اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
مطالعه برای کنکور

آزمونی به دشواری کنکور پس از قبولی

آزمونی به دشواری کنکور پس از قبولی
آزمونی به دشواری کنکور پس از قبولی

آزمونی به دشواری کنکور پس از قبولی

هر رویداد برای ما امکان یادگیری و رشد را فراهم می آورد     “دبی فورد”

همه چیز با ورود به دانشگاه آغاز می شود. پس از گذراندن روزهای پر اضطراب کنکور، حالا زمان بزرگ شدن است؛زمان تمرین استقلال؛ آزمونی که اگر سخ تتر از ورود به دانشگاه نباشد، آسانتر از آن هم نیست.دانشجوی جدید، وارد اتاق یا آپارتمان کوچکی می شود که قرار است دست کم سه چهار سال آینده زندگی اش را در آن بگذراند.
بی تردید او با هجوم احساسات مختلفی مواجه خواهد شد. برای جوانی که تازه روزهای دبیرستان را تمام کرده، سختترین تجربه، جدایی از خانواده است. او،یکباره از همه چیز جدا می شود؛ از شهری که سالها در آن زندگی کرده، از دوستانی که سالهای مهم زندگی اش را کنار آنها گذرانده و از همه مهمتر، از خانواد های که بیشترین حمایتهای عاطفی را از او کرده اند.
خیلی از بچه هایی که برای زندگی دانشجویی از شهر محل زندگی شان خارج می شوند، تا قبل از آن، تجربه تنها بودن را نداشته اند. آنها باید کارهای زیادی را انجام دهند که تا قبل از آن بر عهده شان نبوده است؛ مدیریت کردن برنامه های زندگی،تنظیم ساعت خواب و بیداری، انجام کارهای اداری دانشگاه و ثبت نام، زندگی با کسانی که تا به حال آنها را ندیده اند و خلاصه خیلی کارهای دیگر.

همه چیز به خودتان بستگی دارد. اگر تجربه زندگی در خوابگاه را داشته باشید، می دانید که زندگی کردن درخوابگاه، خیلی بد و سخت نیست؛ به همان میزان که خیلی هم ساده و آسان نیست. تنها کافی است راه و رسم زندگی در این محیط را یاد بگیرید؛ راه و رسمی که اگر آن را ندانید، هم خودتان ضرر می کنید و هم به دیگران ضرر می رسانید. فرهنگ خوابگاهی، فرهنگ همدلی، صمیمیت، دوستی و محبت است. فرهنگ خوابگاهی، یعنی اگر یکی از هم اتاقی هایتان بیمار شد، کنارش بمانید و پرستارش باشید؛یعنی اگر در بحبوحه امتحانات پایان ترم، خواستید تا صبح بیدار بمانید و درس بخوانید، از یک چراغ مطالعه کوچک استفاده کنید؛ تا نور لامپ وسط اتاق، دوستانتان را بی خواب نکند؛ یعنی اگر هم اتاقی تان دچار مشکلی شد که می توانید کمکش کنید، از کمک کردن به او، غافل نشوید و اگر نمی توانید، با او همدردی و همراهی کنید. فرهنگ خوابگاهی، یعنی اشتراک وسایل و دقایقتان با دوستانی که به تازگی با آنها آشنا شده اید؛ یعنی ارتباط با دوستانی که با وجود داشتن تفاو ت های زیاد خانوادگی، اجتماعی یا سیاسی و اقتصادی و حتی مذهبی، به یک دلیل مشترک، با آنها در یک اتاق زندگی می کنید و چه تمرین زیبا و ملموسی است برای داشتن یک زندگی اجتماعی پرثمر در آینده؛ برای فراگیری تعامل و درک متقابل از دیگران… .
خوابگاه دانشجویی، محیطی است که در آن، ابعاد کاملاً متفاوت شخصیتی، فرهنگی، آموزشی و علمی را تجربه می کنید. محققان بر این باورند که حدود 50 درصد از شخصیت دانشجویان، در خوابگا ه ها شکل می گیرد. از این رو، توصیه هایی را برای گذراندن این دوران به دانشجویان پیشنهاد می دهند.
برخی از این توصیه ها عبارتند از:
1. در انتخاب هم اتاقی، دقت کنید؛ در شرایطی که هر یک از دانشجویان از شهر و دیاری هستند و با هم آشنایی ندارند، انتخاب یک هم اتاقی، کار آسانی نیست. هم اتاقی، یک شریک زندگی موقت است که می تواند در سعادت و سلامت روحی و جسمی و تکامل درسی و تربیتی انسان، نقش اساسی داشته باشد. بنابراین، می باید با استفاده از راهکارهای قانونی و یا توافق با دانشجویان دیگر، کسی را برای هم اتاقی بیابید که شرایط روحی نزدیکتری با شما داشته باشد.
2. تعیین مکان استقرار در اتاق؛ انتخاب بهترین نقطه اتاق، آن هم با شتاب و سرعت، بدون دادن حق انتخاب به دیگران، دور از اخلاق همزیستی دوستانه است. در این مورد، شتاب نکنید و اجازه دهید دوستانتان نیز سهمی از این مناطق داشته باشند.
3. وسایلتان را به ضروریات، محدود کنید؛ اتاق های خوابگاه، کوچک هستند و معمولاً بیش از ظرفیتشان را در خود جای داده اند. از این رو، باید فهرستی از ضروریات زندگی تهیه کنید و از بردن لوازم اضافی، خودداری کنید.
4. کار نظافت و سایر مسئولیت های اتاق را تقسیم کنید؛ برای انجام کارها، باید یک تقسیم اصولی انجام دهید و کارهایی که بر عهده شما گذارده می شود، به بهترین نحو و سر موعد مقرر صورت دهید.
5. وقت زیادی برای خانه داری صرف نکنید؛ بعضی از دانشجویان از زمان کودکی، با کدبانویی و انجام کارهای خانه، آشنایی دارند؛ نباید در این امر، زیاده روی نمود؛ زیرا در این صورت، هم زمان زیادی را صرف این موضوع کرده، از درس و دانشگاه باز می مانید و هم امکان دارد باعث آزار دوستانتان شوید.
6. برنامه ریزی جمعی داشته باشید؛ برای ایجاد آرامش در محیط اتاقتان، بهتر است زمان فعالیت هایتان را با هم تنظیم کنید؛ مثلاً می توانید در ساعت معینی درس بخوانید و در یک ساعت استراحت کنید.
7. سکوت و آرامش را رعایت کنید؛ انجام کلیه امور، همراه با آرامش و سکوت، می تواند کمک بسیاری در ایجاد روابط صمیمی بین افراد ساکن در یک اتاق بنماید. برای این کار،هنگام استفاده از وسایل صوتی و تصویری صدای آنها را کم کنید و در ساعات مناسبی از تلفن همراه استفاده کنید.
8. نکات بهداشتی را رعایت کنید؛ محیط زندگی جمعی، آسیب پذیری زیادی از حیث شیوع و انتقال بیماری ها دارد. از این رو، رعایت اصول بهداشتی می تواند از ایجاد یک بیماری مسری در خوابگاه جلوگیری کند. شستشوی دستها قبل از صرف غذا، عدم استفاده از کفش در محیط داخلی اتاق، نگهداری مواد غذایی در مکان مناسب، توجه به بهداشت فردی و… از اموری هستند که در رسیدن به بهداشت مناسب در سطح خوابگاه، مهم می باشند.
9. میهمان دعوت نکنید؛ فضای اتاق، محدود است؛ شما با دعوت از دوستانتان، فضا را برای هم اتاقی خود محدودتر می کنید. اگر قصد دعوت از کسی را دارید، حتماً با رضایت دوستان هم اتاقتان باشد.
10 . به دوستانتان رسیدگی کنید؛ عقل و وجدان حکم میکند که نسبت به یکدیگر، بی تفاوت نباشید و در صورت بروز هر مشکلی، به یاری هم بشتابید.
11 . محدودیت ها را رعایت کنید؛ امکانات خوابگاه ها، محدود است؛ از آنها به گون های استفاده کنید که حقی از دیگران ضایع نشود.
به یاد داشته باشید که «با رعایت یک سری از رفتارهای ساده اجتماعی، می توانید تجربه روزهای زندگی در خوابگاه را به طلاییترین خاطرات عمرتان تبدیل کنید .» برای دریافت راهنمایی بیشتر در ارتباط با رفتار با دیگران، می توانید به این منابع رجوع کنید:
الف. دوستی و دوستان در نهج البلاغه، دفتر نشر امام علی علیه السلام، اداره کل فرهنگی و هنری، 1371 .
ب. آیین اخلاقی دانشجویان، محمد رضا رضوان طلب، مرکز امور زنان، تهران،1385

منبع :ماهنامه پرسمان

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

جزوات کارشناسی ارشد فراگیر مدیریت اجرایی

کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند (قسمت اول)

کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند : دانشجو کنکوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *