اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین

ادغام دانشگاه پیام نور و فنی حرفه ای مطرح نیست

ادغام دانشگاه پیام نور و فنی حرفه ای مطرح نیست

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: بحث ادغام دانشگاه پیام نور و دانشگاه فنی و حرفه ای مطرح نیست بلکه شاید ادغام واحدهای کوچکتر در بزرگتر مطرح باشد.

محمدرضا زمانی صبح امروز در حاشیه امضای تفاهم نامه با کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران درباره برنامه های فرهنگی این دانشگاه گفت: دانشگاه پیام نور در مباحث فرهنگی به شدت فعال است. دو هزار و ۱۰۰ انجمن علمی دانشجویی در سراسر کشور دارد، ۱۳۰۰ کانون فرهنگی در این دانشگاه فعال هستند و بسیاری از کانون های قرآنی در این دانشگاه ها تصویب شده اند.

وی افزود: ۳۱۴ نشریه فعال در زمینه های مختلف در حال فعالیت هستند و در یک سال گذشته ۱۲۰ کرسی آزاداندیشی و ۵۱ کارگاه آموزشی در حوزه نشریات در این دانشگاه برگزار شده است. دانشجویان این دانشگاه در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان که به صورت ملی برگزار می شود، ۱۴ عنوان برتر کسب کرده اند.

ادغام دانشگاه پیام نور و فنی حرفه ای مطرح نیست
ادغام دانشگاه پیام نور و فنی حرفه ای مطرح نیست

زمانی در پاسخ به سوال مهر در مورد آخرین وضعیت اساتید پیمانی مشروط این دانشگاه، اظهار داشت: این افراد حدود ۹۰۰ نفر بودند که عمدتا در سالهای ۸۸ تا ۹۲ جذب دانشگاه شده بودند اما متأسفانه کارهای پذیرش آنها انجام نشده بود و اکنون ما طی سال گذشته تمام برنامه این افراد را بررسی کردیم و این اساتید در دانشگاه پیام نور تعیین تکلیف نهایی داشته اند ولی یک مرحله دیگر در هیئت مرکزی جذب است که باید توسط این هیئت احکام این افراد صادر شود.

ادغام دانشگاه پیام نور و فنی حرفه ای

رئیس دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: نزدیک ۴۰۰ نفر از این افراد باقی مانده بودند که اخیراً ۱۵۰ نفر تعیین تکلیف شده اند احکامشان در حال صدور است، ۲۵۰ نفر باقیمانده نیز در نوبت هیئت مرکزی جذب قرار دارند و احکامشان به ترتیب صادر خواهد شد. فقط تعداد کمی از این افراد بودند که پرونده شان دارای مشکلاتی بود که برای آنها نیز از هیئت امنای دانشگاه فرصت گرفتیم تا بتوانند کارنامه پژوهشی خود را تقویت کرده و مشکلشان حل شود.

زمانی با اشاره به حذف آزمون های کاغذی اظهار داشت: به شدت پیگیر آن هستیم و ۱۴۰ هزار آزمون نفر الکتریکی به مجموعه آزمون های قبلی اضافه کرده ایم و از هر سه میلیون آزمون نفر هر ترم بیش از ۵۰۰ هزار آزمون نفر به صورت الکترونیکی است.

وی در مورد ادغام دانشگاه پیام نور با فنی و حرفه ای گفت: این بحث ادغام دانشگاه پیام نور با فنی و حرفه ای وجود ندارد و بحث این بود که واحدهای کوچک دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی در واحدهای بزرگتر ساماندهی شده و ادغام شود ولی بحث ادغام آنها وجود ندارد.

رئیس دانشگاه پیام نور در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اینکه راهبرد جذب دانشجوی دانشگاه پیام نور در خصوص حذف تکمیل ظرفیت که از سال آینده اجرایی می شود، چیست؟ گفت: ما مبنا را بر این قرار دادیم که از سال آینده تکمیل ظرفیت نداریم. ستادهایی تشکیل دادیم تا تصمیمات لازم را انجام داده و برنامه ریزی لازم را برای جذب دانشجو داشته باشند.

ادغام دانشگاه پیام نور و فنی حرفه ای

وی درباره منطقه ای شدن دانشگاه پیام نور، یادآور شد: منطقه ای شدن این دانشگاه به آمایش آموزش عالی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بر می گردد و در اساسنامه دانشگاه پیام نور و توسط هیئت امنای دانشگاه این موضو ع تأیید شده و در حال بحث و بررسی است و نیاز به جمع آوری اطلاعات در مورد نحوه ساماندهی دانشگاه دارد و این ساماندهی در رشته ها و مراکز و در تمام موارد خواهد بود و در این زمینه با معاونت پژوهشی وزارت علوم، دانشگاه فنی حرفه ای، معاونت علمی ریاست جمهوری هماهنگ هستیم.

رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد: البته ساماندهی همیشه به معنای ادغام و تغییر مأموریت نیست گاهی معنای تقویت نیز می گیرد شاید ما براساس این برنامه بخواهیم برخی واحدهای خود را تقویت کنیم و آن را به مراکز رشد و یا مراکز نوآوری تبدیل کنیم.

زمای افزود: هر چند دانشگاه پیام نور الزام قانونی دارد که به سمت منطقه ای شدن حرکت کند اما تا زمانی که ما اطلاعات جمع نکرده و به وزارت علوم ارائه ندهیم و به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسانیم، هیچ اقدامی نمی توان انجام داد و دانشگاه پیام نور تاکنون قدم عملی برای منطقه ای شدن پیام نور برنداشته اما در حال جمع آوری اطلاعات است و این بهترین روش تمرکز زدایی از سازمان مرکزی پیام نور است و بحث نظارت و کیفی سازی را جدی تر می توان از این طریق پیگیری کرد.

همچنین کاملتر بخوانیم در این مورد :

پاسخ مبهم رئیس دانشگاه پیام نور درباره ادغام با یک دانشگاه دیگر

داستان ادغام دانشگاه‌های مختلف که در دوران وزارت منصور غلامی به شدت داغ شده، در تازه‌ترین قسمت خود جالب‌تر از قبل پی گرفته می‌شود؛ با ادغامی که یکی از افراد دخیل در آن تاکید دارد «ادغام نیست!»
به گزارش «تابناک»، پس از انتشار سلسله اخبار ضد و نقیضی که حکایت از برنامه وزارت علوم برای ادغام برخی دانشگاه‌های کشورمان در یکدیگر داشت، طی روز‌های اخیر نوبت دانشگاه‌های «پیام نور» و «فنی و حرفه‌ای» بود که ادغامشان مطرح شود و تعجب آفرینی کند.
شایعه‌ای که چندان معتبر به نظر نمی‌رسید و حتی می‌شد حدس زد که ریشه شکل گیری و طرح آن، امضای تفاهم نامه میان این دانشگاه و سازمان فنی و حرفه‌ای کشورمان در هفته گذشته باشد که در آن، سازمان فنی و حرفه‌ای به دانشگاه فنی و حرفه‌ای تغییر کرده و امضای تفاهم نامه همکاری برای توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان پیام نور، به امضای تفاهم نامه‌ای برای ادغام، قلب شده است.
این در حالی بود که طی یکی دو سال اخیر در چند نوبت اخباری در خصوص ادغام دانشگاه پیام نور با دانشگاه علمی کاربردی منتشر شده بود که هرچند رد شده بود، اما گزاره‌ای تایید کننده برای شایعه اخیر به شمار می‌آمد و همه چیز را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.
ماجرا زمانی مبهم‌تر می‌شود که بدانیم از مدت‌ها پیشتر، برنامه‌ای سر لوحه امور در دانشگاه پیام نور قرار گرفته که بر اساس آن، قرار است این دانشگاه منطقه‌ای شود. رویکردی که اگرچه با انتقاد برخی اساتید و دانشجویان این دانشگاه مواجه شده، اما برنامه محتوم این مرکز آموزش عالی وسیع است که در در اساسنامه این دانشگاه نیز آمده است.
رویدادی که محمدرضا زمانی، رئیس این دانشگاه در روز‌های آغازین امسال، در دیدار نوروزی خود با مدیران، اعضای هیات علمی و کارکنان سازمان مرکزی پیام نور از اجرایی شدن آن پیش از آغاز سال تحصیلی جدید خبر داده بود، اما هنوز جامه عمل نپوشیده تا طرح شایعه ادغام این دانشگاه، مهم‌تر جلوه کند.
ابهاماتی که صبح امروز پررنگ‌تر از قبل هم شدند چراکه خبر رسید دانشگاه پیام نور تفاهم نامه‌ای با کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران منعقد کرده است. تفاهم نامه‌ای که نشان از گرایش مدیران این دانشگاه به حرفه آموزی و فنی شدن دارد و به نوعی موید ادغام احتمالی این دانشگاه و دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.
استنباطی که رئیس دانشگاه پیام نور آن را رد می‌کند و می‌گوید: «بحث ادغام دانشگاه پیام نور با فنی حرفه‌ای وجود ندارد و بحث این بود که واحد‌های کوچک دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی در واحد‌های بزرگتر ساماندهی شده و ادغام شود، ولی بحث ادغام آن‌ها وجود ندارد.» ( ادغام دانشگاه پیام نور و فنی حرفه ای )
زمانی که در حاشیه نشست امضای تفاهم نامه با خبرنگاران سخن می‌گفت، در ادامه در خصوص منطقه‌ای شدن دانشگاه پیام نور گفت: «منطقه‌ای شدن این دانشگاه به آمایش آموزش عالی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بر می‌گردد و در اساسنامه دانشگاه پیام نور و توسط هیئت امنای دانشگاه این موضوع تأیید شده و در حال بحث و بررسی است و نیاز به جمع آوری اطلاعات در مورد نحوه ساماندهی دانشگاه دارد.»
وی در ادامه منطقه‌ای شدن دانشگاه پیام نور را منوط به اموری خواند که هنوز انجام نشده‌اند و گفت: «هر چند دانشگاه پیام نور الزام قانونی دارد که به سمت منطقه‌ای شدن حرکت کند، اما تا زمانی که ما اطلاعات جمع نکرده و به وزارت علوم ارائه ندهیم و به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسانیم، هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد و دانشگاه پیام نور تاکنون قدم عملی برای منطقه‌ای شدن پیام نور برنداشته، اما در حال جمع آوری اطلاعات است.»
اما عجیب‌ترین قسمت سخنان رئیس دانشگاه پیام نور آنجایی بود که برخلاف سخنان قبلی اش، تلویحا ادغام این دانشگاه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تایید کرد و گفت: «این ساماندهی در رشته‌ها و مراکز و در تمام موارد خواهد بود و در این زمینه با معاونت پژوهشی وزارت علوم، دانشگاه فنی حرفه ای، معاونت علمی ریاست جمهوری هماهنگ هستیم.»
سخنانی ضد و نقیض که اگر از آن‌ها نتیجه بگیریم به زودی دو دانشگاه پیام نور و فنی و حرفه‌ای، دست کم در سطح برخی واحد‌های کوچک‌تر ادغام خواهند شد، به نظر به بیراهه نرفته‌ایم. ادغامی متفاوت که که ظاهرا قرار نیست به حذف نام و عنوان هیچ کدام از این دانشگاه‌ها منجر شود و صرفا در بخش‌هایی از بدنه این دانشگاه‌ها رخ خواهد داد؛ بخش‌هایی محدود که معلوم نیست با ادغام، به زیرمجموعه پیام نور پیوند خواهند خورد یا زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای!
تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *