اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
کنکوری‌ها چگونه عید آرامی داشته باشند

برنامه ریزی مطالعه و تغذیه در ماه رمضان

برنامه ریزی مطالعه و تغذیه در ماه رمضان

برنامه ریزی مطالعه و تغذیه در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد و همچنین تعیین وقت مناسب جهت مطالعه می تواند بازدهی مطالعه را در این ماه بهبود بخشد.

تغذیه در ماه مبارک رمضان

ابتدا باید بدانید که همراه با مصرف مواد غذایی آب را فراموش نکنید ولی برخی به اشتباه فکر می‌کنند که در وعده‌ی سحر باید تعداد بسیاری لیوان آب نوشید، غافل از این که ما به شما داوطلب کنکور توصیه می‌کنیم که به جای مصرف این همه آب، مواد غذایی استفاده کنید که سبب دفع آب از بدن نشود. به عنوان مثال، مصرف چای به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کافئین، دفع ادرار را افزایش داده، لذا فرد دچار بی‌آبی و تشنگی می‌شود.

برنامه ریزی مطالعه و تغذیه در ماه رمضان
برنامه ریزی مطالعه و تغذیه در ماه رمضان

مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد.مثلا اگر می گوییم لبنیات خوب است، باید در نظر داشته باشیم که مصرف بالای لبنیات بدون مصرف آب به میزان کافی، ایجاد سنگ های مجاری ادراری را بسیار افزایش می دهد. مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آنها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می شود. در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف نمایند.
در این مجموعه سعی شده که ضمن معرفی روش های تغذیه صحیح در ایام ماه مبارک رمضان، برخی از سئوالات و مشکلات رایج در این خصوص نیز مطرح و پاسخ کافی و کاربردی برای آن ارائه شود. در انتها کتاب هم نمونه ای از برنامه غذایی که برای همگان قابل استفاده است نیز پیشنهاد شده است.

دانلود راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

آنچه که در طول ایام ماه رمضان در رابطه با افزایش توان روزه‌دار در امر مطالعه‌ اهمیت دارد، این است که فرد روزه‌دار بداند چه مواد غذایی مصرف کند تا در طول روز دچار نوسانات قند خون نشود؛ پس یک نکته‌ی کلیدی این است که در وعده‌ی سحر به جای استفاده از قندهای ساده نظیر شله‌زرد، حلوا، قند و شکر، شیرینی، مربا و عسل از قند‌های مرکب نظیر نان، برنج و ماکارونی استفاده شود؛ چرا که مصرف قندهای ساده به سرعت، سبب افت قند خون می‌شود، لذا مطالعه کننده در همان ساعات ابتدایی روز دچار افت قند خون شده و این مسأله، سردرد و عدم تمرکز در یادگیری را به همراه دارد.

یکی از بهترین وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان، در وعده‌ی سحر، ماکارانی می‌باشد. ماکارانی حاوی نشاسته‌ای است که دیر هضم است و مدت زمان بیش‌تری فرد را سیر نگه می‌دارد. به طوری که بعد از مصرف این وعده‌ی غذایی، فرد حدود ۶ ساعت احساس گرسنگی نخواهد کرد. به طور کلی، مواد غذایی نانی، بهتر از مواد غذایی حاوی برنج، سبب سیری و افزایش تمرکز داوطلب روزه‌دار خواهد شد.

هدف اصلی در ماه مبارک رمضان این است که در طول ساعات ابتدایی روز که داوطلب بیش‌ترین توان یادگیری را دارد، غذای اصلی مغز یعنی قند گلوکز تأمین شود. اگر می‌خواهید بهترین بازده را در ساعات ماه مبارک رمضان داشته باشید، به جای مصرف مواد غذایی گوشتی در وعده‌ی سحر، از مواد غذایی نشاسته‌ای نظیر سیب‌زمینی، نان، برنج و به خصوص ماکارانی استفاده کنید.

از نکات مهم برای تمرکز و یادگیری در طول روزهای ماه رمضان، تنظیم آب بدن است. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که در وعده‌ی سحر باید تعداد بسیاری لیوان آب نوشید، غافل از این که ما به شما داوطلب کنکور توصیه می‌کنیم که به جای مصرف این همه آب، مواد غذایی استفاده کنید که سبب دفع آب از بدن نشود. به عنوان مثال، مصرف چای به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کافئین، دفع ادرار را افزایش داده، لذا فرد دچار بی‌آبی و تشنگی می‌شود.

البته چنانچه بسیار علاقمند به مصرف چای در وعده‌ی سحر هستید، حتماً آن را کمرنگ بنوشید تا غلظت کمتری از کافئین به بدن وارد شود. یکی از بهترین مواد غذایی که سبب نگهداری آب در بدن و رفع تشنگی در ساعات روز ماه مبارک رمضان می‌شود، مصرف میوه‌جات و سیفی جاتی نظیر زردآلو، هلو ، انگور و هندوانه در وعده‌ی سحر می‌باشد. این نکته را فراموش نکنیم که جهت افزایش تمرکز و تأمین قند کافی برای سلول‌های مغزی، چه در وعده‌ی افطار و چه در وعده‌ی سحر، از نان سبوس‌دار نظیر نان سنگک استفاده کنید؛ چرا که نان سنگک به دلیل دارا بودن سبوس، کمتر سبب افت ناگهانی قند خون خواهد شد.

برنامه ریزی مطالعه در ایام ماه مبارک رمضان

اصولا مطالعه در ماه رمضان هم دشواری هایی برای داوطلبان ایجاد می نماید و هم از نظر بازدهی به نظر کم بازده تر از مطالعه ایام دیگر به نظر می رسد.

برای شما به عنوان داوطلب کنکور عزیز توجه و تأکید اول بر افزایش ساعات مطالعه وجود دارد. تمامی افرادی که توصیه گر شما در امور درسی هستند اعم از معلمان، اولیا و اساتید … از شما می خواهند که با بالابردن ساعت های مطالعه روزانه و هفتگی به بهبود وضعیت درسی خود بپردازید. اولین مطلبی که برای مطالعه شما در این قسمت اشاره به آن ضروری به نظر می رسد ساعات مطالعه مطلوب هفتگی، روزانه و همچنین تعداد ساعات مطالعه مورد نیاز برای هریک از دروس است که توجه به آن می تواند نقشی مؤثر در تنظیم ساعات درسی و افزایش بازدهی دروس برای شما داشته باشد.

ساعات مطالعه ماه اول سال تحصیلی از اهمیت خاصی برخوردار است، بالا بودن حجم مطلوب درسی از یک طرف و اضطراب غالب بر داوطلبان از دیگر سو موجبات پایین آمدن توان ذهنی و جسمی داوطلبان را فراهم می آورد ؛ عوامل ذکر شده در کنار بی نظمی های معمول ماه اول سال از جهت برنامه کلاسی یا موارد تدریسی دبیران، موجبات کم شدن طبیعی ساعات مطالعه ایشان را ایجاد می کند.

اصولا ساعات مطالعه مناسب و منظم برای یک دانش آموز در ماه اول سال تحصیلی حدود ۴۰ـ ۳۵ ساعت در هفته است که البته بیشتر داوطلبان به این ساعات دست نیافته و در نتیجه تبعات منفی ساعات مطالعه نامطلوب تا مدت ها برایشان باقی می ماند.

با توجه به قرار گرفتن ماه رمضان در ماه ابتدایی سال مطمئنا هم میزان مطالعه و هم نحوه مطالعه داوطلبان دچار تغییر و جابه جایی خواهد بود.

از لحاظ ساعات مطالعه با توجه به توان مطالعاتی شما و البته برنامه های درسی ایام هفته و همچنین در نظر گرفتن شرایط ویژه ماه رمضان به نظر می رسد برای هر هفته در یک ماه جاری ۴۰ـ ۳۵ ساعت مطالعه مطلوب و نتیجه بخش باشد. برای توزیع این ساعات مطالعه برای هر یک از دروس نیز پیشنهاد می گردد.

برای مطالعه در ایام هفته و با توجه به ایام ماه رمضان پیشنهاد می گردد:

۱ـ ساعات قبل از افطار: در ساعات قبل از افطار در روزهایی که در دانشگاه یا کلاس ها حضور دارید بازدهی مطالعه تا حد زیادی کاهش می یابد که همین امر موجب می شود بیشتر داوطلبان این ایام را از دست داده و کمتر مطالعه می کنند.

پیشنهادی که برای این مطلب وجود دارد این است که شما حدود ۵/۱ تا ۲ ساعت از ایام قبل از افطار را برای مطالعه دروس عمومی غیر محاسباتی و پیچیده اختصاص دهید؛ با اختصاص این زمان هم از اوقات کم بازده قبل از افطار به نحو مطلوب تری بهره برده اید و هم مطالعه دروس عمومی ( مثل زبان ) شما محدود به ساعات قبل از افطار گردیده و می توانید به نحوی مطلوب از ساعات پس از افطار برای مطالعه دروس اختصاصی بهره برداری کنید.

۲ـ ساعات مطالعه دروس اختصاصی: با توجه به مطالب بیان گردیده به نظر می رسد ساعات پس از افطار زمان مناسبی برای مطالعه دروس اختصاصی محسوب می گردد؛ پیشنهادی که برای مطالعه این دروس وجود دارد آن است که در ساعات اولیه پس از افطار و به منظور رسیدن به یک تمرکز مطلوب مطالعه را با حل تست در یک درس اختصاصی به مدت حدود ۶۰ دقیقه آغاز کنید تا در این فرصت زمانی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای تا حدی به شرایط مطلوب دست یابید. پس از آن زمان های مطالعه خود را ۷۵ دقیقه و ۱۵ دقیقه استراحت تنظیم کنید.

۳ـ مطالعه در ساعات شب/ مطالعه پس از سحر: ایام ماه رمضان فرصت مناسبی است که شما یکی از ساعات مطالعه که در ادامه ذکر می گردد، در برنامه درسی خود داشته باشید؛ یا شب ها تا حدود ۲ تا ۳ شب به مطالعه بپردازید و بعد تا هنگام عزیمت به مدرسه استراحت کنید یا تا حدود ساعت ۵/۱۱ شب مطالعه داشته باشید و حدود ۲ تا ۳ ساعت پس از سحر را نیز برای مطالعه اختصاص دهید.

اصولا مکانیسم بدن در ایام ماه رمضان ایجاب می کند تا حدی احساس کسالت و خستگی به صورت همیشگی برای انسان وجود داشته باشد؛ اما به همان میزان بدن انسان تحمل استراحت و خواب کمتر را نیز خواهد داشت، البته ساعات قبل از افطار تمایل به استراحت بیشتر وجود دارد و در ساعات پس از افطار نیز در دو مقطع حدود یک ساعت پس از افطار و نیز در حدود ساعت ۱۱ شب تمایل به خواب در بین افراد وجود دارد.

۴ـ نکات کلی مطالعه ایام ماه رمضان: الف: با توجه به شرایط ویژه ماه رمضان سعی کنید تمامی امور غیردرسی و فوق برنامه خود را تا حد امکان تقلیل داده یا حتی تعطیل کنید؛ توجه کنید با توجه به کاهش توان جسمی و ذهنی و البته شرایط طبیعی اجتماع اطراف شما در این ایام به نظر اوقات استراحت بیشتر و زمان های کار کمتر به نظر می رسند، ولی این ماه برای شما با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار دارید باید به یکی از بهترین ماه های مطالعه تبدیل شود.

ب: با توجه به فضایل بی شمار این ماه همه افراد سعی می​کنند تا حدی امور مذهبی بیشتری را نسبت به ایام معمول در برنامه کاری خود قرار دهند، ولی برای شما با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار دارید اولویت اصلی مطالعه مطلوب در این ایام است پس عاقلانه تر آن است که زمان کمتری را نسبت به شرایط معمول صرف اموری از این دست کنید و بیشتر ساعات خود را به مطالعه اختصاص دهید، ضمن این که مطالعه و تفکر در این ماه خود نیز از برترین عبادات است.

ج: با توجه به سنت های معمول در اجتماع خانواده ها سعی می کنند بیشتر اوقات این ایام هنگام افطار یا مهمانی بروند یا از مهمانان پذیرایی کنند که در هر دو صورت شما یک روز درسی خود را از دست خواهید داد. حال شما به عنوان یک داوطلب کنکور تا حد امکان باید بیشتر ساعات خود را به تنهایی و در محیطی مناسب و آرام برای مطالعه صرف کنید؛ در غیر این صورت در پایان ماه رمضان ضربه بسیار زیادی از جهت درسی و ذهنی بر شما وارد خواهد شد.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

خواب در زمان مطالعه

شش مانع اصلی مطالعه صحیح را بشناسید

شش مانع اصلی مطالعه صحیح را بشناسید خیلی از افراد اصول صحیح مطالعه را نمی …

5 دیدگاه

  1. سلام
    ببخشید
    این PDF تغذیه ماه رمضان که گذاشتید برای دانلود حق نشر دارد؟

  2. اطلاعات خوب و مفیدی بود
    متشکرم

  3. سلام طاعات قبول همیشه آنلاین عزیز
    آدرسی تلفنی از انتشارات دانشگاه پیام نور ندارید؟جزوه روش تحقیق معماری رو کسی پیدا نکرده؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *