اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
تست زدن

چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم ؟ | چگونه باید کنکور بدهیم ؟

چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم ؟

چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم
چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم

چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم ؟ یکی از بزرگترین دقدغه های ذهنی داوطلبان این است که به چه روشی باید برای کنکور، درس بخوانند .
آیا باید متفاوت از دوران مدرسه درس بخوانند ؟
آیا حتما” باید از کلاسهای کنکورو روشهای تستی استفاده کنند؟
آیا باید از کتابها و جزوات خاصی استفاده کنند؟
آیا باید خط به خط مطالب را حفظ کنند؟
آیا باید شب و روز درس بخوانند؟
آیا باید از خواب و خوراک و ورزش و تفریح بگذرنند؟
چه باید کرد ؟ کدام راه به موفقیت در کنکور ختم می شود ؟ و …..
از این به بعد سعی می کنم ، جواب این سوالات را به همراه مطالب جدید و دانستنیهای مفید در هر مقاله بگنجانم .
ولی برای شروع، اضطرار بحث چگونگی درس خواندن ، بیشتر محسوس است .

اولا” به علت مهم بودن معدل در کنکور سالهای آینده، باید در طول تحصیل بسیار خوب و عمیق درس بخوانید و با معدل عالی دیپلم بگیرید ، در راستای همین برنامه سازمان سنجش هم با مفهومی کردن سوالات در یکی دو سال اخیر داوطلبان کنکور را به خواندن دقیق کتب درسی و عدم استفاده از روشهای کوتاه و تستی تشویق کرده است .


این جملات را شاید خیلی شنیده باشید :

کنکور خیلی سخت بود !!!
سوالات وقت گیر بود ، هر چی حل می کردم به جواب نمی رسیدم !!!
همه ی اونارو حفظ بودم ولی نمی تونستم از 4 گزینه یکی رو انتخاب کنم !!!
بعضی سوالا اصلا” از کتاب نبود !!! و….
چرا ؟
چرا اینگونه شده ؟
چرا داوطلبان نمی توانند آن طور که باید و شاید به سوالات جواب دهند؟
بعد از بررسی سوالات 10 سال گذشته ی کنکور و مقایسه و تحلیل روند سوالات به این نتیجه رسیدیم که سوالات به سمت مفهومی و دقیق شدن پیش می روند ، یعنی کاملا” از کلیشه ای بودن خارج شده اند .

همچنین سازمان سنجش تصمیم گرفته است، دقیقا” فقط از متون ،مثالها و تمارین کتب درسی و مطالب مفهومی وابسته به آنها سوال طرح کنند .
گزینه ها را طوری طراحی کنند که فقط کسانی که آن مطلب را کامل فهمیده و یادگرفته اند، بتوانند از بین گزینه ها درست ترین را انتخاب کنند .
در سوالات ، کاملا” مشهود است که داوطلبان باهوش تر ، پرتلاش تر ،ماهرتر، دقیقتر و بهتر غربال خواهند شد .

متاسفانه چون برخی مراکز پیش دانشگاهی و دبیرستانها و مخصوصا” کلاسهای کنکور دانش آموزان را به سوی سطحی خواندن و حفظ کردن مطالب سوق می دهند و دانش آموزان به جای اینکه دروس را تشریحی و دقیقتر بیاموزند و نقاط ضعف خود را مرتفع کنند ، روش تستی خواندن و نحوه ی تست زدن را می آموزند.

در این میان سازمان سنجش برای مقابله با این نظام غلط و غیر اصولی ، سیاستهای ( مفهومی ترکردن سوالها و تاثیر معدل نهایی سال سوم متوسطه ) را در پیش گرفته است تا داوطلبان برای فراگیری دقیق و عمیق درسها ارزش بیشتری قائل شوند .


سازمان سنجش ادعا کرده :

سوالات به طور متوسط در سطح  پاسخگویی 20تا25درصد از داوطلبان است که از سطح علمی خوبی برخوردارند و برای ما  توان پاسخگویی آنها مهم است .
در حقیقت در کنکور سراسری سوالی خوب و استاندارد  است که در یک گروه آزمایشی بین 10تا30 درصد داوطلبان بتوانند به آن پاسخ صحیح  بدهند.

حال با این اوصاف ، پس باید برای موفقیت در کنکور  چگونه درس  بخوانیم ؟!!!

 

در ادامه ی صحبتهای قبل ،حال به اینجا می رسیم که آیا در واقع ،راهکارهای عملی برای درس خواندن وجود دارد که منجر به موفقیت در کنکور شود ؟

بله !!!

الف ) باید در طول سال تحصیلی حداکثر استفاده را از مدرسه ، کلاسها ، معلمین و دانش آموزان زرنگ کلاس بکنیم .
چگونه ؟؟؟

1- قبل از کلاس ، روزنامه وار درسی را که قرار است تدریس شود را می خوانیم .

2- خیلی خوب و دقیق به درس و صحبتهای معلم (که باعث بهتر جا افتادن مطلب می شود) گوش می کنیم و فعالانه نکات مهم و اشکالات خود را یادداشت می کنیم .

3- در آخر کلاس تمام اشکالاتی را که در ذهنمان است را می پرسیم .
( تا اینجا 60% یادگیری انجام شده است ) حال 40% بقیه :

4- دروس آن روز را همان روز می خوانیم و برخی تمرینهای کلیدی را انجام می دهیم تا درس و کاربرد آن کاملا” جا بیفتد و به بهترین وجه در حافظه حک شود .

5 – دوره ی دروس و تکمیل تمرینهای حل نشده را به روزی که فردای آن ، این دروس را داریم موکول می کنیم .

6- حل تستها و تمارین بیشتر را به روزهای تعطیل و جمعه موکول می کنیم .

7- برخی مطالب (مانند لغات زبان ، مترادفهای فارسی ، تاریخ ادبیات ، نام اشخاص و مکانها و تاریخ حوادث مهم ، فرمولهای ریاضی و فیزیک و…) را یادداشت کرده ، در وقت های تلف شده (داخل مترو یا اتوبوس ، زنگ تفریح و زنگهای بیکاری ، منتظر ماندن در مکانهای مختلف ) مرور می کنیم .

ب) باید از منابع موثق و مفید برای درس خواندن استفاده کنیم .
چگونه؟؟؟

به تاکید موکد سازمان سنجش، طراحان سوالات کنکور باید از متن کامل کتابهای درسی تدریس شده در دبیرستان و پیش دانشگاهی سوال دربیاورند، مخصوصا” در 2-3 سال اخیر که از قسمتهای بسیار ساده ی کتابها ( فیزیک ، در کنکور 84 ) چند سوال مفهومی درآورده بودند که نزدیک به 85% دانش آموزان نتوانسته بودند به آن جواب دهند .

پس واضح و مشخص است که اکثریت داوطلبان به متن کتابها اصلا” اهمیت نمی دهند .

مساله بهره وری و استفاده ی صحیح از وقت و انرژی‌ای که برای مطالعه می‌گذاریم مساله بسیار با اهمیتی است که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان از آن غافل اند.

به طوری که گاه بسیاری از دانش آموزان را می‌بینیم که بارها وبارها کتابی را می‌خوانند و پس از صرف وقت زیاد بدون اینکه اطلاعات قابل ملاحظه‌ای از کتاب را درک کرده باشند، خسته و کوفته کتاب را به کناری می‌گذارند و ادعا می‌کنند که مطالب کتاب حجیم و سنگین است ومغز ما توانایی درک آنها را ندارد همچنین با دانش آموزانی مواجه می‌شویم که مطالب درسی را خوب می‌خوانند وبه خاطر می‌سپارند، ولی در جلسه‌ی امتحان دچار فراموشی شده و هرچه فکر می‌کنند نمی‌توانند مطالب فراگرفته شده را به خاطر بیاورند!  این دانش‌آموزان هم وقت خود و هم انرژی خود رابه هدر می‌دهند. چرا که مطالعه کردن نیز مانند بسیاری از فعالیت‌های زندگی دارای فنون و مهارت‌هایی است که به کارگیری آنها باعث می‌شود که با تلاش کمتر بهره‌ای بیشتر از کارمان ببریم وبیهوده انرژی‌مان را هدر ندهیم.

فنون و مهارت های مطالعه:

۱-ـمهم ترین و اصلی ترین نکته در مطالعه برنامه ریزی است. روز و ساعتی که می‌خواهید یک مطلب را مطالعه کنید از قبل تعیین کنید وبعد به سراغ کتاب بروید.

۲ـ زمان مطالعه تان را بین ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب قرار دهید و تا نیم ساعت پس از بیدار شدن از خواب نیز مطالعه نکنید.

۳ـ خود را به مکان خاصی برای مطالعه کردن محدود نکنید سعی کنید با تمرین کردن در همه‌ی مکان‌ها حتی مکان‌های شلوغ هم مطالعه کنید. بهترین مکان برای مطالعه خانه است زیرا همیشه در دسترس می‌باشد.

۴ـ ورزش کردن و داشتن تحرک جسمانی در  فراگیری بهتر به شما کمک می کند روزانه حد اقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

۵ـ کتاب را در ۳ مرحله بخوانید. در مرحله اول بصورت سریع و کلی و روزنامه وار به مطالب کتاب نگاهی بیندازید و از خود سوال کنید. در مرحله دوم به صورت عمیق و دقیق مطالب را خوانده و ضمن مطالعه نکات مهم را در آورده و آنها را بصورت طرح شبکه ای از کل به جزء سازماندهی کرده و در کاغذی یادداشت کنید. چرا که با سازمان‌دهی اطلاعات مطالب کتاب در مغز شما به صورت منظم هر یک درجای خود قرار می‌گیرند و بازیابی آن راحت انجام می‌شود.در مرحله‌ی سوم کتاب را مرور کرده واز خود بپرسید و پس از پایان مطالعه کتاب با دوستتان در باره‌ی مباحث آن مباحثه کنید.

۶ـ پس از نیم ساعت مطالعه پنج دقیقه استراحت کنید و به خود پاداشی بدهید تا به مطالعه علاقه پیدا کنید(مانند خوردن خوراکی مورد علاقه)

۷ـ هنگامی که احساس خستگی می‌کنید می‌توانید با تنفس عمیق و شل و سفت کردن اندام‌هایتان انرژی از دست رفته را جبران کنید.

۸ـ همزمان با مطالعه کار دیگری انجام ندهید (مانند تماشای تلویزیون) تا تمرکز شما به حد اکثر برسد.

۹ـ همیشه به یک صورت و در یک حال مطالعه نکنید. بلکه مقداری راه بروید. مقداری روی صندلی بنشینید و…

۱۰ـ همه جای کتاب را مطالعه کنید جدول ها نمودارها عکس هاو… . هیچ جای کتاب را بدون مطالعه نگذارید.

۱۱ـ برای فراگیری بهترمطالب را در ذهنتان بصورت زنده و مصور تجسم کنید.

۱۲ـ برخی از مطالب درسی را به صورت داستان در بیاورید تا بهتر آنهارا درک کنید و فراموش نکنید.

۱۳ـ برای جلو گیری از فراموش کردن اعداد آنهارا به صورت کلمات رمز در بیاورید و حفظ کنید مثلا” عدد ۹۱ را بصورت  کلمه ی نی در بیاورید و حفظ کنید که حرف اول نه و یک است.

۱۴ـ برخی از واژه های سخت و مشکل لاتین را به نمونه ی مشابه آن در فارسی تبدیل کنید تا راحت‌تر بتوانید آن را به خاطر بسپارید. مثلا” کلمه ی آندره مارلو(نویسنده کتاب ضد خاطرات) را می توانید به کلمه‌ی فارسی «آن دره مال رو»  تبدیل کنید و به خاطر بسپارید.

15ـ یکی از روش‌های جلوگیری از فراموشی داده‌ها استفاده از گره‌ی مکانی است. در این روش شما مطلب درسی را با یک مکان واقعی پیوند می‌زنید. مثلا” برای به خاطر سپردن نام «بل» مخترع تلفن می‌توانید این گونه برای خود تصویر سازی کنید: در اتاق خوابم دراز کشیده بودم که ناگهان تلفن زنگ زد. فورا” گوشی را برداشتم و دوستم بل بود که می گفت: الو.الو صدا میاد؟

16ـ مطالب شبیه به هم را بهتر است طبقه بندی کنید.تا فراموش نشوند مانند طبقه بندی زیر:

گروه اول:کتاب-روزنامه-مجله

گروه دوم: میز- صندلی-کاناپه

گروه سوم:خودکار-جوهر-مداد

17ـ برخی از مطالب را اگر بصورت شعر در بیاورید، بهتر یاد می‌گیرید مانند شعر زیر که برای درک یکی از فرمول‌های ریاضی به کار می‌رود:

سینوس چوبر فرق کسینوس نشیند

تانژانت پدید آید و برعکس کتانژانت

18ـ  برخی از درس ها را اگر بصورت آهنگین و و موسیقایی حفظ کنید بهتر فرا می‌گیرید مخصوصا” کودکان به مطالب آهنگین بیشتر علاقه نشان می‌دهند.

19ـ استفاده از حرف اول کلمات نیز روش مناسبی است که برای یادگیری مطالب فرار و شبیه هم می توان از آن استفاده کرد. مثلا” برای به خاطر سپردن آثار نظامی می توان از کلمه ی (ملخها) استفاده کرد که حرف اول کلمات: مخزن الاسرار  لیلی و مجنون  خسرو و شیرین  هفت پیکر   و اسکندر نامه  می‌باشد.

20ـ می‌توانید از طریق تصویرسازی ذهنی مطالب درسی را با حیوانات و اشیاء جاندار مربوط کنید و آن‌ها را راحت‌تر به خاطر بسپارید.برای نمونه می‌توان  برای یاد گرفتن حرف F انگلیسی آن را به آچار فرانسه تشبیه کرد و به خاطر سپرد.

21ـ پس از خواندن کتاب آن را به کناری نگذارید چرا که پس از یک روز 70 درصد مطالب فراموش می‌شوند  .به منظورجلوگیری از فراموشی و صرفه جویی در وقت و زمان مطالب کتاب را به ترتیب زمانی زیر مرور کنید:

مرور اول:یک روز پس از مطالعه

مرور دوم:ده روز پس ازمرور اول

مرور سوم:یک ماه پس از مرور دوم

مرور چهارم:? ماه پس از مرور سوم

مرور پنجم:یک سال پس از مرور چهارم

 ترفند های امتحان دادن:

1ـ شب امتحان زود بخوابید و از خوردن زیاد موادی که دارای کافئین می باشند خودداری کنید(مانند چای و قهوه)

2ـ دوساعت قبل از امتحان کتاب را کنار بگذارید و مطالبی را که فرا گرفته اید به صورت بحث گروهی با دوستانتان مباحثه کنید و اشکالاتتان را از یکدیگر بپرسید.

3ـ حداقل یک ربع زودتر در جلسه امتحان حاضر شوید و مجهز باشید یعنی وسایل لازم را همراه خود بیاورید و پس از نشستن روی صندلی نفس عمیقی بکشید و با یاد خدای بزرگ امتحان را شروع کنید.

4ـ پس از گرفتن برگه‌ی امتحان  و نوشتن مشخصات خود روی آن ابتدا همه ی سوالات را با دقت بخوانید و اگر به سوال ساده ای رسیدید فوراَ جوابش را بدهید. سؤالاتی را که جوابشان را نمیدانید کنارشان علامت  –  بزنید  و سوالاتی را که جوابشان را می‌دانید ولی وقت زیادی می گیرند کنارشان علامت  +  بگذارید تا بعداَ دوباره به سراغشان بیایید و جواب بدهید.

5ـ سعی کنید به همه‌ی سؤالات پاسخ دهید، حتی اگر جواب سؤالی را نمی‌دانید سعی کنید از خودتان چیزی بنویسید. (فقط در مورد سؤالات غیر گزینه‌ای – توضیح از سایت کلاس کنکور)

6ـ پس از پاسخ به همه‌ی سؤالات برگردید و یک بار دیگر سؤالات را با دقت بخوانید و پاسخ‌هایتان را مرور کنید تا احیاناَ اشتباهی رخ نداده باشد.

7ـ در امتحانات تستی (مخصوصا” امتحان آزمون دانشگاه‌ها) ما اگر جواب نیمی از پرسش‌ها را بدانیم با استفاده از مهارت‌های تست زدن می‌توانیم جواب بقیه‌ی سؤالات را نیز پیدا کنیم. برای نمونه در امتحانات تستی مطابق آمار اثبات شده است که به طور کلی جواب هر سوال قبل و بعدش متفاوت است. پس برای مثال اگر پاسخ پرسش 1 گزینه ـ الف ـ  باشد و پاسخ پرسش 2 را ندانیم و پاسخ پرسش 3 گزینه ی ـ ب ـ باشد به احتمال قریب به یقین پاسخ پرسش 2 گزینه ی   ج  و  دال است. ما برای پیدا کردن جواب بین دو گزینه ی   ج  و  دال باید به قانون دیگری عمل کنیم که می‌گوید در مجموعه ی پنج تایی سوالات چهار گزینه‌ی جواب (الف ـ ب ـ ج ـ د) همیشه وجود دارند پس مطابق این قانون ما به جواب‌های چهار پرسش مجاور سوال 2 نگاه می کنیم تا ببینیم که کدام یک از گزینه های (ج و د) در جواب این پرسش‌ها نیست. هر یک که نباشد جواب پرسش ماست.برای نمونه اگر:

پاسخ سوال1: گزینه‌ی الف

پاسخ سوال 2: نمی‌دانیم

پاسخ سوال 3: گزینه‌ی ب

پاسخ سوال 4:گزینه‌ی ج

و پاسخ سوال 5: گزینه‌ی الف باشد…

پاسخ سوال 2 گزینه ی (دال) است زیرا هم با جواب سوال یک و سه متفاوت است  هم این که در این دسته پنج تایی گزینه ی (دال) وجود ندارد.

8ـ در اکثر موارد در سؤالات تستی گزینه‌ای که می‌گوید «همه ی موارد ذکر شده صحیح است» گزینه‌ی جواب می‌باشد.

 9ـ پس از دادن امتحان فوراَ سراغ امتحان بعدی نروید. بلکه جند ساعت استراحت کنید و تفریح مورد علاقه‌ی خود را انجام دهید و زمانی را برای ورزش در نظر بگیرید.

10ـ پس از دادن برگه ی امتحان با دیگران دنبال جواب سوالات نگردید چرا که وقتی نتیجه داده شد، می‌توانید مطلع شوید. ( وقت و انرژی خود را به جای پیدا کردن جواب سؤالات امتحان قبل روی امتحان بعدی بگذارید.)

چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است هشت نکته برای مطالعه …

7 دیدگاه

  1. خیلی عالی بود.

  2. سلام من خیلی دوس دارم ی رطبه خوب در ی شهر خوب قبول شم انگیزشم دارم ولی خودمو الکی گول میزنم ک از فردا شروع میکنم فردام میرسه همون داستان قبلیو ادامه میدم انتطظارات ازم بالاس فشار روم زیاده

  3. با سلام و تشکر
    من دانشجوی ترم2 ارشد پیام نور رشته مهندسی صنایع هستم و دوست دارم از الان برای دکتری بخونم لطفا منو راهنمایی کنید.

    • بهتر منابع دروس رشته خود را از طریق دفترچه آزمون سراسری دکتری استخراج و در حین مطالعه ترمی دروس برای دکتری نیز برنام ریزی درسی داشته باشید

  4. برای ارشد چگونه بخوانم؟ چگونه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *