اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
مجموعه مقالات سایت همیشه آنلاین

روش خلاصه نویسی و نکته برداری به قلم رتبه 5 کنکور

روش خلاصه نویسی و نکته برداری 

روش خلاصه نویسی و نکته برداری - مجموعه مقالات سایت همیشه آنلاین
روش خلاصه نویسی و نکته برداری – مجموعه مقالات سایت همیشه آنلاین

روش خلاصه نویسی و نکته برداری : شاید در مورد خلاصه‌نویسی تاکنون زیاد شنیده باشید و احتمالاً خیلی‌ها در مورد فواید آن برای‌تان گفته‌اند. اگر به فواید آن ایمان دارید که چندان نیازی به مطالعه‌ی این قسمت از مقاله نیست؛ در غیر این صورت با اطمینان کامل به شما می‌گویم که یکی از مهم‌ترین اصول مطالعه‌ی درسی، همین خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری است که در سال گذشته به من خیلی کمک کرد.

من هم در اوایل سال گذشته اهمیت آن را درک نمی‌کردم و گاهی خلاصه‌هایم ناقص می‌ماند اما هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شدم و مخصوصا بعد از عید، ضمن کامل کردن آن‌ها (به‌جز درس‌های خاص که برای‌تان خواهم گفت) واقعا نقش به‌سزایی در کسب این رتبه برای من پیدا کرد.

شاید این کار برای خیلی از شما سخت، ناممکن و تا حدی وقت‌گیر و غیرمنطقی به‌نظر بیاید؛ اما بدانید اگر یک‌بار وقت زیادی بگذارید و مبحثی را مطالعه و خلاصه‌برداری کنید، دفعه‌های بعد لازم نیست بار دیگر کل مطلب را بخوانید؛ بلکه می‌توانید فقط با نگاه کردن به خلاصه،‌ کل آن مطلب را یادآوری کنید. مطمئن باشید بعد از عید و هر چه به کنکور نزدیک‌تر شویم، اگر خلاصه‌نویسی نکرده باشید، قطعا افسوس خواهید خورد و شاید آن وقت کمی دیر باشد؛ پس از همین الان به حرفم گوش کنید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد و بعداً کلی از من تشکر خواهید کرد!!!

فقط به چند نکته‌ی کلی توجه داشته باشید:

الف) وقتی برای بار اول مطلبی را مطالعه می‌کنید، حتما زیر مطالب مهم خط بکشید و یا highlight کنید؛ این کار باعث می‌شود مطالب، بیش‌تر در ذهنتان جای بگیرد، در مرتبه‌ی بعدی مطالعه اگر نکته‌ای را از قلم انداخته‌اید،‌ مجدد زیر آن را هم خط بکشید و به نکته‌هایی که دفعه‌های قبل زیر آن‌ها خط کشیده‌اید توجه بیش‌تری بکنید.

نکته‌ی اول: لازم نیست زیر کل مطالب کتاب خط بکشید، بلکه فقط نکته‌های مهم و کلمه‌های کلیدی برای ما مهم هستند؛ کلمه‌هایی که با دیدن آن‌ها می‌توانید سایر مطالب را هم یادآوری کنید؛ پس لازم است دفعه‌ی اول خیلی عمیق مطالعه کنید تا بتوانید این توانایی را پیدا کنید.

نکته‌ی دوم: به‌تر است چند دورِ مختلف زیر نکته‌های مهم علامت‌گذاری کنید؛ مثلا آن‌هایی که خیلی مهم‌اند را highlight کنید، آن‌هایی را که اهمیت کم‌تری دارند، دورشان خط بکشید و همین‌طور الی‌آخر…

ب) در مرتبه‌ی دوم (یا سوم) مطالعه شروع به خلاصه‌برداری از مطالب کنید. این خلاصه‌ها به شما کمک می‌کند مطلب را به‌تر بفهمید و سریع‌تر آن‌ها را یادآوری کنید، راحت‌تر مرور کنید و در حین مطالعه تمرکز بیش‌تری داشته باشید، مطمئن باشید اهمیت آن را به‌زودی درک خواهید کرد؛ پس آن را بسیار جدی بگیرید. خواندن یک درس فقط نیمی از یادگیری است و برای نیم دیگر آن نیاز به تکرار و تمرین دارید. (خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری یکی از اصول بسیار مفید و موثر در تکرار و مرور می‌باشند.) حجم بالای مطالب به شما اجازه نمی‌دهد تا بتوانید تمام آن‌ها را به‌طور کامل مطالعه کنید و قطعا وقت کم می‌آورید؛ مخصوصا بعد از عید و در آزمون‌های جامع که اگر خلاصه نداشته باشید قطعا دچار سردرگمی خواهید شد؛ پس از همین امروز شروع کنید.

در حین خلاصه‌نویسی به نکته‌های زیر توجه کنید:

1) خلاصه‌تان نباید آن‌قدر زیاد باشد که تفاوت چندانی با کتاب و جزوه نداشته باشد. زیاده‌روی نکنید و کوتاه و مختصر بنویسید. کلمه‌هایی را بنویسید که با خواندن آن‌ها بتوانید یک خط یا حتی یک پاراگراف را مرور و یادآوری کنید.

2) خلاصه را از زبان خودتان بنویسید به‌نحوی که هر بار آن را دیدید تقریبا تمام مطالب مرور شود؛ اما به این دلیل گفتم که بعد از مرتبه‌ی دوم (یا سوم) مطالعه شروع به خلاصه‌برداری کنید چون این کار عملاً باعث شود راحت‌تر نکته‌های مهم و کلیدی را تشخیص داده و در خلاصه‌ی خود بیاورید. خلاصه لازم نیست کاملِ کامل باشد؛‌ اما باید به‌گونه‌ای باشد که خودِ شما با دیدن آن بتوانید اکثر مطالب را یادآوری کنید مثلاً با دیدن بتوانید برخی مطالب مربوط به دوره‌ی تناوب و طول‌موج و فار موج را یادآوری کنید.

3) مطالبی را یادداشت کنید که مهم بوده و امکان فراموشی آن‌ها زیاد باشد، هم‌چنین در نوشتن خلاصه، آن‌چه را فهمیده‌اید بیاورید نه عیناً عبارت کتاب را.

4) مهم‌ترین نکته این که «اگر خلاصه را با شرایطی که بالا توضیح دادم نوشتید، کاملاً به آن اعتماد داشته باشید و وسواس زیادی به خرج ندهید.

* تذکر: برای دیدن شیوه‌های خلاصه‌ی درس به‌درس و برخی از خلاصه‌های خودم در سال گذشته می‌توانید به قسمت مربوطه مراجعه کنید. اگر هم سوالی دارید در قسمت comment حتما مطرح کنید تا پاسخ‌گوی شما باشم.

منبع: سایت انتشارات فار

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است هشت نکته برای مطالعه …

25 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید مثلاً من تابع یازدهم رو مطالعه کردم اما دهم رو نه .الان چجوری خلاصه نویسی کنم؟بعد الان من نصف مطالب رو موندم تازه فهمیدم باید خلاصه نویسی کنم مطالب قبلی رو کی خلاصه نویسی کنم ممنون میشم جواب بدید

  2. سلام
    ممنون از مطالبتون

  3. خیلی ممنونم از اطلاعات خوبتون ولی در مورد درس های محاسباتی اینکه فرمولی بنویسسیم یا خلاصه نویسی لازمه یادر مورد درسهای عمومی چطور

  4. سلام خیلی مطلب خوبی بود من بعد از سه سال فهمیدم دلیل شکستم توی کنکور سراسری این بود که اصلا هیچ خلاصه ای تهیه نکرده بود اما برای کنکور ارشد تصمیم گرفتم خلاصه نویسی رو شروع کنم به همه هم پشنهاد میکنم که اشتباه من رو تکرار نکنن من با ساعت مطالعه خوب واطلاعات مناسب به چیزی که میخواستم نرسیدم و ماه اخر کاملا گیج شده بودم امیدوارم

  5. سلام خلاصه برداری از کتابی غیر درسی چگونه خلاصه برداری کنم ممنون

  6. سلام میشه یه نمونه از برنامه ریزی هفتگی رو نشون بدین؟ممنون میشم.

    • تو بخش مقالات سایت نمونه برنامه ریزی درسی وجود دارد

      • میشه بگین چجوری رتبه تک رقمی تو کنکور بیارم؟رشته ام معماریه…ممنون از سایت خوبتون.

      • ببخشید اگه با سوالات بی شمارم اذیت میشین…ولی واقعا به راهنمایی احتیاج دارم..هر فصلی رو که میخونم کنار اون نکته برداری کنم؟یا فصلی که خوندم تموم کردم دوباره از اول شروع کنم بخونم و نکته برداری کنم؟

  7. سلام میخواستم ببینم ما باید مثلا ده صفحه ده صفحه خلاصه نویسی کنیم یا کلا درس رو بخونیم بعد و یکی دیگه اینکه بجای خلاصه نویسی بهتر نیست مرور کنیم؟
    با سپاس

    • خلاصه نویسی همراه خواند درس خوبه و اینکه مرور کردن از روی خلاصه خیلی راحت تر و پرسرعت تر انجام میگیره

  8. سلام .خلاصه نویسی تا چه حد میتونه موثر باشه ؟؟
    خلاصه ها رو بعد عید بخونیم ؟؟
    همه دروس خلاصه نیاز دارن ؟؟
    ممنون میشم اگه تو وبلاگ خودم جواب بدید .
    1

  9. و یک سوال دیگه اینکه من الان خلاصه نویسی میکنم مثلا4 ساعت طول میکشه!در نتیجه تستای اون فصل رو به یه وقت دیگه موکول میکنم.بنظرتون اینکار اشتباهه؟
    ینی من اولویتو باید بدم به تست زدن یا خلاصه نویسی؟
    یا اینه نه من زیادی کندم؟؟

    • اول خلاصه نویسی و سریعا بعد از آن هم تست زنی
      پس از هر مرور خلاصه ها ، تست ها حتما کار بشه یا مرور بشه

  10. سلام.ببخشید من برای دو فصل فیزیکم و یک فصل شیمی و کل هندسه پایه خلاصه برداری کردم ولی الان فهمیدم که خیلی افتضاحن چون پر از نکته هست و در واقع خیلی زیاد نوشتم!!!
    خیلی واسم خلاصه نویسی مهمه.حالا با توجه به اینکه همینا هم خیلی وقتم رو گرفتن بنظرتون لازمه دوباره همه رو از اول خلاصه بنویسم؟:((

  11. سلام. 1-میخواستم بپرسم من دقیقا چطوری میتونم خلاصه نویسی داشته باشم؟یه روش از روش های خودتون رو معرفی کنید لطفا
    2- اینکه میخواستم بدونم روش تداعی ذهنی خوبه؟

  12. با سلام!شیوه ی خلاصه درس به درسی که گفتین تو قسمت مربوطش هست یعنی کجای سایته دقیقا؟

  13. سلام.من امروز تصمیم گرفته بودم قید خلاصه برداری رو بزنم چون وقت و انرژی میگیره ازم.تازه من خیلی ریز خلاصه برداری می کنم و این باعث خستگیم میشه.اگه همه جزییات رو ننویسم خیالم راحت نمی شه آخه

    • این استرس و وسواس در مطالعه برای شما خوب نیست باید اطمینان به مطالعه خودتان داشته باشید و مزیت و فایده خلاصه برداری برای هیچ کسی پوشیده نیست و پیشنهادم اینه که این نو وسواس و کندی در مطالعه را با نرم افزار تقویت حافظه برطرف نمایید برای اطلاعات بیشتر به توضیحات این نرم افزار کاربردی و 100% تضمینی مراجعه نمایید لینک توضیحات نرم افزار تقویت حافظه و تند خوانی تاتات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *