اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
تندخوانی و تقویت حافظه ویرا
تندخوانی و تقویت حافظه ویرا

تند خوانی چیست ؟! تند خوانی چه فوایدی دارد ؟ چگونه تند خوان شویم ؟

تند خوانی چیست ؟! تند خوانی چه فوایدی دارد ؟

تند خوانی چیست ؟ تحقیقات نشان داده است که با خواندن سرعت متوسط دویست کلمه در دقیقه، به جای هزار کلمه در دقیقه، مردان و زنان با تحصیلات عالی، پنج بار آهسته تر از آن چه که لازم است، می خوانند؛ یعنی اگر آنها از توانایی حقیقی و بالقوه خویش استفاده کنند، خواندن کتابی که پنج ساعت طول می کشد، به شصت دقیقه یا کمتر کاهش می یابد.

ما در این مقاله، قصد داریم تا شما را به طور کلی و اجمالی، با فواید و مهارت های تند خوانی آشنا کنیم؛ اما اگر می خواهید مهارت ویژه ای در این زمینه کسب کنید، باید به کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنید.

آیا یک فرد معمولی می تواند «تند خوان» شود؟

بلی، به دلیل این که تحقیقات علمی نشان می دهد که مغز یک انسان سالم، می تواند هر بار گروه کلمات یا شبه جمله ها را به همان خوبی تک کلمه ها بپذیرد و این عمل، از هر جهت، آسان تر است. ما جمله را هرگز به خاطر درک تک تک کلماتش نمی خوانیم؛ بلکه آن را برای درک شبه جمله هایی که کلمات نیز در آنها هستند، مطالعه می کنیم.

به عنوان مثال، خواندن «آنماشینسفیدکنارجادهپارککرد»، خیلی دشوارتر است از خواندن «آن ماشین سفید، کنار جاده پارک کرد».

خواننده کند ناچار است کار مغزی بیشتری از خواننده سریع انجام دهد؛ زیرا ناچار است پس از تشخیص هر کلمه، معنای آن را به معنی کلمه بعد از آن بیفزاید. در مثال فوق، این حد به اندازه پنج تا شش کار اضافی می رسد؛ در حالی که خواننده سریع که هر بار مجموعه های معنی دار (شبه جمله ها) را می بیند، فقط یک اتصال ساده را بین دو قسمت انجام می دهد.

بنابراین، مزیت فوق العاده تند خوانی ، انجام کار فیزیکی کمتر، توسط چشمان بر روی هر صفحه می باشد. در این صورت، به جای حدود ۵۰۰ توقف توأم با تمرکز دید که چشم خواننده کند بر روی هر صفحه انجام می دهد، خواننده سریع، نزدیک به ۱۰۰ توقف در صفحه را که عضلات چشم را کمتر خسته می کند، به انجام می رساند.

ویدیو زیر که توسط گروه همیشه آنلاین تهیه شده است مشاهده نمایید

🔴 تند خوانی چیست؟
👈چه کسانی باید از تند خوانی استفاده کنند؟
💪راز موفقیت چرچیل چه بود؟
نحوه محاسبه سرعت مطالعه
مجید رشیدی،رتبه 1 کنکور،پاسخ تمام این پرسشها را به شما می دهد.

 

 

فواید تند خوانی

  1. یکی از مهم ترین سودهای تند خوانی، این است که شخص تند خوان، دارای ذهنی فعال و حساب گر می شود و با همه چیز، دقیق و حساب شده برخورد می کند؛ سکون، از زندگی اش رخت برمی بندد و همیشه و ناخودآگاه، فعال و پویاست.
  2. یکی دیگر از آشکارترین اثرهای تند خوانی، صرفه جویی در وقت است. صرفه جویی در وقت، باعث می شود تا وقت های اضافی پیدا کنید و از آن وقت ها، برای مطالعات جنبی دیگر و کارهای شخصی تان بهره ببرید و حتی درس های دانشگاه را بهتر و کامل تر بخوانید. بیشتر ما از نداشتن وقت کافی، برای انجام کارهای مورد علاقه مان شکایت داریم. اگر شما هم تا امروز چنین مشکلی داشته اید و یا به مطالعه، زیاد علاقه مندید، ولی نمی توانید به همه مطالب جالب مورد نظر خودتان برسید، بدانید که با تند خوانی، قادر خواهید بود به ساعات بیشتری برای مطالعه دست یابید.
  3. تند خوانی، کارآیی و خلاقیت فرد را بالا می برد. شخص تند خوان، با هر مسئله ای، به راحتی برخورد می کند و آن را از پیش پای خویش برمی دارد. دانشجویی که به مهارت تند خوانی دست یافته، از زندگی فوق العاده ای برخوردار می شود؛ زیرا تند خوانی، رابطه مستقیمی با دانش زیاد و درک صحیح – که از تند خوانی به دست می آید – دارد. کسانی که سریع تر می خوانند، بهتر نیز می فهمند و راه پیشرفت برایشان همواره باز است.
تند خوانی و تقویت حافظه ویرا
تند خوانی و تقویت حافظه ویرا

 

..:: کمک آموزشی ::..
پکیج آموزش تند خوانی و تقویت حافظه ویرا (کاملترین پکیج کشور)
کاملترین پکیج تقویت حافظه و تندخوانی و اصول مطالعه با مجوز وزارت ارشاد و گواهی ثبت اختراع نرم افزار قیمت بسته مبلغ تخفیف قیمت با تخفیف ویژه
880000 تومان 200000 تومان 680000 تومان
توضیحات پکیج آموزش تندخوانی و تقویت حافظه ویرا (کاملترین پکیج کشور)

توضیحات پکیج آموزش تندخوانی و تقویت حافظه ویرا (کاملترین پکیج کشور)

روش های تند خوانی

  1. در تند خوانی اولین قدم، سطحی خوانی برای یافتن اندیشه و منظور اصلی نویسنده است. بنابراین تمام مطالب موجود در متن موردنظر را، به جز اندیشه ی اصلی و نکته ی اصلی هر پاراگراف نادیده بگیرید. این اولین تجربه شما در حذف بخش بزرگی از مطالب متنی است که مطالعه می کنید. این کار را بدون هیچ گونه احساس قصور ( گناه ) انجام دهید و نگران نباشید. فقط از درک مقصود اصلی و نکته ی موردنظر نویسنده خوشنود باشید و با علاقه ادامه دهید.
  2. هدفمند مطالعه کنید. هدف خود را ازمطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید. که چه نوع اطلاعاتی را میخواهید کسب کنید. این کار سبب میگردد تا شما اطلاعات غیر ضروری و حاشیه ای را درفرایند مطالعه حذف کنید.
  3. تند خوانی را به وسیله مروری سطحی بر عنوان های اصلی و فرعی، اولین و آخرین جمله پاراگراف و تمام پاراگراف های اول و آخر بخش ها یا فصل ها آزمایش کنید.
  4. مکثــها و توقفهای چشمان خود را حین مطالعه سطور کــاهش دهید. این همان تمرکزهای لحظه ای بروی حروف و واژه ها اسـت. مـا هنگام خواندن هر یک از سطرهای یک مـتـن چشمان خود را بصورت جهشی بسمتجلو حرکت می دهیم اکنون هر میزان که ما این  کثـها و جهشــها را کـاهش دهیـم سـرعـت خـوانــدنمان نیز افزایش می یابد.تـــعداد این توقفها معمولا در افراد کند خوان به ۷ بار در هر سطر میرسداما شما میتوانید این تعداد مکث را به ۳ بار در هر سطر کاهش دهید.
  5. فقط کلمات و مفاهیم کلیدی را مطالعه کنید. ما برای نگاشتن مطالب ناگزیریم پاره ای دستورات نوشتاری و ساختارصحیح جملات را رعایت کنیم. اما هنگام خواندن نه.۴۰ تا ۶۰ درصد کل یک متناز واژه ها و حروف بی اهمیت و غیر ضروری (البته برای درک آن) تشکیل یافتهاست. مانند حروف ربط مانند”و” و  “یا”. بیاموزید تنها اسمها و افعال رابخوانید
  6. درمحیط مطالعه خود هر عاملی که موجب پرت شدن حواس شما میگردد را حذف کنید.
  7. سعی کنید هر عادتی را که در ارتباط با تند خوانی دارید مثل “تلفظ لغات”، ترک کنید.
  8. بسیاری از ما یاد گرفته ایم با سرعتی که صحبت می کنیم کلمات را بخوانیم. درحالی که مغز ما سریع تر از زمانی که لغات را بیان می کنیم می تواند آنها را درک کند. با این وجود بسیاری از افراد مطالب را پس از ادا کردن می خوانند
  9. برای دیدن بیش از یک کلمه، هر بار باید از حرکت سر خود جلوگیری کنید. این تمرین را زیاد ساده نگیرید؛ زیرا هر چه میدان دید خود را وسیع تر کنید، سرعت بیشتری به خواندن خود داده اید.
  10. جمله به جمله بخوانید. یکی از تکنیک های مهم تند خوانی همین جمله به جمله خواندن هست ما معمولا کلمه به کلمه میخونیم ولی با تمرین به مرحله ای میتونید برسید که در آن واحد به جای یک کلمه ، یک جمله بخونید حتما یادتون هست وقتی که تازه خوندن نوشتن یادگرفته بودیم حرف به حرف میخوندیم یک نوشته رو بعد که بیشتر تمرین می کردیم بخش بخش و بعد کلمه رو به عنوان یک واحد تونستیم بخونیم و سرعت خوندنمون رو افزایش دادیم و اون فاصله ای که بین بخش ها مینداختیم رو دیگه حذف کردیم.
  11. وقتی که جمله به جمله بخونیم مطالب رو یادگیریش و ماندگاریش بیشتره چرا؟ چون وقتی یک دسته از کلمات که با هدف خاصی کنار هم جمع شدند تا یک پیام رو به ما منتقل کنیم مفهوم رو بهتر متوجه میشیم تا وقتی که کلمه به کلمه بخونیم چون کلمه به ذات خودش پیام خاصی رو منتقل نمیکنه.
  12. وقتی شما در مورد موضوع مورد نظر آمادگی ذهنی داشته باشید، می توانید چند دقیقه ای را صرف فهرست بندی نکات مهمی که می دانید بنمایید. این کار باعث می شود تند خوانی و معلومات فعلی شما پا به پای هم پیش بروند و به شما این امکان را می دهد تا از روی مطالبی که درحال حاضر می دانید سریع تر بگذرید. صرف دقت برای خواندن مطالبی که می دانید، مورد ندارد.

 

بررسی باورهای غلط در زمینه تند خوانی

«فرد تند خوان ، قادر به احساس و درک مطلب نیست»

این باور، غلط است؛ بلکه عکس این مطلب درست است؛ یعنی خواننده کند، به خاطر توقف ها و شروع های مکرر و پیشرفت متزلزل، امکان زیادی دارد که بی حوصله شود؛ تمرکز حواس خود را از دست بدهد؛ حضور ذهنش کاهش یابد و از درک معنی آن چه که می خواند، عاجز بماند؛ ولی کسی که عادت کند شبه جمله ها را با هم ببیند، به طور طبیعی مفهوم آنها را هم به همراه یکدیگر درک می کند. از طرف دیگر، تند خوانی، باعث می گردد تا مطالب کم اهمیت، زودتر شناخته شوند و بر مطالب مهم، تأکید ورزیده شود. از این رو، درک تمام مطلب، برای خواننده سریع، خیلی آسان تر و دامنه دارتر از درک مطلب، برای خواننده کند می باشد.

«خواندن بیش از ۵۰۰ کلمه در دقیقه، ممکن نیست»

این جمله، غلط است؛ زیرا با توجه به این حقیقت که در هر توقف می توانید تا حد شش کلمه را زیر دید قرار دهید و این واقعیت که قادرید در هر ثانیه تا چهار توقف را انجام دهید، بدین معنی است که به راحتی می شود سرعتی تا حد ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه را به دست آورد.

«سرعت بیشتر، تمرکز حواث کمتری را به دنبال دارد»

خیر، زیرا هر چه سریع تر حرکت کنیم، نیروی جنبشی بیشتری را جمع کرده، تمرکز بیشتری پیدا می کنیم. سرعت های خواندن متوسط، طبیعی نیست؛ بلکه آنها سرعت هایی هستند که با آموزش های ابتدایی نادرست خواندن، همراه با اطلاعات غیر کافی از طرز کار چشم و مغز، در سرعت های متفاوت، حاصل آمده اند.

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

با ورزش مغز آشنا شوید ! ( تقویت حافظه )

با ورزش مغز آشنا شوید ! ( تقویت حافظه ) مغز انسان همان جوی آبی …

یک دیدگاه

  1. جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *