اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
ارشد فراگیر پیام نور
ارشد فراگیر پیام نور

پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی ایران و دنیا را بشناسید

پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی ایران و دنیا را بشناسید

پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی ایران و دنیا را بشناسید  : از خالی ماندن صندلی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی که بگذریم اما هنوز رقابت و جنجال بر سر برخی رشته‌های تحصیلی داغ است.

آنها که در دبیرستان معدل بالاتری دارند با فکر پوشیدن لباس سفید دکتری و گذاشتن کلاه ایمنی مهندسی، جذب رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک می‌شوند، آنها هم که انتخابی جز علوم انسانی در رشته‌های نظری برایشان باقی نمی ماند عزمشان را برای وکیل شدن جزم می‌کنند. از رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش هم در این سالها آنطور که باید و شاید استقبال نشده و همچنان رشته‌های نظری بیشترین حجم داوطلبان کنکور را دارند.

پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی ایران و دنیا را بشناسید

با توجه به رشد دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان و غیره ظرفیت پذیرش‌ها بیشتر از داوطلبان شده، با این حال آنچه کنکور سراسری سال‌های اخیر را با چند سال گذشته متمایز می‌کند رقابت برسر انتخاب رشته و دانشگاه برتر است. داوطلبان شرکت در کنکورهای سراسری هدف خود را نه تنها کسب یک صندلی خالی بلکه کسب یک صندلی با کیفیت در دانشگاه‌های درجه یک می‌دانند.

وقتی شرکت کنندگان آزمون با ظرفیت پذیرش برابر می شود

چهل و ششمین ماراتن کنکور سراسری امسال صبح و بعدازظهر روزهای ۲۴ و ۲۵ تیرماه برگزار شد و آمارهای سازمان سنجش نشان می‌دهد که تعداد شرکت کنندگان آزمون سراسری و تعداد افراد مجاز برای پذیرش، در حال نزدیک شدن به آمار ظرفیت دانشگاه‌ها است و این مسئله با وجود آمار و ارقامی که مسئولان از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی ارائه می‌دهند کاملا برای داوطلبان و خانواده هایشان قابل درک است.

آن‌طور که آمارهای وزارت علوم می‌گوید، در کنکور ۹۴ دانشگاه‌ها حدود ۳۰۰ هزار صندلی خالی مانده، علاوه بر آن بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه پیام نور، ۴۰۰ هزار ظرفیت در دانشگاه‌ آزاد و حدود ۶۰ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی و البته ۹۰ درصد صندلی‌های دانشگاهی در دوره کاردانی غیرانتفاعی بدون دانشجو مانده و این همان موضوعی است که بیشتر مسئولان وزارتی و دانشگاهی به آن تاکید می کنند.

پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی ایران و دنیا را بشناسید
پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی ایران و دنیا را بشناسید

درواقع خالی بودن صندلی‌ دانشگاه‌ها پدیده‌ای است که به علت رشد بیش از حد مراکز دانشگاهی بی‌کیفیت شیوع یافته است.

بازارگرمی ۲۰ درصد رشته‌ها

در فهرست منتشر شده از پولسازترین مشاغل دنیا؛ رشته‌های مدیریت، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، طراحی و گرافیک، مهندسی نفت و مهندسی مکانیک جاخوش کرده بود.

اما شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در این باره معتقد است که رشته هایی چون مدیریت و علوم ارتباطات در درعین درآمدزا بودن برای کشورهای پیشرفته صنعتی اما در کشور ما خیلی پرکشش نیست و جزو ۸۰ درصد رشته هایی است که فقط ۲۰ درصد داوطلبان به آن تمایل دارند.

درواقع دلیل این موضوع عدم احساس نیاز جامعه به این رشته‌ها است، مثلا رشته حسابداری به دلیل احساس نیاز جامعه به آن، جزو رشته‌های پرمتقاضی در کشور محسوب می شود.

برای این صندلی‌ها باید جنگید

اینکه گفته می‌شود همه داوطلبان در دانشگاه یک صندلی دارند موضوع درستی نیست چون با وجود این همه ظرفیت و خالی ماندن صندلی های دانشگاه‌ها اما هنوز بازار رقابت برای رشته‌های پرمتقاضی داغ است. موضوعی که حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: اگر داوطلبی بخواهد در رشته‌های پرطرفدار قبول شود باید خیلی سخت درس بخواند.

به گفته توکلی، داوطلبان معمولا برای ۱۳ رشته رقابت می کنند و هنوز صندلی خالی برای این رشته‌ها در دانشگاه‌های باکیفیت و مطرح کشور وجود ندارد. داوطلبان شرکت‌کننده در رشته ریاضی و فنی بیشترعلاقه‌مند نشستن بر صندلی رشته‌هایی همچون مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، معماری و کامپیوتر و در رشته تجربی رشته‌های پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دندانپزشکی پرطرفدار هستند، همچنین داوطلبان رشته‌های علوم انسانی معمولا روان‌شناسی، حسابداری و حقوق را انتخاب می کنند.

هرچه پردرآمدتر پرطرفدارتر

امروز رشته‌های دانشگاهی جدیدی با بازار کار خوب وجود دارند، حتی برخی از رشته ها که در گذشته تصور می‌شد بازار کارشان خوب است، امروز به مرز اشباع رسیده اند، مثل حقوق و روانشناسی و برخی از رشته‌های مهندسی همچون مهندسی برق.

پیش از این طبق نظر شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، جزئیات رشته های دانشگاهی پردرآمد در ایران و شرایط ورود به آن، این طور اعلام شد: طی ۶۰ سال گذشته و حیات آموزش عالی؛ داوطلبان، توسعه آموزش عالی را جهت دهی می‌کردند. درواقع وقتی صد یا هزار نفر اول کنکور، یک رشته خاص را انتخاب می‌کنند، طبیعتاً یکی از دلایل آن، کشش بازار کار و درآمدزا بودن آن رشته است.

به گفته آنها، اکنون در شرایطی هستیم که ۸۰ درصد جمعیت داوطلبان کشور تنها در ۲۰ درصد رشته ها علاقه مند به ادامه تحصیل هستند که در صدر آن پزشکی و سپس رشته های مهندسی برق، کامپیوتر، عمران و رشته های حقوق و روان‌شناسی قرار دارد و ارزیابی های اولیه نشان می‌دهد که بازار کار این رشته ها بازار خوب و پرکششی است.

بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه گفت: در مقطع کارشناسی و دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی ، پزشکی، داروسازی، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی، دامپزشکی، مکانیک، مهندسی پزشکی، حقوق، عمران و معماری؛ درمقطع ارشد رشته‌های حقوق، حسابداری، مدیریت مالی، روانشناسی، عمران و در مقطع دکتری رشته‌های مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی، حقوق خصوصی، حقوق کیفری، حسابداری، روانشناسی و معماری جزو پرطرفدارترین رشته‌های انتخابی از سوی دانشجویان است.

استرس فرزندان را دوچندان نکنیم

یکی از ضعفها و چالشهای جدی در آموزش عالی، قدیمی بودن برنامه ها و منابع درسی است و با اشاره به تکلیف آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه برای به روز شدن سرفصل های درسی باید گفت که در حوزه علوم انسانی کمتر به فکر به روز کردن، کارآمدی و بومی کردن این محتوا بودیم، در حالی که با تدوین برنامه های درسی متناسب با نیاز جامعه، دانش آموختگان مهارت و کارآیی لازم و کافی را در آن رشته دانشگاهی کسب می‌کنند و دیگر مثل امروز رقابت برای برخی رشته‌هایی خاص وجود ندارد.

هرچند که رقابت در هرکاری انگیزه و شوق فرد را برای موفقیت افزایش می دهد اما این رقابت در ماراتن سختی مثل کنکور که سرنوشت (بیشتر کاری) جوانان را رقم می زد بر دلهره و استرس‌ها دامن می زند و ممکن است شرایط را بر ضد منافع فرد تغییر دهد.

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *