اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
آزمون دکتری

چگونه برنامه ریزی درسی داشته باشیم | برنامه ریزی درسی صحیح

برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی
برنامه ریزی درسی

چگونه برنامه ریزی درسی داشته باشیم ؟ انتخاب مسیر ورسیدن به هدف مورد نظر ما ،بسیار با اهمیت است؛چرا که هم می توانیم مسیر پر پیچ خم وانحرافی را انتخاب کنیم و هم بهترین مسیر را؛واین بستگی به میزان علاقه ما به آن هدف و خواسته مان دارد پس یک برنامه ریزی درسی موفق می تواند به ما در پیمودن این مسیر کمک نماید

برای یک برنامه مشخص همیشه سوالات زیر برایمان پیش می آید :

– از کجا شروع کنم؟
– چگونه برنامه ریزی کنم؟
– از کجا باید شروع کنم؟
– چقدر وقت دارم؟

این روزها افکار خیلی ها درگیر چگونگی طراحی برنامه ریزی درسی شده است ؛ اما دوستان خوبم! نوشتن یک برنامه درسی منسجم و خوب، آن قدرها هم که تصور می کنید،سخت نیست؛فقط کمی دقت میخواهد

– برنامه ریزی درسی چیست ؟
– چرا برای مطالعه به برنامه ریزی نیازمندیم؟
– یک برنامه ریزی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
– چگونه می توانیم یک برنامه ریزی خوب را طراحی کنیم؟

وقتی ما در زندگی هدفی داریم و می خواهیم برای رسیدن به آن هدف،کاری انجام دهیم،ناگزیریم که مسیری را طی کنیم

وقت ،  کالایی گرانبهاست که چون از دست رود، قابل برگشت نیست.استفادۀ موثر از وقت در تمام مراحل زندگی از جمله تحصیل، عامل سرنوشت ساز در موفقیت افراد است.آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه از وقت خود استفاده می کنید؟ آیا برای انجام کارهایتان از جمله مطالعه و درس خواندن برنامه ریزی دارید؟چند ساعت در روز مطالعه می کنید؟ اتلاف وقت شما در چه مواقعی بوده است؟ چه مقدار از اوقات خود را به طور بهینه به مطالعۀ دروس خود می پردازید؟ موفقیت و شکست در دانشگاه ، تابعی از نحوۀ استفاده از وقت است.در صورتی که از وقت خود به طور سنجیده، منطقی و هوشمندانه استفاده کنید، موفق خواهید شد؛ در غیر این صورت ممکن است در انجام وظایف خود با شکست مواجه شوید.به این دلیل است که هر دانشجو باید مهارت لازم را برای کنترل، برنامه ریزی و مدیریت زمان دارا باشد( خصوصا مدیران آینده ).همۀ ما ادعا می کنیم که برای اجرای کارهایمان وقت کافی نداریم، حقیقت این است که همۀ ما 24 ساعت وقت در یک شبانه روز داریم و بر اساس عادت ، آن را سپری می کنیم و کمتر به نحوۀ گذراندن آن توجه داریم.شاید با خود بیاندیشید که ما همیشه این گونه عمل کرده و عادت کرده ایم و نمی توانیم تغییر رویه دهیم.اما بهتر است به جای تاکید بر عادات بد خودمان ، آنچه را که موجب اتلاف وقتمان شده ، شناسایی و حذف کنیم و عادات خوبی را که سبب ذخیره و استفادۀ بهینه از وقت میشود را تشخیص داده و جایگزین کنیم.

انتخاب مسیر ورسیدن به هدف مورد نظر ما ،بسیار با اهمیت است؛چرا که هم می توانیم مسیر پر پیچ خم وانحرافی را انتخاب کنیم و هم بهترین مسیر را؛واین بستگی به میزان علاقه ما به آن هدف و خواسته مان دارد

بعضی می پندارند که برنامه ریزی زندگی آنها را محدود می کند و لذت و شادی را از آنها می گیرد؛ در صورتی که تنظیم وقت و زمان ، به ما این امکان را می دهد که برای آنچه که به عنوان هدف برگزیده ایم ، برنامه بریزیم و این گونه از زندگی خود بهره بگیریم.

  در مورد برنامه ریزی ، شاید دیگران بتوانند به ما کمک کنند، اما باید این را در نظر داشته باشیم که نقش اصلی ما هستیم ، چرا که هیچ کس مانند ما دلسوز و نگران سرنوشتمان نیست و از جزئیات کارمان آگاه نیست.

  پس برنامه ریز اصلی خودت هستی. فرصت را از دست نده و حرکت خود را منظم و با برنامه و از همین حالا شروع کن.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟

اگر هدف ما کمرنگ باشد،شدت و ضعف مسیر برای ما کم اهمیت است و انگیزه ای برای رسیدن ما را مشتاق نمی کند؛اما اگر هدف ما بسیار ارزشمند باشد،راه دوم را انتخاب می کنیم و برای رسیدن به آن از هیچ تلاش وکوششی دست بر نمی داریم و میدانیم که برای رسیدن به آن،سختی هایی رانیز باید متحمل شویم ؛بنابراین، شور وشوق رسیدن به هدف، انگیزه تلاش کردن را در ما زیاد می کند

انتخاب مسیر ،همان برنامه ریزی درست ومطلوب است؛یعنی اگر ما هدف مشخص و معینی داشته باشیم و آن هدف برای ما بسیار ارزشمند باشد،شور وشوق رسیدن به آن ،این انگیزه را در ما ایجاد می کند که چگونه برای پیمودن به بهترین نحو برنامه ریزی کنیم تا بهترین نتیجه را در راه رسیدن به هدفمان بگیریم؛بنابراین،«برنامه ریزی تنظیم راههای هدفمند برای رسیدن به هدف است»

بدون هدف، برنامه ررزی معنایی ندارد ؛همانگونه که بدون انگیزه،هدف نیز معنایی ندارد؛پس برای رسیدن به هدف ،ابتدا باید اهداف جزئی تر را طی کرد؛مثل پلکان یک پله که برای رسیدن به آخرین پله باید ابتدا از اولین پله شروع کرد

«طبق تحقیقات انجام شده ،یکی از ویژگی های بارز انسان ،قدرت تفکر واندیشه است0انسان در طول زندگی خود ،هرگز از تفکر و اندیشه جدا نبوده است وبا تفکر صحیح توانسته است به حل مسائل ومشکلات خود بپردازد و به رشد و تعالی نائل آید»؛بنابراین، در طراحی برنامه درسی می تواند با استفاده ازتفکر صحیح ،مسیر رسیدن به هدف خود را اانتخاب کند

در برنامه ریزی درسی می تواند به ردو صورت عمل کرد؛یا طراحی واستفاده از برنامه ای که هدفمند ،سازمان یافته ودقیق است که به شیوه منظم قابل اجراست و بر اساس زمانهای مشخص تنظیم واجرامی شود ،ویا براساس ذهنیت افراد شکل می گیرد و فرد با توجه به توانایی اش ،بدون در نظر گرفتن زمان مشخص شروع به مطالعه می کند و بر اساس نیاز خود ،به کارهای تفریحی و استراحت می پردازد ؛در هر صورت این به خود شما بستگی دارد هر شیوه ای را که با روحیه شما سازگار است ،برگزیده تا با اجرای آن ،بهترین وبیشترین نتیجه را به دست آورید و به هدف خود دست یابید

در اینجا هدف ما اجرای نوع اول است

آنچه در طراحی برنامه ریزی درسی مؤثر است:
نکاتی که در طراحی برنامه درسی خوب موثر است ، به شرح زیر است:

بررسی کتابهای درسی:

در انتخاب محتوای کتابهای درسی باید درباره مطالبی که در برنامه گنجانده می شود،تصمیم بگیرید. ابتدا همه کتابهایی را که باید مطالعه شود ، گردآوری کنید و درباره حجم انها ، سخت و آسان بودن آنها و مدت زمانی که به هر فصل و بخش اختصاص می یابد ، نظر دهید و تعیین کنید که به هر کدام در طول روز ، هفته و ماه، می بایست چه مدت زمانی برای مطالعه اختصاص داده شود . توجه داشته باشید که در تنظیم وقت نباید فقط به کتابهایی که علاقه مندید، اهمیت دهید ؛ در این گونه موارد ، منطقی فکر کنید و برای کتابهایی که محتوای آنها سخت تر است،زمان بیشتری را برای مطالعه در نظر بگیرید .

از کجا شروع کنیم:

برای جلوگیری از سردرگمی باید بدانیم که از کجا باید شروع کنیم ؛ یعنی وقتی کتابهای مورد نظر خود را سبک و سنگین کردیم و مدت زمان لازم را برای مطالعه را به آنان اختصاص دادیم،می بایست تعیین کنیم که ابتدا از چه کتابهایی شروع کنیم. بعضی از افراد از کتابهای سخت شروع می کنند تا به کتابهای آسان برسند. بعضی دیگر از کتابهای آسان به مشکل شروع می کنند و بعضی دیگر ترجبح میدهند که کتابهای آسان و مشکل را با هم بخوانند؛ در هر صورت ، اینکه یک کتاب را تا آخر می خوانید و بعد سراغ کتاب دیکری می روید و یا برنامه روزانه شما متنوع است و فصلهای از چند کتاب را برای مطالعه روزانه خود انتخاب می کنید، یک مسئله شخصی است و بستگی به عادت مطالعه شما دارد. آنچه در اینجا اهمیت دارد ، این است که سعی کنید درسهای مشکل را به ساعتهایی که احساس می کنید بهتر می توانید بخوانید و بازدهی بیشتری دارید، اختصاص دهید و درسهای آسانتر را به روزهای دیگر موکول کنید؛ همچنین ترتیب کتابهایی که برای مطالعه انتخاب می کنید، می بایست به گونه ای باشد که در حین مطالعه و یادآوری مطالب در انها تداخل ایجاد نشود.
جایگاه هر درس را مشخص کنید و تعیین کنید که ابتدا چه تکالیفی را انجام دهید، بهتر است و چه تکالیفی را با تاخیر انجام دهید، برایتان مشکلی پیش نمی آید.

انعطاف پذیری

برنامه درسی را طوری طراحی کنید که امکان تغییر در آن باشد تا هنگام اجرای آن اگر احساس کردید که برنامه خیلی راحت و آسان و یا خیلی سخت و فشرده است، بتوانید نواقص آنرا برطرف کنید و با نظارت و بازنگری به ساماندهی مجدد آن بپردازید؛ چرا که انرژی شما در برنامه ریزی سخت و فشرده بزودی هدر می رود و توان ادامه برنامه را نخواهید داشت و در برنامه ریزی راحت و آسان، مدت زمانی را که باید به مطالعه می پرداختید، هدر می دهید و در واقع حداکثر استفاده را از حداقل زمان نمی کنید و ممکن است که برای ادامه مطالعه، وقت کم بیاورید؛ بنابراین ، برنامه را به گونه ای طراحی کنید که امکان تغیرات لازم در آن امکان پذیر باشد.

– ابتدا لازم است از زمانی که از خواب بر می خیزید تا زمانی که مجددا به رختخواب می روید، تمام فعالیت های اصلی خود را همراه با زمانی که صرف هر یک از فعالیت ها می شود یادداشت کنید.حال در می یابید که چه مدت را صرف مطالعه کرده اید؟ چه مقدار اتلاف وقت داشته اید؟ به ضعف خود پی می برید و این باعث می شود که روزهای بعد، بهتر عمل کنید و ضعفی که داشته اید را جبران نمایید.

  – برای هر تغییر و حرکتی، ابتدا شناخت  ضروری است.در این مرحله شما به این شناخت رسیده اید که نقاط قوت و ضعف را در برنامه  بدست آورید.حال با توجه به آن برنامۀ خود را تنظیم می کنید.

  – نیازهای شخصی خود را در نظر بگیرید ( استراحت، استحمام ، نماز ، غذا ، شستشو و …)

  – اوقات حداکثر و حداقل کارایی خود را بشناسید.افراد با هم متفاوتند و در ساعاتی بیشترین انرژی و در زمانی دیگر کمترین انرژی را برای یادگیری دارند.

  – برای هر ساعت مطالعه، حدودا ده دقیقه استراحت در نظر بگیرید.این استراحت باعث می شود که شما با انرژی بیشتری درس بخوانید.

  – در طول استراحت فیلم نبینید و کار فکری انجام ندهید.به سلول های مغز استراحت داده و به کارهایی از قبیل خوردن میوه ،ورزش، تن آرامی و … بپردازید.

  – درس هایی با  موضوع های مشابه را پشت سر هم قرار ندهید.زیرا یادگیری آنها به طور پیاپی موجب تداخل می شود و خستگی ذهنی ایجاد می کند.

  – در برنامه ریزی خود ، درسی را که همان روز فرا  گرفته اید  +  دروسی  که روز بعد کلاسش را  دارید بگنجانید.

  – سر ساعت معین شروع کنید، مثلا اگر قرار است ساعت 9 شروع کنید ، نگذارید به ساعت 9:30 بکشد.وقتی کاری را سر ساعت تنظیم شده انجام دهید، ذهن شما کم کم شرطی می شود و به راحتی تمرکز حواس پیدا می کنید.

  – کارهای مزاحم مانند نگاه کردن به تلویزیون ، صحبت کردن با دیگران، مکالمۀ تلفنی غیر ضروری و طولانی را در اوقات مطالعه ترک کنید.

  – خواندن را فورا شروع کنید.بهانه تراشی نکنید و کارهای عقب افتادۀ خودتان را در اوقات مطالعه انجام ندهید.

  – برنامه باید انعطاف داشته باشد.ساعت های اضافی را در برنامه قرار دهید که اگر برنامۀ پیش بینی نشده رخ داد بتوانید فرصتی را برای جبران وقت تلف شده در نظر بگیرید.

  – برنامۀ خود را هفتگی تنظیم کنید تا در طول هفته به راحتی بتوانید آن را اجرا کنید.

  – زمان خواب خود را تنظیم کنید تا خواب زیاد موجب اتلاف وقت شما نشود.

  – با ارادۀ تمام، برنامۀ درسی خود را اجرا کنید.

  – وقتی در طول هفته ، در اجرای برنامۀ خود موفق بودید ، به خود پاداش دهید.

منبع : وبلاگ مشاوره

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است هشت نکته برای مطالعه …

17 دیدگاه

  1. با سلام ،من پشت کنکوری ام من یه مشکلی دارم …اینه که برتامه ریزی فوقالعاده میکنم ولی چند، روز بعد فورا زده میشم دیگه نمیتونم درس بخونم….کمی مشکل تمرکز هم دارم….اگه راهکاری برای من دارید ممنون میشم

    • برای مشکل نا تموم گذاشتن برنامه ریزی باید تقویت انگیزه انجام بدهید و برای تمرکز حواس و تقویت حافظه پیشنهاد می کنم دوره های ویرا رو استفاده کنید http://gourls.ir/vira

  2. سلام من سال دوم تجربی هستم یعنی وارد سال سوم میشوم من برنامه ای میخوام ک درکنار اون بتونم ب تفریحاتم مثل باشگاه،گردش برسم اما نمیدونم چجوری اون برنامه رو بدست بیارم؟

    • در حال حاضر ما مشاوره در زمینه ارشد داریم بزودی مرکز مشاوره آنلاین ما برای کنکور های دیگر ایجاد می شود که انشالله می توانید از آن طریق برنامه خودتون رو دریافت کنید

  3. slm vaghan aaaali bood merc mamnoon

  4. سلام خوب بود ممنون ولی اگه یه برنامه غیر منتظره پیش امد چیکار کنیم لطف بگید

  5. می تونین نمونه ای از برنامه ریزی برای تابستان برای من بدین

  6. مروارید علیزاده

    عالیه واقعا ممنونم

  7. عالی بود

  8. سلام . واقعا دستتون درد نکنه . دا لذت بردم از خوندش و خیلی مفید هستش . به امید پیرزوی همه ی عزیزان .

  9. عالی بود !
    تشکر 🙂

  10. عاااااااااااااااااااالی بود مخسی

  11. خوب بودباتشکر

  12. دست شما درد نکنه. برای تحقیق من خیلی به دردم خورد

  13. بسیار عالی بود
    حتما به مطالب دقت می کنم

  14. خیلی خوب بود.
    بعضی مورد هاشو خودم انجام داده بودم و جواب گرفتم، چیزهای جدیدی هم یاد گرفتم.
    ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *