اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
کنکوری‌ها چگونه عید آرامی داشته باشند

پرسش و پاسخ مهم درباره برنامه ریزی درسی ارشد فراگیر

پرسش و پاسخ مهم درباره برنامه ریزی درسی ارشد فراگیر

همیشه پرسش هایی از سوی داوطلبان درباره چگونگی برنامه ریزی درسی و مطالعه جهت آمادگی کنکور ارشد فراگیر مطرح میگردد که در این مقاله سعی داریم به آنها پاسخ بدهیم

1. اجرا شدن برنامه‌ریزی درسی به چه عواملی بستگی دارد؟

ضعف برنامه‌ریزی از یک طرف به خود فرد بستگی دارد که تا چه اندازه به برنامه‌ریزی پایبند است و آیا با عشق و علاقه و انگیزه درس می‌خواند یا به طور تفننی و سرگرمی از طرف دیگر به نوع برنامه‌ریزی برمی‌گردد که آیا برنامه درسی مناسب شرایط روحی و توانایی فرد است. یا خیر؟ آیا برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت است یا برای زمانی طولانی تهیه شده است؟ زمان اختصاص یافته به هر درس چقدر است؟ آیا تعادل برقرار شده است؟ مسلماً ما زمانی می‌توانیم برنامه‌ریزی موفقی داشته باشیم که همه شرایط و امکانات را در نظر بگیریم.

پرسش و پاسخ مهم درباره برنامه ریزی درسی ارشد فراگیر
پرسش و پاسخ مهم درباره برنامه ریزی درسی ارشد فراگیر

2. در زمان مطالعه بسیار خیالاتی هستم و دائماً به رویاپردازی فرو می‌روم؟ چه راهنمایی می‌توانید بکنید؟

خیالبافی و رویایی فکر کردن خاص هم‌سن و سال‌های شما است. برای ترک یک عادت باید یک عادت خوب را جایگزین کنید تا دوباره سراغ آن عادت نروید مثلاً قبل از مطالعه از خودتان بپرسید چرا می‌خواهید درس بخوانید؟ هدف شما از مطالعه چیست؟ و… وقتی برای اینگونه سوال‌ها پاسخی پیدا کردید مسلماً انگیزه شما برای مطالعه بیش‌تر می‌شود و وقتی انگیزه شما برانگیخته شد علاقه‌مند می‌شوید تا برای مطالعه بیش‌تر تلاش کنید. انجام یکسری از امور هم ضروری است. مثلاً با توجه به حجم کتاب‌ها، زمان و توانایی فکری و جسمی خود برنامه‌ریزی کنید. اگر اتاق مطالعه باعث خیالبافی شما می‌شود علت آن را جویا شوید و تمامی شرایط محیطی را از جمله میز و صندلی مطالعه، نور، دما، سر و صدا و… را کنترل کنید. در مواردی که احساس می‌کنید خیالبافی دوباره به سراغ شما می‌آید سعی کنید بفهمید بیش‌تر چه چیزی ذهن شما را مشغول می‌کند و موضوع مورد نظر را در جایی ثبت کنید و به خود بگویید که بعد از مطالعه و وقت آزاد به آن خواهم پرداخت. البته تا حدودی رؤیاپردازی مفید است، زیرا انگیزه‌ی شما را زیاد می‌کند به شرطی که واقع‌بین باشید.

3. آیا بهتر است درس هر روز را همان روز مطالعه کرد یا این که درس‌های فردا را مطالعه کرد (طبق برنامه ریزی مطالعه)؟

یکی از راه‌هایی که می‌توان دقت بیش‌تری را ایجاد کرد این است که درس هر روز را همان روز طبق برنامه ریزی مطالعه کرد، اگر به کلاس می رویید در کلاس خوب یاد بگیرید و در منزل به تمرین و مرور بپردازید.

4. داوطلب ارشد فراگیر هستم و می‌خواهم درس زبان تخصصی را به طور کامل کنار بگذارم. این کار درست است؟

خیر – چون در ارشد فراگیر نمره خام تمام درس های مواد امتحانی به اندازه تعداد واحدشان در معدل کل آزمون شما که 80% وزن قبولی را دارد موثر است پس باید تعادل بین دورس را رعایت نمایید و کنار گذاشتن یک درس مساوی با شکست شما در رقابت بین داوطلبان و قبولی نشدن شما می انجامد

5. تکمیل دفتر برنامه‌ریزی را از چه زمانی شروع کنم؟

از همین امروز سعی کنید مرتب و منظم هر روز قبل از مطالعه و بعد از مطالعه آن چه را که مطالعه می‌کنید وارد دفتر برنامه‌ریزی نمایید.

6. نمی‌توانم برای خودم برنامه‌ریزی کنم؟

هیچ کس به اندازه خود شما، از توانایی‌هایتان مطلع نیست زیرا که از نقاط ضعف و قوت خود در هر درس آگاهید باید خودتان، خودتان را ارزیابی کنید و برنامه‌ای متناسب با ویژگی‌های روحی و جسمی‌تان تنظیم کنید. دیگران نقش راهنما و ناظر را می‌توانند داشته باشند.

10. مرور و ارزیابی آزمون چه کاربردی دارد؟

1. ارزیابی آزمون باعث می‌شود تا مطالب دوباره مرور شود و مطالبی که عمقی مطالعه نشده است مورد مطالعه قرار گیرد.
2. در دوران جمع‌بندی می‌توان آن را دوره کرد.

7. چرا باید آزمون‌ها ارزیابی شود؟

اگر یک اشتباه یک‌بار بررسی شود امکان این که دوباره تکرار شود خیلی کم است. به طور کلی برای جلوگیری از تکرار اشتباه باید آزمون را بعد از برگزاری آن، بررسی کرد. مخصوصاً در پیش‌دانشگاهی، ارزیابی آزمون در ماه‌های آخر سال خیلی به چشم می‌آید.

8. به چه صورت ساعت‌های استراحت بین درس خواندن را تنظیم کنم؟

به ازای هر یک ساعت و نیم حتماً 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

9. در جلسه‌ی آزمون بعد از مدتی خسته می‌شوم و دیگر حوصله‌ی پاسخ دادن به سؤال‌ها را ندارم چه کنم؟

باید هنگام حل تمرین در منزل برای هر سؤالی یک زمان مجاز قرار دهید سعی کنید حل مسأله را در همین زمان انجام دهید با این روش عادت خواهید کرد که هر سؤال را درست در همان زمان مشخص شده حل کنید و در آزمون‌ها وقت کم نیاورید. در ضمن سعی کنید در منزل تست زیاد کار کنید و خودتان را عادت دهید که هر تست را میانگین در عرض یک دقیقه جواب دهید.

همیشه سعی کنید حل سوالات را با زمان و روش حل تست پشت سر بگذارید تا از چارچوب حل تشریحی و زمان بر خارج شوید سعی و تمرین سبب عادت کردن به حل تست و افزایش بازدهی و کاهش زمان پاسخگویی در تست زنی می شود.

10. تعداد سؤال‌هایی که اشتباه جواب می‌دهم زیاد است و تراز کل من را پایین می‌آورد چه کار کنم؟

این تصور اشتباه است چون در آزمون ارشد فراگیر نمره منفی برای تست های اشتباه پاسخ داده وجود ندارد و فقط تست های صحیح پاسخ داده شده محاسبه میگردند.

11. خیلی دچار اتلاف وقت و آشفتگی می‌شوم چه راهی مناسب است؟

(سؤال‌هایی را که بلد نیستید علامت بزنید و رد شوید و سؤال‌هایی که وقت‌گیر است یا شک دارید سعی کنید یا پاسخ بدهید یا علامت گذاری کنید با این کار برای هر تست وقتی اضافه می‌آورید) و تعداد جواب‌های غلط شما نیز کم می‌شود.بهترین راه برای نظم بخشیدن و جلوگیری از اتلاف وقت تهیه یک برنامه و داشتن برنامه‌ریزی دقیق و صحیح است. اگر از همان ابتدا سال تحصیلی خود را به نوشتن و ثبت کارهای خود عادت بدهیم کار خود را آسان‌تر کرده‌ایم.

12. فرصت مطالعه همه دروس را ندارم؟

برای این کار، باید ساعات مطالعه خود را افزایش دهید. سعی کنید با برنامه‌ریزی عمل کنید. به عمق مطالعه بیش‌تر توجه کنید تا به تمام کردن کتاب. اگر مطابق بودجه‌بندی آزمون‌ها پیش بروید و برای هر درس زمان خاص خود آن درس را در نظر بگیرید، هیچ‌گاه زمان کم نمی‌آورید، بلکه زمانی نیز اضافه خواهد ماند تا به مرور مطالب بپردازید.

در آزمون ارشد فراگیر با برنامه صحیح مطالعه می توانید در وقت باقیمانده هم یکبار مطالعه و خلاصه نویسی نمایید و هم مرور کنید چون تعداد منابع درسی زیاد نیست

13. برنامه‌ریزی چه ارزشی دارد؟

مطالعه منظم، با برنامه‌ی مشخص، میزان یادگیری را افزایش داده و از هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری می‌کند در نتیجه رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب را میسرتر می‌سازد و سبب می‌شود فرد به تمام کارهایش برسد.

14. چند ساعت خواب در شبانه‌روز برای دانش‌آموزان مناسب است؟

البته نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که خود فرد چند ساعت باید بخوابد این مسأله با توجه به ویژگی‌های جسمانی و فردیِ، شخص متفاوت است. اما به طور معمول خواب 7 تا 8 ساعت، زمان مناسبی است باید به اندازه‌ای بخوابید و استراحت کنید که وقتی مشغول به درس خواندن می‌شوید سرحال باشید.

15. زمانی که یک روز از برنامه‌ریزی شخصی‌ام عقب می‌افتم دیگر اشتیاقی به ادامه اجرای برنامه ندارم و دچار عقب افتادگی می‌شوم؟

یک بازنگری در برنامه‌تان داشته باشید. اگر در برنامه‌تان روزهایی وجود دارد که آن را به مرور و مطالعه همین درس‌ها اختصاص داده‌اید با تلاش بیش‌تر این عقب افتادگی جبران می‌شود.

16. چگونه برای امتحانات می‌توان بهتر آمادگی کسب کرد؟

1. به وسیله برنامه‌ریزی
2 . آشنایی با روش‌های صحیح مطالعه
3. یادگیری به مرور زمان
4. تصور مثبت داشتن و…

17. بعضی از درس‌ها را نخوانده‌ام یا ناقص خوانده‌ام و تست نزده‌ام باید چه برنامه‌ای داشته باشم؟

سعی کنید تمامی این موارد را در یک برگه بنویسید تا آشفتگی در ذهن خود را کم کنید بعد از نوشتن تمامی موارد سعی کنید این مطالب را بنا به توجهیات شخصی خود اولویت بندی کنید. فعلاً سعی کنید مطابق برنامه پیش بروید مطالب عقب مانده به موقع مرور می‌شوند.

18. ساعت تماشای تلویزیون و تفریحات من زیاد است چه راه حلی برای کاهش آن پیشنهاد کنید؟

برنامه‌ای برای دیدن تلویزیون تنظیم کنید. چند برنامه‌ی محدود را دنبال کنید. حفظ چند برنامه سعی کنید معمولاً آخر شب‌ها بین ساعت‌های 10-9 که زمان صرف شام و استراحت از تلویزیون استفاده کنید مطمئن باشید که اگر به ذهنتان این ساعت را دیکته کنید دیگر در ساعت‌های دیگر اشتیاقی برای دیدن تلویزیون ندارید.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *