اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
آزمون های سراسری

چطور کنکوری بخوانیم و برنامه ریزی کنیم ؟

چطور کنکوری بخوانیم و برنامه ریزی کنیم ؟

چطور کنکوری بخوانیم و برنامه ریزی کنیم
چطور کنکوری بخوانیم و برنامه ریزی کنیم

چطور درس بخوانیم؟

اگر می خواهید واقعا موفق از سد کنکور کارشناسی ارشد و دکتری عبور کنید باید روش های  کنکوری درس  خواندن را یاد بگیرید ,  برای به دست آوردن  رتبه تک یا دو رقمی  حد اقل شش ماه زمان نیاز دارید (به شرط داشتن پایه قوی)

اولین مطلبی که  همیشه باید  یادتان باشد اینست  که :   ((رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود …. رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود!))

شروع مطالعه :

اول هر کاری به خدا توکل کنید که رمز موفقیت شماست

برای شروع باید به چند نکته توجه کنید:

1- محل مطالعه :  پیشنهاد میکنم محل  جدیدی  را  برای  مطالعه انتخاب کنید بهترین محل  برای درس خواندن کتابخانه ها هستند.

یا هر جایی که نه کامپیوتر باشه نه اینترنت و نه یخچال !!!

2-  برنامه ریزی : داشتن یه برنامه دقیق که همه چیز در آن  مشخص شده باشد  از جمله اینکه : هر روز چه درس هایی رو بخوانید , چند ساعت بخوانید , چه کتابها و منابعی را بخوانید , کی تست بزنید و ….   در یک  برنامه خوب باید وقت برای استراحت,  تفریح  و اتفاقات غیر مترقبه پیش بینی شده باشد.

3-  انتخاب روش صحیح مطالعه .

روش های  مطالعه

1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .

2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بر روی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .

3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .

5- نوت  برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .

چطور  کنکوری درس بخوانیم ؟

کنکوری درس خواندن یک هنر  است  که نیاز به کمی دقت و هوش دارد . برای کنکوری درس خواندن باید نکات زیر را انجام دهید .

  • 1- اولین و مهمترین نکته در کنکوری درس خواندن تجزیه و تحلیل سوالات کنکور های سالهای قبل است که با این کار با دید طراحان سوال آشنا می شوید .
  • 2- نکته دوم جستجوی جزوات و کتابهای نوشته شده توسط طراحان سوال است .
  • 3- نکته بعدی  استفاده از منابع و جزوات کنکوری است . معمولا نیاز نیست برای همه درس ها از کتابهای رفرنس و پر حجم استفاده کرد.
  • 4- نکته بعدی ترکیب جزوات و کتابهای رفرنس است که ابتدا توسط جزوات اطلاعات خود را به  50 تا 60 درصد برسانید و نقاط ضعف جزوات را با کتاب های رفرنس تکمیل کنید نه اینکه آنها را کامل بخوانید
  • 5- در نهایت داشتن اعتماد به نفس و عدم مقایسه خود با دیگران.

منبع : وب سایت دکتر نوری

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

7 دیدگاه

  1. سلام. من قصد شرکت در آزمون دکترای صنایع غذایی دارم. شاغلم.
    چکار کنم حس خوب خوندن بیاد سراغم؟سراسری خوندم و معدلم الف. اما خیلی بی میل شدم. کمکم کنید

  2. باسلام.بنده فارغ التحصیل رشته مدیریت صنعتی هستم.قبلاکمی مطالعه داشتم.قصددارم از همین مهر93مطالعه رو شروع کنم چطوربرنامه ریزی کنم.

    • به مقالات سایت مراجعه کنید و اگر قصد شرکت در آزمون ارشد فراگیر دارید با مشاوره سایت تماس بگیرید ( توجه کنید به غیر از کنکور ارشد فراگیر مشاوره داده نمی شود)

  3. با سلام من کنکور ارشد فراگیر روانشناسی عمومی شرکت کردم .ی سوال دارم امیدوارم جوابشو پیدا کنین برام. خیالم راحت شه یکی از منبعهامون بنام روانشناسی اجتماعی از 12 فصل تشکیل شده. به اضافه ی 1 پودمان الف و 1 پودمان ب و تو دفترچه نوشته همه فصلها حذف بجز1و2و3و4و6و 9 یعنی اسمی از پودمان که جز حذف یا غیر حذف نیورده حالا من نمیدونم بخونم یا نخونم اتفاقا زیاد هم هست

    • هر چه در توضیحات گفته حذف نموده اند باید مطالعه نشود ولی بقیه باید مطالعه نمایید اگر در توضیحات توضیحی درباره مطالعه بخش داده نشده باشد باید تمام قسمت ها مطالعه بشوند

  4. سلام ممنون مطالب عالی بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *