اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین

کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند (قسمت دوم)

کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند

کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند : در مقله قبلی با 10 مورد از اصولی که شما عزیزان را به نوعی در مسیر زندگی کنکور قرار می‌دهد ، آشنا شدید. امیدواریم که از مطالب‌آن ، به نحو مطلوب در زندگی تحصیلی‌تان استفاده کرده باشید ، خوب در این مقاله قاعدتا با مابقی « اصول و روش های زندگی کنکور » آشنا خواهید شد . البته بهتر است ، که در مورد اصول مطرح شده ، قدری فکر و تأمل داشته باشید و حتی با دوستان و همکلاسی های خود در این خصوص گفتگویی را ترتیب دهید . چون باعث می شود که ذهن همه شما عزیزان بیشتر به اجرایی نمودن اصول مربوطه ، نزدیک شود. خوب مابقی اصل ها را دنبال می کنیم :

اصل یازدهم : این اصل را بیشتر برای بچه ها ی قوی و زرنگ می گویم . بدانید که غرور و تکبر ، کوچک شمردن حریفان و کم کاری ، هرکسی را از اوج به حضیض می کشاند . پس غفلت نکنید . وبدانید که به هر چیزی کم اهمیت بدهید از همان ضربه خواهید خورد .

اصل دوازدهم : هیچگاه از حرکت و تلاش خسته و ناامید نشوید . مطمئن باشید که نتیجه ، ماحصل کار و تلاش است و نه فکر و خیال ، پس به جای تصوّ رات و فکر وخیال های بیهوده ، بیشتر تلاش کنید . هر چه بیشتر نگردانید باید بیشتر تلاش کنید .

اصل سیزدهم : قلم و کاغذ ، چیز هایی هستند که کاربرد های بسیار خوبی دارند . اینها دوای خیلی از دردها هستند . به چند مورد آنها اشاره می کنم :

1- یکی از ایراد های بسیاری از دانشجویان ، اینست که اصولاً با قلم و کاغذ بیگانه اند . این بیگانگی آنقدر زیاد است که حتی شامل حال دروسی ، مانند ریاضی و فیزیک هم می‌شود . بعضی از دانشجویان ریاضی و فیزیک را هم فقط می‌خوانند . مثلاً هنگامی که کتاب درسی را مطالعه می‌کنند وقتی که به یک مثال می‌رسند همانطور که صورت مثال را مطالعه می کنند جواب آنرا هم فقط می‌خوانند ، ببینید اصولاً تسلط در این دورس و بعضی از قسمت های دروس دیگر هیچگاه با خواندن و حتی حفظ کردن ایجاد نمی شود بلکه باید مسئله را حل کرد ! آنهم به تعداد زیاد .

باید ذهن را درگیر کرد باید به ذهن یاد بدهیم که مطالب را حلاجی کند و این کار فقط در سایه حل مسئله و تمرین است . مثلاً هستند دانشجویانی که ، می توانند ساعت ها در مورد مشتق و مفهوم آن و کاربرد های آن صحبت کنند . ولی وقتی یک تابع را مقابل آنها می گذارند نمی‌توانند مشتق آن را بگیرند . یعنی در عمل هیچ ! باید نشست و قلم در دست گرفت ، فکر کرد ، نوشت ، و به جواب رسید . اگر این کار را بکنیم آنگاه تازه تسلط ما افزایش می یابد . بعضی از دانشجویان هستند که این جمله ، همیشه بر سر زبانشان هست که « بلد بودم ! ولی نتوانستم حل کنم » و یا اینکه همه سوالها را می دانستم ، ولی وقت کم آوردم . اینها همه اش به خاطر کم کاری است . و کم فشار آوردن به ذهن است ، در واقع ذهن ، درگیری با مطلب و قدرت استدلال و سرعت انتقال لازم را به دست نیاورده است . علاج بسیاری از این حرف ها ، مسئله حل کردن است . و آن هم نه با چشم و یا در فکر بلکه با قلم و کاغذ .

2- حُسن دیگر قلم وکاغذ افزایش دقت و تمرکز است . که این هم مشکل خیلی از بچه های کنکوریست ، بخصوص آنها ی که درگیر فکر و خیال هستند .

3- خاصیت مثبت دیگر قلم وکاغذ ، کمکی است که به افزایش حجم کار می‌کند . در واقع تلاش دانشجو زیاد شد حجم کار هم بالا می رود و قاعدتاً حجم کار زیاد و منطقی هم باعث نتیجه گیری مثبت خواهد شد.

اصل چهاردهم : به درصد ها و نتایج افرادی که در سال های قبل در کنکورهای سراسری شرکت کرده اند فکر نکنید . درصد ها و نتایج هر سال کنکورسراسری مال همان سال است . اگر کسی در کنکور سراسری در سال های قبل ، با یک درصد خاص ، رتبه ای را بدست آورده است ، هیچ دلیلی ندارد شما در کنکور سال 86 با همان درصد ها ، همان نتایج را بدست آورید . همیشه باید برای بهتر بودن تلاش کرد .

اصل پانزدهم : همیشه توجه داشته باشید ، که روند پیشرفت مهم است ، نه نتیجه مطلق شما . اینکه چگونه داری تلاش می کنی مهم است نه چیز دیگر و در واقع آنچه که یک دانشجو کنکوری ، باید به آن توجه جدی داشته باشد ، اینست که وضع او ، روز به روز بهتر شود .

پس هیچگاه نباید به خود مغرور شویم و بگوییم ، خوب وضعیت آزمو نها و نمره‌ی از ، چون خوب شده پس خیلی لازم نیست به خودم سخت بگیرم . ما باید یاد بگیریم به قول شعار صا ایران « هر روز بهتر از دیروز » باشیم ؛ نه چیز دیگر و روند پیشرفت و تلاش ما یک سیر صعودی داشته باشد .

پس خلاصه کلام : تحت هیچ شرایطی با خودتان مدارا نکنید .

اصل شانزدهم : اگر گاهی اوقات خسته شدید ، ( اصل عدم مدارا را با خود فراموش نکنید ) بد نیست ، مثلا هنگام بعد از ظهرهای جمعه به بازی و تفریح اختصاص دهید . ولی تفریح و بازی که به همان مدت ، بعد از ظهرختم می شود . نه بیشتر !!

منتظر قسمت های بعدی این مقاله مفید باشید …

 

منبع : استاد محی الدین ظاهری ( مشاور برتر کنکور )

تهیه و تنظیم :

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

یک دیدگاه

  1. قسمتهای اول و دوم رو هم خوندم
    مطالب مقاله خیلی مفید و خیلی هم متفاوت بود و البته به دور از انگیزه های تجاری
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *