستند.چنین مواردی را باید خودتان بخوانید،امّا قواعد عربی،گرامر زبان و… قابل جمع بندی هستند،و ممکن است این کلاس ها مفید باشند.ولی باز هم مراقب باشید که گول تبلیغات را نخورید.

ج ) داوطلب عزیز؛ دلسرد و ناامید نشوید:سه گروه دلسرد می شوند:

1-بسیاری از داوطلبان قوی به ویژه آنهایی که کمالگرا هستند،از نتایج آزمونهای آزمایشی خود رضایت ندارند.

2-در جبهه ی دوّم داوطلبانی هستند که از نظر درسی ضعیف هستند،تصور می کنند فرصت ها را از دست داده اند و امکان قبولی در دانشگاه را ندارند.

3-گروهی هستند که تصور و اطلاعات نادرستی از نمره ی لازم برای قبول شدن در رشته دلخواه خود دارند،نقاط ضعف خود را به درستی تحلیل نمی کنند.

هر سه دسته ی فوق دچار تردید،دلسردی و سستی می شوند.

راهکارهای مفید

1-افکار منفی،نگرش های منفی را از خودتان دور کنید و ضعف های درونی را با توسل به عوامل بیرونی توجیه نکنید.اگر فکر بکنید موفق می شوید یا شکست می خورید در هر دو صورت درست فکر کرده اید.

اضطراب در امتحان،نتیجه ی تفکر غیر منطقی و غیر عقلانی است. با داشتن تصور مثبت و همراه با موفقیت از کنکور و آزمون می توان بر اضطراب و آشفتگی غلبه کرد.

2-مقایسه کردن؛ ملاک خوبی برای ارزیابی پیشرفت نیست و معمولاَ به نفع همه تمام نمی شود.به جای مقایسه،از خودتان انتظارات بیشتری داشته باشید.

3-از استدلال های نابه جا بپرهیزید؛این استدلال ها وسیله ای نا خودآگاه برای فرار از واقعیت ها و کاهش تنش های درونی مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاٌ توجیه کنیم که فلان داوطلب با معدل بالا و رتبه ی بالا،نتوانست در کنکور قبول شود.

4-مطالعه گروهی؛با دوستان خود گاهی مواقع به صورت مشترک درس بخوانید و از همدیگر رفع اشکال بکنید.

دانش آموز عزیز؛ گروهی از رتبه های دو رقمی،پس از عید کارشان را شروع کردند و موفق هم شدند. امیدتان را از دست ندهید و فرمان مرگ کارتان را صادر نکنید.

برنامه ریزی و چگونگی درس خواندن

1-توصیه می شود یک تا دو روز بیشتر از عید نوروز را تعطیل نکنید.ساعات درسی خود را تا جایی که ممکن است بالا ببرید و با تمام وجود درس بخوانید.

2- یک نقشه ی درسی تهیه کنید تا معلوم شود در هر درس چه کارهایی باید انجام شود.

3-درس ها را به صورت متمرکز جمع بندی کنید.مثلاً نگویید ظرف یک ماه هر روز یک درس ادبیات2 را می خوانم.طوری برنامه ریزی کنید که بین درس اوّل و آخر کتاب فاصله ی زیادی نباشد.یعنی ادبیات2 را طی دو هفته بخوانید.

4-ابتدا درس های نیمه تمام را به پایان برسانید،یعنی در هر درس مباحث کلیدی ناتمام را کامل کنید.

5-برای مرور درس های که به تازگی خوانده اید،قبل از روخوانی مجدد،تست بزنید؛با تست های اِشکال دار قبلی یا تست های جدید،یادگیری تان را بررسی کنید و ببینید چه اشکالاتی هنوز بر طرف نشده اند و به رفع آنها بپردازید.ببینید چه نکاتی را فراموش کرده اید آنها را در کتاب درسی علامت بزنید و در انتها به باز خوانی درس بپردازید.

6-در جمع بندی و دوره کردن درس ها،روی اشکالات،بخش های فرّار و مباحثی که مسلط نیستید،بیش تر تمرکز کنید و از پرکاری بی جا و خواندن جزوات رنگارنگ اجتناب کنید.

7-از دنبال کردن برنامه ی آزمون هایی که به صورت درس به درس یا موضوع به موضوع است،خودداری کنید و خود را برای جمع بندی و شرکت در آزمون های جامع آماده سازید.

8-دروس خوانده شده را به طور فعال مرور کنید.برای این کار درس های عمومی را کامل دوره کنید و در دروس اختصاصی ،یادداشت ها و خلاصه ی درس ها را مرور کنید.در مباحثی که ضعیف هستید،تست بیشتری بزنید.

9-کارهایی را که در طول هفته انجام می دهید،در نقشه ی درسی خود خطّ بزنید این کار به شما احساس خوبی می دهد.با این کار می توانید پیشرفت خود را حس کرده و آن را برای خود ملموس کنید.

10-به هیچ دلیل روحیه خودباوری و اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.شما هم یکی از صدها داوطلبی خواهید بود که یکی از صندلی های دانشگاه را تصاحب می شوید.

تهیه و تنظیم : گروه برنامه ریزی درسی و مشاوره همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است هشت نکته برای مطالعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *