اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
مطالعه برای کنکور

رمز موفقیت در هفته آخر مانده به کنکور

رمز موفقیت در هفته آخر مانده به کنکور
رمز موفقیت در هفته آخر مانده به کنکور

رمز موفقیت در هفته آخر مانده به کنکور

با تمام مشکلاتی که در رقابت میلیونی کنکور در ایران وجود دارد و در روزهای نزدیک کنکور فزونی می گیرد ؛ برخی از داوطلبان کنکور با درایت ، تأمل و تیز بینی تمام روزهای نزدیک کنکور را سپری می کنند و بی جهت نیست که همین ها جزو افراد موفق کنکور هستند.

تمرکز: چرا؟ چگونه؟ با چه روشی؟

روزهای نزدیک کنکور برای داوطلبان و اولیای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا بی هیچ تردیدی کنکور با نحوه حضور در آن ، تأثیر به سزایی در آینده دور و نزدیک داوطلبان دارد و بی جهت نیست که سالانه بیش از ۹ میلیون نفر دانش آموز ، دیپلمه ، فارغ التحصیل، دانشجو، معلم، مدیر، طراح سوال، پشتیبانی، مشاوره، کارکنان آموزش و پرورش، بهداشت و آموزش عالی، نشریات و رسانه ها و اولیا و سایر مسئولین آنها درگیر یا علاقه مند به موضوع هستند.
ادامه را ببینید…یکی از ویژگیهای طبیعی رویارویی با اتفاقهای “ویژه” و غیر قابل تکرار ظهور پدیده اضطراب است و هر چه میزان نامعلومی و ریسک در آن بیشتر باشد میزان اضطراب نیز به همان نسبت بیشتر است و از دیگر سو هر چه نتیجه قابل پیش بینی با نتیجه دلخواه فاصله بیشتری داشته باشد باز هم به اضطراب منجر خواهد شد.
با تمام مشکلاتی که در رقابت میلیونی کنکور در ایران وجود دارد و در روزهای نزدیک کنکور فزونی می گیرد ؛ برخی از داوطلبان کنکور با درایت ، تأمل و تیز بینی تمام روزهای نزدیک کنکور را سپری می کنند و بی جهت نیست که همین ها جزو افراد موفق کنکور هستند. ویژگی عمده آنها ” داشتن برنامه ” و ” تمرکز” روی آن و ” توکل” است.
۱) داوطلبان موفق به شکست فکر نمی کنند و در نتیجه برای شکست برنامه ریزی نمی کنند.
۲) داوطلبان موفق به جای سیر در رویاهای غیر واقعی ، با تکیه بر واقعیت خود سعی دارند کمی بهتر از آن در کنکور ظاهر شوند و برای همان میزان پیشرفت نیز تلاش می کنند.
۳) داوطلبان موفق از دور باطل ” اضطراب ← کم کاری ← اضطراب ” پرهیز می کنند و در صورت نگرانی از سیکل بازخورد منفی یعنی
” اضطراب ← تلاش ← کاهش اضطراب ” بهره می برند.
۴) داوطلبان موفق برای روزهای نزدیک کنکور مشابه سایر روزها برنامه دارند و به ” وظیفه” فکر می کنند تا به ” نتیجه ” برسند.
۵) داوطلبان موفق هر چند روز در یک کنکور خانگی شرکت می کنند و می دانند که بالاخره کنکور سراسری هم یک آزمون مثل همین آزمونهاست.
۶) داوطلبان موفق به اصل ” عادی بودن ” معتقدند و می دانند با بی خوابی و شب بیداری یا فشرده کاری در چند روز تغییر زیادی در نتیجه حاصل نخواهد شد. بنابراین برنامه ” آهسته و پیوسته ” خود را ادامه می دهند حتی اگر در سطح متوسط یا پایین قرار داشته باشند.
۷) داوطلبان موفق پراکنده کاری نمی کنند و حول برنامه خویش که بیشتر به آزمون اصلاح (try and true) تکیه دارد متمرکز هستند.
۸) داوطلبان موفق مواظب فیزیک بدنی خود هستند . زیاد تلاش می کنند اما به میزان عادی غذا می خورند و در ساعات شب بیش از شش ساعت استراحت می کنند و کلی هم نرمش می کنند و می دانند که عقل سالم در بدن سالم است.

در اینجا باید یادآوری شود نقش اولیا در کاهش یا افزایش ” اضطراب ” و در مقابل آن ” تمرکز ” و ” توکل ” یک نقش ” هم افزا” و مهم است و ما به صورت خلاصه یک نقش مثبت از جانب اولیا در جهت تمرکز داوطلب را ترسیم می کنیم .
۱) ولی یا همراه یا پشتیبان داوطلب یک آزمون جامع را ( ترجیجاً از کنکورهای گذشته ) برای داوطلب برای روز مشخصی طراحی می کند ( مثلاً فردا یا پس فردا) و استدلال این است که داوطلب به جای نگرانی در این آزمون خانگی شرکت کند تا وضعیت وی مشخص شود. در نتیجه داوطلب برای اجرای موفق آزمون خانگی متمرکز است
۲)داوطلب با تمرکز کامل در آزمون خانگی شرکت می کند این آزمون حتی الامکان با آزمون سراسری مشابه سازی شده است و نتیجه آن توسط اولیا تصحیح و در اختیار داوطلب قرار داده می شود.
۳) بی هیچ تردیدی داوطلب در تعدادی از سوالها اشکال داشته است با تأکید بر آنها داوطلب در جهت رفع اشکال آزمون متمرکز می شود با این تأکید مجدد که آزمون بعدی دوباره فردا یا پس فردا گرفته خواهد شد.
۴) با تکرار این آزمونهای متوالی داوطلب در یک فرایند ” آزمون – اصلاح ” درگیر و متمرکز می شود و این درگیری و تمرکز تا روز کنکور ادامه می یابد.
نتایجی که از این روش حاصل می شود چنین است:
۱) داوطلب در تعدادی آزمون مشابه کنکور شرکت کرده است.
۲) داوطلب در حین آزمون روی دانسته های خود متمرکز است.
۳) داوطلب پس از آزمون روی ندانسته ها یا اشتباههای خود متمرکز و دقیق می شود.
۴) داوطلب با چند هزار یا چند صد تست مشابه کنکور آشنا می شود و سعی می کند که اشکالهای خود را به صفر برساند.
۵) داوطلب یاد می گیرد که در هنگام پاسخ دادن به سؤالهای عمومی یا اختصاصی روی همان سوالها و درهنگام پاسخ دادن به سوالهای یک درس ، روی همان درس و هنگام پاسخ دادن به سوالهای یک مبحث روی همان مبحث و هنگام پاسخ دادن به یک سوال روی همان سوال متمرکز شود.
۶) تمرین تمرکز که با این طریق در روزهای نزدیک کنکور صورت می گیرد ، داوطلب را برای داشتن تمرکز در روز کنکور آماده می کند.
آنچه برای همه روزهای زندگی ضروری است این است که نه تنها برای کنکور بلکه برای همه مسیر نیاز به ” توکل ” داریم بدون شک روزهای کنکور نیز مانند سایر روزها سپری خواهد شد و آنچه که می ماند سرشت انسان است که می توان به آن امیدوار بود.

یک هفته مانده به کنکور چه بخوانیم؟

1-  توصیه قطعی این است که از هفته آخر به بعد ، یادگیری جدید را کنار بگذارید . یادگیری مطالب جدید باعث می شود ، در یادآوری آنچه قبلاً آموخته اید دچار مشکل شوید.

2-  بهترین کار این است ، مطالبی را که تا به حال یادگرفته اید مرور کنید. مسلماً منظور از مرور، خواندن کلمه به کلمه همه مطالب نیست . بسته به اینکه چطور درس می خوانید ، می توانید با روشهای مختلف این کار را انجام دهید . اگر در حین مطالعه ، عادت داریدکه از مطالب خلاصه برداری کنید یا زیر نکات مهم خط بکشید ، این عادت باعث می شود به راحتی بتوانید مطالب را مرور کنید. اگر چنین عادتی ندارید ، ورق زدن کتابها و نگاه کردن به کلماتی که درشت تر یا به رنگ دیگری نوشته شده اند و نگاه کردن به نمودارها و جدولها به شما کمک می کند مطالب را مرور کنید.

3-  دقت کنید چه مطالبی را قبلاً زود فراموش می کردید ودر فهم کدام یک اشکال داشتید ، در مرور باید به این مطالب بیشتر تاکید کنید.

4-  مجموعه تست سالهای ، قبل به شما در مرور مطالب کمک می کند . ضمن اینکه از این کار برای مرور مطالب نیز کمک می گیرید، اما کار تست زدن را جدی تر از قبل انجام دهید. به این معنی که زمان پیشنهادی را خیلی دقیق رعایت کنید ، تا تمرینی باشد برای جلسه کنکور .

5-  از مجموعه تست هایی که شبیه دفترچه های واقعی کنکور هستند استفاده کنید . تا چشمانتان به نوع حروف و اندازه آنها عادت کند و مهمتر از همه ، یاد بگیرید که چگونه وقت تان را سرجلسه کنکور تنظیم نمایید .

6-  در هفته های آخر خیلی ها در این فکر هستند که چه کارهایی می توانستند انجام دهند،اما انجام ندادند و فکرهایی از این قبیل ، کارهایی را که انجام نداده اید ، کاملاً فراموش کنید ، فقط به زمان باقی مانده ، فکر کنید و از آن استفاده نمایید.

7-  در مرور هم ، مانند مطالعه ، کیفیت مهم است نه کمیت ، شما با هشیاری و با استفاده روشهای مناسب ، می توانید تمام درسها یا بیشتر آنها را با دقت مرور کنید . فقط توجه کنید که مرور ، همان خواندن نیست . مرور نوعی یادآوری سریع ذهنی با توجه به مفهوم کلی است . در حالی که خواندن ، کلمه کلمه بیان کردن ، مطالب است .

8-    در مرور مطالب هم ، استراحت کردن و پرهیز از مرور درسهای مشابه با هم ، باید مورد توجه قرار گیرد.

9-  برای دریافت کارت ورودبه جلسه به موقع مراجعه کنید. معمولاً همراه کارت ، یک برگه راهنمای حوزه امتحانی هم داده می شود. فراموش نکنید آن را هم از مسئولان توزیع کارت بخواهید.

10-  مشخصات شما در کارت ثبت شده ، آنها را به طور دقیق کنترل کنید . از روی شماره داوطلبی محل امتحان را پیدا کنید. زمان برگزاری آزمون گروه های مختلف فرق می کند زمان آزمون گروه خودتان را هم کنترل کنید.

تهیه و تنظیم : وب سایت همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

مطالعه برای کنکور

2 اشتباه بزرگ داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد فراگیر برای آمادگی

2 اشتباه بزرگ داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد فراگیر این روزها داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد فراگیر …

2 دیدگاه

  1. سلام میتونم این مطلبتون و با ذکر منبع توی وبلاگم بذارم؟

    • کپی مطالب سایت با درج لینک مطلب در سایت یا وبلاگ بلامانع است ولی بدون درج لینک شرعا و عرفا و اخلاقا صحیح نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *