اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
شیوه پذیرش آزمون دکتری

آمار دانشجویان در سال تحصیلی جدید | دانشجویان ارشد و دکتری کم شدند

آمار دانشجویان در سال تحصیلی جدید | دانشجویان ارشد و دکتری کم شدند

آمار دانشجویان در سال تحصیلی جدید : مجتبی شریعتی نیاسر با حضور در برنامه گفتگوی خبری علمی و فرهنگی شبکه ۴ سیما با موضوع تبیین برنامه های آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گفت: در سال تحصیلی جدید ۷۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر در دانشگاه های کل کشور پذیرش می شوند از این تعداد ۳۷۸ هزار نفر در مقطع کارشناسی، ۳۲۵ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد، و ۲۴ هزارو ۴۰۰ نفر در مقطع دکتری پذیرش می شوند.

کاهش پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد و دکتری نسبت به سال قبل

وی ادامه داد: این رقم ها در مقطع کارشناسی نسبت به سال گذشته چندان تغییری نکرده، اما در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و در مقطع دکتری نیز درصد کمی نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به سند آمایش آموزش عالی افزود: از مجموع بندهای ابلاغی این طرح، ۸ بند که بند تکلیفی است به مباحث مهمی از جمله هدفمند شدن تحصیل و متوازن ساختن آن با بازار کار اشاره دارد.

تشکیل کارگروه تحصیل و اشتغال

وی ادامه داد: ما در این رابطه چند کارگروه تشکیل داده ایم که دو مورد از کارگروه های تحصیل و اشتغال در وزارت علوم تشکیل شده و یکی از کارگروه های اشتغال نیز با هماهنگی معاونت توسعه نیروی انسانی سازمان برنامه و بودجه در آن سازمان تشکیل شده و هماهنگی مناسبی را با نهادها، دستگاه‌ها و ارگان های اجرایی ایجاد کرده ایم.

آمار دانشجویان در سال تحصیلی جدید | دانشجویان ارشد و دکتری کم شدند
آمار دانشجویان در سال تحصیلی جدید | دانشجویان ارشد و دکتری کم شدند

جهت گیری رشته های کشاورزی و منابع طبیعی

وی خاطرنشان کرد: این هماهنگی امکان این را ایجاد می‌کند که ظرفیت دانشگاهی را متناسب با بازار کار شکل دهیم در سال گذشته این جهت گیری در رشته های کشاورزی و منابع طبیعی به خوبی جواب داد و ما توانستیم ظرفیت های کشاورزی و منابع طبیعی را نسبت به سال های قبل بهتر کنترل کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به دانشگاه های غیر انتفاعی افزود: وزارت علوم در دانشگاه‌ها زمینه مطلوبی را فراهم کرده است تا رقابت مناسبی بین مراکز دانشگاهی ایجاد شود، این رقابت در قالب سطح بندی دانشگاه ها شکل گرفته است.

سطح بندی دانشگاه های غیر انتفاعی

وی ادامه داد: یکی از بندهای آمایش آموزش عالی، سطح بندی است  و ما این سطح بندی را در دانشگاه های غیرانتفاعی به خوبی اجرا کرده ایم، این باعث شده، دانشگاه‌ها در بحث کیفیت با هم رقابت کنند و تعدادی که کیفیت مطلوب نداشتند ظرفیت آنها صفر شود یا به سطح انحلال کشیده شوند.

حمایت وزارت علوم از بخش خصوصی

شریعتی نیاسر افزود: از طرفی تعدادی از مراکز غیرانتفاعی که از کیفیت مطلوب برخوردار بودند به دانشگاه ارتقاء یافته و در مجموع ما باید سیاست حمایتی از این مراکز غیردولتی را داشته باشیم.

شعار سال تحصیلی جدید «نشاط و قانونمداری»

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره برنامه دانشگاه ها در خصوص اقتصاد مقاومتی در سال تحصیلی جدید گفت: برای سال تحصیلی جدید شعار «نشاط و قانونمداری» را خواهیم داشت، با توجه به این مسئاله که امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید نام گذاری شده، از چند طرح اقتصاد مقاومتی که به وزارت علوم ابلاغ شده، دو مورد به بخش آموزش واگذار شده، که یکی از آنها پیاده سازی طرح آمایش آموزش عالی است و ما با قدرت در حال پیاده کردن این طرح هستیم.

ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز بین المللی

وی ادامه داد: طرح دیگراقتصاد مقاومتی، ارتقاء حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز بین المللی است که این دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در رده ۲۰۰ مرکز دانشگاهی و پژوهشی برتر دنیا قرار گیرند که در خصوص مراکز دانشگاههی ۴۲ شاخص تعیین و به دانشگاه ها ابلاغ شده و در خصوص مراکز پژوهشی هم ۳۳ شاخص اعلام و ابلاغ شده است.

مواجه شدن مراکز آموزش عالی با فقر اعتباری

شریعتی نیاسر با اشاره به بودجه مراکز آموزش عالی گفت: مراکز آموزش عالی همواره در فقر اعتبارات کافی به سر برده و امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست ولی همکاران ما در آموزش عالی به دنبال این هستند که اعتبار کافی را برای آموزش عالی رقم بزنند.

وی ادامه داد:  ولی از سوی دیگر بحث اقتصاد آموزش عالی بحث مهمی است یکی از دلایل وزارت علوم برای حمایت از بخش خصوصی این است که هزینه های سربار دولت را کاهش می دهد.

برگزاری نشست روسای دانشگاه های کشور

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: دوشنبه و سه شنبه این هفته  نشست روسای دانشگاه های کل کشور با هدف تعامل بهتر بین مراکز آموزش عالی و دستگاه های کشور با حضور مسئولان و برخی وزرا برگزار می شود.

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *