اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
نحوه انتقال پدیرفته شدگان آزمون سراسری به دانشگاه پیام نور

راه اندازی دکتری نهج‌البلاغه در پیام نور برای نخستین بار

راه اندازی دکتری نهج‌البلاغه در پیام نور

نجفی برزگر معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: در راستای تحقق به اهداف کلان دانشگاه پیام نور در رشته‌های قرآنی و دینی موفق به راه اندازی رشته دکتری نهج‌البلاغه گشته است که این دانشگاه را از سایر دانشگاه‌های کشور متمایز ساخته است.
وی گفت: بسط و گسترش رشته‌های قرآنی در دانشگاه پیام نور ز‌بانزد است و تاکنون نیز توانسته کارنامه خوبی در توسعه علوم قرآنی داشته باشد.
وی با بیان اینکه پیش از این دانشگاه رشته نهج‌البلاغه در مقطع دکتری در سایر دانشگاه‌ها وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه بخش مهمی از پتانسیل علمی- آموزشی خود را در جهت توسعه به روز و گسترش علوم قرآنی و الهی کرده است که این ویژگی دانشگاه پیام نور را از سایر دانشگاه‌های کشور متمایز می‌سازد.
راه اندازی دکتری نهج‌البلاغه در پیام نور برای نخستین بار
راه اندازی دکتری نهج‌البلاغه در پیام نور برای نخستین بار

معرفی رشته نهج البلاغه

مقدمه :

ارتقاء دانش و تربیت انسان (تعلیم و تزکیه) که از اهداف انبیاء و اولیاء الهی و به تبع آن هدف اصلی انقلاب اسلامی است، موجب شد که راه‌کارهای دستیابی به این هدف مقدس نیز مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و از این‌رو کتاب مقدس نهج‌البلاغه و رهنمودهای عملی آن به‌عنوان دستورالعمل در متن زندگی انسان‌ها وارد شود و از آن‌جا که بهترین راه ارتقاء علمی و تعمیم فرهنگ، پرورش نیروهای متخصص در مراکز آموزش عالی کشور است، براین اساس برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد نهج‌البلاغه ارائه می‌گردد.

هدف :

1-ایجاد زمینه مناسب در جامعه در رابطه با گسترش فرهنگ علوی به‌خصوص نهج‌البلاغه.

2-داشتن زمینه مناسب جهت تحلیل و بررسی دوران حضرت امیر، بنی امیه و بنی عباس و آشنایی علمی دانشجویان با مبانی مکتب تشیع.

3-توانایی تدریس علوم و معارف در مدارس و در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی.

4-توانایی تجزیه و تحلیل و نقد وقایع، برنامه‌ها و تولیدات تبلیغی و فرهنگی و ارائه رهنمودهای مناسب براساس معارف الهیه و و متناسب با فرهنگ علوی و مقتضات زمان و مکان.

5-توانایی موضع‌گیری مناسب در مسائل اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در چهارچوب برنامه‌ریزی و اجرا امر به معروف و نهی از منکر براساس احکام الهی.

6-توانایی تدوین، تنظیم، نقد و بررسی کتب درسی مربوط به معارف اسلامی در مدارس و مراکز آموزش عالی.

7-طرح و تدوین چهارچوب جهت تحقیق مباحثی چون مدیریت، اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی، ادبیات فاریس و عربی، حقوق، علوم سیاسی مستنبطه از کلام امیر.

8-تونایی تدوین و برنامه‌ریزی علمی در امور فرهنگی در کشور (به صورت کلان) به‌عنوان مثال مستشاری در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای ذیربط.

نقش و توانایی :

دانش‌آموختگان این دوره با گذراندن دروس لازمه و کسب تخصص در زمینه مبانی اعتقادی، حقوقی و اخلاقی اسلام، براساس کامل‌ترین منبع غنی معارف الهی بعد از قرآن کریم یعنی نهج‌البلاغه می‌توانند مبلغین شایسته‌ای برای اسلام و تشیع در مراکز آموزشی و پژوهشی داخل و خارج کشور باشند و فرهنگ علوی را به نحو شایسته‌ای ترویج نمایند.

ضرورت و ارجحیت :

باتوجه به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص) که قرآن ثقل اکیر و عترت ثقل کبیر شمرده شده و با عنایت به این‌که همه قوانین فردی و اجتماعی اسلام و احکام حقوقی و معارف عقلی به‌صورت اجمال در قرآن آمده است و تفصیل آن به عهده پیامبر (ص) و سپس عترت طاهره او نهاده شده است و از آن‌جا که نهج‌البلاغه یکی از منابع عمیق بیان تفصیلی دستورات قرآنی است اهمیت تأسیس این دوره برای تبیین دقیق معارف الهی از دیدگاه بزرگ‌ترین شخصیت عالم خلقت بعد از پیامبر اکرم (ص)، ضروری به‌نظر می‌رسد.

هم‌چنین اشاعه و ترویج فرهنگ تشیع و ارتقا فرهنگ شیعیان در جهان اسلام، بلکه در کل جهان از مسائل دیگری است که اجرای چنین دوره‌ای را به منظور تربیت مبلغین مذهب تشیع در جهان ضروری می‌نماید.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین به نقل از خبرگزاری ها
تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *