اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
شب امتحان

چگونه یک دانشجوی موفق شویم؟ | از نخبگی تا مشروطی

شب امتحان
شب امتحان

چگونه یک دانشجوی موفق شویم؟    از نخبگی تا مشروطی

دانشجوی موفق : وقتی ایام امتحانات نزدیک است و یکی از دغدغه های مهم دانشجویان تنظیم زمان و مطالعه دروس به تعویق افتاده است. به خصوص که بیشتر دانشجویان عادت دارند که درسها را بر روی هم انباشته کرده و آن را برای شب امتحان به طور تجمیعی بخوانند.

مدیریت زمان یک مهارت ضروری برای دانشجویان است. مدیریت زمان به دانشجویان کمک خواهد کرد تا با فشار و استرس کمتری مطالعه کنند. راهبردهای خودیاری که در ادامه به شما ارایه می دهیم، در این زمینه بسیار به شما کمک خواهد کرد:

سازمان دهی

سازمان دهی زمان و ملزم کردن خود به فرآیند مطالعه یک فرآیند چالش انگیز برای اکثر دانشجویان است. زیرا وقتی ما مدرسه را به پایان می رسانیم و وارد محیط دانشگاه می شویم، قید و بندهای موجود در محیط آموزشی، کاهش چشم گیری می یابد ولی از طرف دیگر با اینکه وقت آزاد بیشتری در اختیار دارید، اما حجم درسها افزایش چند برابری یافته و نیاز است که دانشجویان استقلال عمل بیشتری در فرایند مطالعه اتخاذ کنند. چون دیگر کنترلها، درس پرسیدنها، امتحانات مکرر، حساسیتهای خانواده و .. وجود ندارد و اگر دانشجویی بخواهد بعد از ورود به دانشگاه به صورت خودکار فعالیت نکرده و توجهی به این تغییرات نداشته باشد مسلما با شکست تحصیلی مواجه می گرد.

سازمان دهی برای شما ضروری است .اگر می خواهید با مشکلات تحصیلی مواجه نشوید، سازمان دهی و برنامه ریزی را باید از همان اولین روزهای نیمسال تحصیلی آغاز کنید.

مدیریت زمان

اگر شما بخواهید نسبت به مدیریت زمان و تقسیم بندی دروس در زمانهای مشخص بی اهمیت و بی توجه باشید و بعد از ورود به دانشگاه برنامه ریزی درستی نداشته باشد ممکن است که:

– بعد از مدتی احساس بیهودگی در رشته تحصیلی تان به شما دست داده و احساس کنید که تمام راه را اشتباه آمده اید.

– ساعات زیادی از روز را صرف فعالیتهای نامناسب و بی نتیجه خواهید کرد

– زمان کمی را صرف استراحت،آرامش و روابط شخصی تان می کنید چون برنامه زندگی از دستتان خارج می گردد.

– از دست دادن آخرین فرصت تحویل پروژه های کلاسی و دانشجویی و زمانهای تمدید شده و یا انجام بی کیفیت و بی دقت فعالیتهای دانشجویی در انتظار شما خواهد بود.

– در مورد زمان دقیق و به موقع تکالیف و مسئولیت های دانشجویی همیشه در تردید هستید.

– همیشه برای به اتمام رساندن پروژه ها، فرا رسیدن زمان امتحانات و آمادگی برای آنها، ارایه کنفرانس،ارایه پژوهشهای دانشجویی و .. تحت فشارو استرس شدید خواهید بود.

دانشگاه

دانشجوی موفق 

این نکات برای برنامه ریزی تحصیلی به شما توصیه می شود:

– این عادت را در خود پرورش دهید که انجام تکالیف و مسئولیت های دانشگاه را در اولویت قرار دهید و بین تکالیف مختلف نیز اولویت بندی ایجاد کنید. برای این کار یک برنامه ریزی را بر روی یک کاغذ ثبت کنید. کاغذ را به دو ستون تقسیم کنید.

ستون اول: کارهایی که باید انجام دهم .ستون دوم: کارهایی که دوست دارم انجام دهم

سپس کارهای مورد نظر را زیر هر یک از ستونها بنویسید و با انجام هر یک از این کارها، یک تیک در کنار آنها بزنید.

– اهداف کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت مشخص کنید. برای مثال برای هر روز، هر هفته و هم نیمسال تحصیلی برنامه ریزی داشته باشید.

– یک برنامه ریزی یا تقویم سالیانه درسی داشته باشید. برای سهل الوصول بودن این تقویم درسی سعی کنید روزها و کارهای بسیار مهم تحصیلی تان، آخرین فرصتهای تحویل پروژه، تاریخ امتحانات میان ترم و پایان ترم و … را در این تقویم با رنگی متفاوت ثبت کنید.

واقع گرا باشید و هیچگاه اهداف دور از دسترس و توان خود از قبیل شش ساعت مطالعه بی وقفه و بدون استراحت، شب تا صبح بیدار ماندن، خاموشی مطلق تلویزیون، قطع رابطه با دوستان و … نداشته باشید و برنامه ای منطقی و مطابق با توانایی تان تنظیم کنید.

– یک جدول زمانی هفتگی برای خود تنظیم کنید. به طور قطع هفته های یک سال یا یک نیمسال تحصیلی مانند یکدیگر نخواهد بود و هر هفته ویژگی های خاص خود را داراست بنابراین در این جدول زمانی هفتگی، کلاسها، سفرهای اتفاقی و تفریحی، اردوها، کارهای نیمه وقت، درگیری های شغلی، ملاقات با دوستان و اقوام و .. را مشخص کنید. سپس زمانهای خالی تان را هم مشخص کنید تا بتوانید از این فرصتها برای مطالعه دروس استفاده نمایید.

– از رویدادهای غیر منتظره که برنامه مطالعاتی شما را بر هم می زند هراس نداشته باشید. این برنامه ریزی تنها یک راهنماست تا شما دچاراغتشاش فکری نشوید اما بهتر است که انعطاف هم داشته باشید و نسبت به این برنامه ریزی تان دیدگاه مطلق نداشته باشید.

– سبک یادگیری خود را پیدا کنید یعنی بررسی کنید . سپس بر اساس دریافت این مساله، برنامه درسی مناسب و روش مطالعه مطلوب را برای خود مشخص کنید. مثلا از خودتان بپرسید من صبحها بهتر متوجه درسها می شوم و یا بعد از ظهرها؟ مطالعه فردی برایم مفیدتر است یا جمعی؟ چه مکانی را برای مطالعه مطلوب تر می دانم؟ و ..

– فراموش نکنید در ایام امتحان برنامه ریزی تان متفاوت از ایام دیگر سال تحصیلی خواهد بود. مدیریت زمان(از ابتدای سال تحصیلی)برای امتحانات پایان ترم از جمله برنامه ریزی های بلند مدتی است که از ابتدای ترم باید مورد توجه قرار گیرد.

– واقع گرا باشید و هیچگاه اهداف دور از دسترس و توان خود از قبیل شش ساعت مطالعه بی وقفه و بدون استراحت، شب تا صبح بیدار ماندن، کم غذا خوردن، خاموشی مطلق تلویزیون، قطع رابطه با دوستان و … نداشته باشید و برنامه ای منطقی و مطابق با توانایی تان تنظیم کنید. از طرف دیگر به خاطر تعهد خود به برنامه ریزی تان و همچنین موفقیتهای تحصیلی تان، پاداش دهید و حتی برای خودتان هدیه بخرید.

منبع : وبلاگ کلنیک جامع آموزش پزشکی

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

مطالعه برای کنکور

2 اشتباه بزرگ داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد فراگیر برای آمادگی

2 اشتباه بزرگ داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد فراگیر این روزها داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد فراگیر …

4 دیدگاه

  1. خوب ساده و منطقی بود ممنون

  2. مطالب خوب و مفیدی بود ممنون

  3. مطالب خوبی بود خیلی به دردم خورد فقط خیلی رو یه موضو تآکید داشتین در کل خوب بود ممنونم

  4. سلام
    ممنونم از اینکه به وبم سر زدی و با اینکه میگی زیاد نظر نمی زاری ولی نظر گذاشتی باعث خوشحالی من شد ونشاندهنده اینست که موفق بودم .
    شما هم وبتون خیلی جالبه چرا که من جدا از معلمی در حال تحصیل در پیام نور رشته حقوق هستم و حدود بیست ونه واحد دیگه دارم که حدودا دو ترم دیگه تموم می کنم و مطالب وبتون خیلی بدردم خورد
    بازم بهم سر بزنید و نظر بگذارید سرونازخانوم.متشکرم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *