اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
کنکور دکتری 95

پذیرش و تحصیل در دوره دکتری سخت شد

پذیرش و تحصیل در  دوره دکتری سخت شد

براساس تصمیم جدید وزارت علوم، از‌این‌پس پذیرش و تحصیل در دوره دکتری سخت‌تر از گذشته شده است. پیش‌از‌این دانشجویان دوره دکتری، 70 درصد در آزمون و 30 در مصاحبه علمی شانس ورود به دوره دکتری را داشتند که حالا براساس آیین‌نامه آموزشی، دوره دکتری تخصصی از‌این‌پس 50 درصد آزمون ورودی و 50 درصد مصاحبه علمی در پذیرش سهم دارد.

براساس تصمیم وزارت علوم، این آیین‌نامه برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1395 و بعد از آن  الزامی است. با‌این‌حال اختیار عمل صددرصدی دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو، حالا شرایط را برای ورود دانشجویان به مقطع دکتری سخت‌تر می‌کند.  براساس این آیین‌نامه، دارا‌بودن مدرک رسمی پایان دوره کارشناسی ارشد مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات، فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی، داشتن صلاحیت علمی و عمومی ورود به مؤسسه طبق ضوابط و احراز توانایی در زبان خارجی طبق شیوه‌نامه مصوب مؤسسه از شرایط ورود به دوره دکتری تخصصی است.

پذیرش و تحصیل در دوره دکتری سخت شد
پذیرش و تحصیل در دوره دکتری سخت شد

بر‌اساس این آیین‌نامه، آموزش رایگان برای هر دانشجو در دوره دکتری تخصصی فقط یک‌بار امکان‌پذیر است و تحصیل هم‌زمان دانشجو در همان دوره یا دوره‌های دیگر تحصیلی و تغییر رشته و انتقال ممنوع است. مدت تحصیل در دوره دکتری تخصصی حداقل شش نیم‌سال و حداکثر هشت نیم‌سال است و هر نیم‌سال 18 هفته، شامل 16 هفته آموزش و دو هفته ارزشیابی است. در‌صورتی‌که دانشجو  در مدت مقرر دانش‌آموخته نشود، مؤسسه می‌تواند به پیشنهاد استاد راهنما مدت تحصیل را تا دو نیم‌سال دیگر افزایش دهد.

بر‌اساس این آیین‌نامه،  تعداد واحدهای تحصیلی دوره دکتری تحصصی، 36 واحد است که 12 تا 18 واحد آن آموزشی و 18 تا 24 واحد پ‍ژوهشی است و دانشجو باید در هرنیم‌سال تحصیلی، حداقل شش و حداکثر 10 واحد درسی  را انتخاب کند. نکته مهم در این آیین‌نامه، نمره قابل قبول برای هر درس است؛ به‌طوری‌که نمره قابل قبول برای هر درس 14 از 20 و میانگین کل قابل قبول، 16 از 20است و دانشجوی مشمول آموزش رایگان،  در صورت کسب‌نکردن نمره قبولی یا حذف غیر‌موجه آن، موظف است برای انتخاب مجدد همان درس یا درس جایگزین، هزینه مربوطه را براساس مصوبه هیئت امنا پرداخت کند.

این اتفاق در شرایطی است که پیش‌از‌این میانگین کل قابل قبول، 15 از 20 بود. بر‌اساس این آیین‌نامه، چاپ یک مقاله علمی مستخرج از رساله دانشجو، شرط دفاع از رساله تعیین شده است و هیئت داوران دفاع از رساله را  سه عضو هیئت علمی علاوه‌بر استادان راهنما و مشاور تشکیل می‌دهندکه یک عضو از داخل مؤسسه و دو عضو دیگر خارج از مؤسسه انتخاب می‌شوند و روز دفاع از رساله و کسب درجه قبولی، تاریخ فارغ‌التحصیلی دانشجو محسوب می‌شود.

صد درصد اختیار جذب دانشجو با دانشگاه‌هاست

در‌همین‌رابطه ابراهیم خدایی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری آزمون توسط دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان دکتری گفت: آیین‌نامه ارزیابی تخصصی اجازه برگزاری امتحان کتبی را می‌دهد و دانشگاه‌ها مشکلی در این زمینه ندارند. وی در ادامه گفت: آیین‌نامه اجازه برگزاری مصاحبه، بررسی سوابق تحصیلی و مدارک را داده است و این مرحله صد درصد در اختیار دانشگاه است تا بتواند دانشجوی مورد نظر خود را انتخاب کند. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ما به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم، اگر قرار است امتحان کتبی برگزار شود، نباید با امتحان قبلی داوطلب مشترک باشد.

البته دانشگاه‌ها در برخی رشته‌ها چاره‌ای جز برگزاری امتحان کتبی ندارند؛ چرا‌که برخی از میان‌رشته‌ای‌ها اصولا از ترکیبی از رشته‌ها ایجاد شده‌اند و در‌نهایت دانشگاه‌ها کار خلاف ضوابط انجام نمی‌دهند. وی درباره اینکه شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی چه زمانی تشکیل جلسه می‌دهد، گفت: این شورا مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی تشکیل جلسه می‌دهد.

خدایی در ادامه گفت: این قانون ۱۸ اسفند ۹۴ نهایی و ابلاغ شد؛ در این قانون پیش‌بینی شده است که وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، دو نفر از رؤسای دانشگاه‌ها و رئیس دانشگاه پیام نور جزء اعضای این شورا بوده و از حق رأی برخوردارند و برخی افراد نیز بدون حق رأی در این شورا شرکت می‌کنند. وی در ادامه گفت:  طبیعی است که ما وارد فاز تهیه آیین‌نامه اجرائی، تعیین شورای سنجش و پذیرش خواهیم شد و برای سال ۹۶ آن قانون ملاک خواهد بود و در آن زمان روش پذیرش را توضیح خواهیم داد.

موضوع تعدد و میزان اعتبار آزمون‌ها مانند آیین‌نامه فعلی خواهد بود. رئیس سازمان سنجش بیان کرد: تنها تفاوت با قانون فعلی این است که از نظر اجرائی در قانون فعلی که به آن عمل می‌کنیم، مرحله دوم صد درصد در اختیار دانشگاه است و آزمون مرحله اول غربالگر و فقط جداکننده نمرات بالاتر بود اما در قانون جدید دکتری ۵۰ درصد آزمون و ۵۰ درصد اختیار دانشگاه‌ها تأثیر خواهد داشت.

دکتری، حداقل سه ساله می‌شود

همچنین مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این مطلب که ضوابط آموزشی دانشجویان دوره دکتری از سال ۹۵ به بعد متفاوت خواهد بود، گفت: با توجه به آیین‌نامه جدید، دوره دکتری می‌تواند حداقل سه ساله باشد؛ درحالی‌که در گذشته دوره دکتری حداقل چهار ساله بود. آن دسته از دانشجویان مقطع دکتری که نتوانستند در یک درس موفق شوند، با توجه به این آیین‌نامه جدید این امکان برای آنان فراهم شده که دوباره این درس را انتخاب کنند تا از عقب‌افتادن تحصیلی آنان جلوگیری شود.  از دیگر ویژگی‌های این آیین‌نامه، صدور گواهی گذراندن دوره به افرادی است که موفق نشده‌اند دوره دکتری خود را تمام کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دیگر نمره رساله دوره دکتری در معدل محسوب نمی‌شود، افزود: در آیین‌نامه جدید دوره دکتری مقرر شده، نمره رساله دیگر در معدل محسوب نشود و این نمره  فقط برای ارزیابی کیفی و علمی دانشجو لحاظ خواهد شد و معدل دانشجو فقط حاصل واحدهای گذرانده شده است.

 

منبع : وقایع  اتفاقیه

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

تمدید مهلت ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور بهمن 95

شهریه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پیام نور تا 2 سال افزایش نمی‌یابد

شهریه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پیام نور تا 2 سال افزایش نمی‌یابد شهریه کارشناسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *