اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
تمدید مهلت ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور بهمن 95
تمدید مهلت ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور بهمن 95

دغدغه های دانشجویان دانشگاه پیام نور

دغدغه های دانشجویان دانشگاه پیام نور

دغدغه های دانشجویان دانشگاه پیام نور : دانشگاه پیام‌نور با هدف ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه در سال 1367 با جمعیت دانشجویی حدود 5000 نفر فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون فقط در دانشگاه های پیام نور خراسان شمالی 9 هزار دانشجو به تحصیل مشغولند.

دانشجویانی که در دانشگاه های پیام نور درس می خوانند علت حضور خود را در این دانشگاه ها، وجود ویژگی هایی مانند پذیرش دانشجویان بومی، امکان حضور کمتر دانشجویان در کلاس‌های درس به ویژه برای دانشجویان شاغل و از همه مهم تر شهریه ای که از دیگر دانشگاه های پولی کمتر است می دانند.اما این ترم دانشجویان به ویژه ترم اولی ها با افزایش نا گهانی شهریه مواجه شدند.

این در حالی است که در کنار گسترش کمی باید گسترش کیفی هم مد نظر باشد و در این میان اگر چه گسترش کمی دانشگاه پیام‌نور امکان ادامه تحصیل بسیاری از جوانان را در جامعه فراهم کرده است، اما توسعه کیفی نباید فدای این موضوع شود و دانشجویان دانشگاه بر این مورد تأکید دارند.

یکی از دانشجویان رشته مهندسی صنایع در این مورد می گوید: بالارفتن شهریه ثابت دانشگاه پیام نور بجنورد مشکلات فراوانی را برای دانشجویان این دانشگاه به وجود آورده است. وی ادامه می دهد: در این جا این سوال مطرح است که آیا شهریه ثابت امکان افزایش دارد؟وی بیان می کند: افزایش شهریه مشکلات زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد با انتقاد از نداشتن تسلط کافی برخی از اعضای هیئت علمی و مدرسان این دانشگاه بر دروس ، می‌گوید: اگر چه سیاست دانشگاه پیام‌ نور کتاب محوریست، اما با این وجود اساتید دانشگاه باید حداقل در حد رفع اشکال و پاسخگویی به سوالات دانشجویان از تسلط علمی کافی برخوردار باشند که متاسفانه این تسلط در برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه وجود ندارد.

وی با بیان این که متاسفانه دروس مهم و محوری برخی رشته‌ها به صورت خودخوان ارائه می‌شود، اظهار می‌کند:دانشجویان در برخی دروس مهم و محوری خود به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای انجام کارهای تحقیقاتی و تفهیم بیشتر دروس خود نیازمند کلاس و استاد هستند.

دانشجوی دیگری با اشاره به برخی رشته‌های مهندسی در دانشگاه پیام نور و نبود امکانات مناسب برای این رشته‌ها، تصریح می‌کند: این دروس بیشتر جنبه عملی دارند و دانشجویان این رشته‌ها بیشتر از دانشجویان سایر رشته‌ها نیازمند کلاس و آزمایشگاه هستند اما این امکانات فراهم نشده است.

دغدغه های دانشجویان دانشگاه پیام نور
دغدغه های دانشجویان دانشگاه پیام نور

دانشجوی دیگری با انتقاد نسبت به قدیمی بودن متون برخی کتب دانشگاه پیام نور، بیان می‌کند: این مشکل در کنار مشکل نبود کتاب، آزار دهنده است و از سویی گاهی کتابی که برخی از استادان معرفی می کنند با آن چه سوالات آزمون بر مبنای آن تهیه می شود متفاوت است.

وی تصریح می کند: تقریبا برای هیچ یک از کتاب های انگلیسی منابع زبانشناسی و محتوا تعریف نشده است.

یک دانشجوی دیگر هم که در رشته مهندسی صنایع تحصیل می کند، می گوید:کتاب های این رشته کمیاب و گران است و با توجه به هزینه‌هایی که دانشجویان هر ترم پرداخت می‌کنند، انتظار بی‌جایی نیست که به این درخواست‌ها رسیدگی شود.

وی با اشاره به برگزاری برخی امتحانات دانشگاه به صورت تشریحی، می‌گوید: زمانی که سوالات امتحانات به صورت تشریحی مطرح می‌شوند، نباید از دانشجو انتظار داشت که همه مباحث را کلمه به کلمه حفظ کند و براساس آن نمره داده شود.وی ادامه می دهد:از سویی وضعیت سلف و بوفه دانشگاه هم نامناسب است و برخی از اقلام غذایی مانند غذای گرم خیلی کم در دانشگاه بجنورد عرضه می شود به طوری که از مهر ماه تا کنون در سلف و بوفه به غیر از 2 قلم غذا، غذای گرم توزیع و ارائه نشده و قیمت ها هم با کیفیت غذاها همخوانی ندارد. وی تصریح می کند: فرم نظرسنجی هر سال در بین دانشجویان توزیع می شد اما امسال این اتفاق نیفتاده و همان چند فرمی هم که توزیع شد جمع آوری شد، در حالی که در این فرم ها ارزیابی دانشگاه و انعکاس مشکلات دانشجویان مطرح می شد.

وی با بیان این که استعفای عده ای از مسئولان دانشگاه های پیام نور در استان سوال برانگیز بود می گوید: در این مورد باید شفاف سازی شود زیرا افرادی که استعفا کردند عملکرد خوبی داشتند.وی از وضعیت اتوبوس های شلوغ هم گلایه دارد و می گوید: دانشگاه ما در آخرین ایستگاه های مسیر قرار دارد و با وجود شلوغی اتوبوس ها مجبوریم مسافتی طولانی بایستیم تا صندلی برای نشستن ما خالی شود.

رئیس دانشگاه پیام نور استان در مورد مشکلات مطرح شده از سوی دانشجویان می گوید: افزایش شهریه هر سال در دانشگاه پیام نور از طرف هیئتامنای مرکز تعریف می شود و هر سال افزایش 15 تا 17 درصدی شهریه ها را شاهدیم. دکتر مسعودی فرد در مورد کتب دانشگاهی و تغییرات کتاب ها و هم چنین معرفی کتاب از سوی اساتید هم می گوید:کتاب‌ها را اساتید تعریف نمی کنند بلکه دانشجو در هر ترم باید وضعیت منابع درسی، کتاب و جزوه هایی را که معرفی می شود در سایت پیام نور چک کند و حتی نوع چاپ مشخص می شود و ممکن است این اشتباه رخ دهد اما درصد آن بسیار کم است.وی در مورد تردد دانشجویان و درخواست افزایش تعداد اتوبوس ها هم بیان می کند: در این مورد شخصا ورود پیدا کردم ولی باز هم این درخواست را به اتوبوس رانی منعکس می کنم اما گمان نمی کنم احتمال افزایش تعداد اتوبوس ها وجود داشته باشد.

هیئت علمی هم از موارد مطرح شده از سوی دانشجویان است و در این باره دکتر مسعودی فرد بیان می کند: اساتید این دانشگاه را از بین بهترین اساتیدی که متقاضی کار بودند انتخاب کرده ایم و همه مدرک بالایی دارند و ممکن است دانشجو توقعی بیش از اندازه داشته باشد و یا درس خاصی باشد که تدریس آن مشکل است و از سویی در دانشگاه پیام نور حضور در کلاس ها برای رفع اشکال است و دانشجو باید خود را هماهنگ کند.

وی در مورد سلف و بوفه دانشگاه هم می گوید: ارزاق دانشجویی به دست ما رسیده است و از هفته آینده غذای گرم برای دانشجویان فراهم می شود.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

2 دیدگاه

  1. سلام لطفا کمکم کنید جگونه به جزوهای ارشد زبانشناسی ترم یک دسترسی پیداکنم
    بشدت نیازمندم وحدودا ٢٠روز بیشتر وقت ندارم
    لطفا هرراه منتهی به این مورد یعنی دسترسی به جزوه وسؤالات امتحانی را بفرمایید
    متشکرم ومنتظر !متاسفانه جای جزوه این رشته دربین همه رشته ها خالیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *