اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
جزوات کارشناسی ارشد فراگیر مدیریت اجرایی

کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند (قسمت اول)

کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند

کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند - همیشه آنلاین
کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند – همیشه آنلاین

کنکوری ها برای موفقیت باید بدانند : دانشجو کنکوری باید دارای چه ویژگیهای باشد که بتواند در کنکور سراسری رتبه مناسبی را از آن خود کند ؟! این سوال و سوالاتی از این دست به نوعی بدنبال یافتن یکسری اصول اساسی است که هر دانشجو کنکوری باید خودش را در مسیر آن قرار دهد . در واقع اگر ما بخواهیم در هر موضوعی یک کار جدی داشته باشیم باید خودمان را در مسیر اصلی آن موضوع قرار دهیم . دانشجویی که می‌خواهد وارد یک رشته ورزشی شود . از لباسش گرفته تا نوع تمرینات ورزشی و نحوه تغذیه اش باید دقیقا در جهت آن رشته ورزشی خاص باشد تا نتیجه دلخواه خود را بگیرد و گرنه اگر بخواهد یک روز در این وضعیت باشد و روز دیگر خارج از آن ، مطمئنا نتیجه ای نخواهد گرفت . پس از همین امروز بیائید خودتان را در مسیر کنکور قرار دهید امّا حتما سوال خواهید کرد که ما سعی کرده ایم طی این مقالات شما را با قوانین اصلی [[ اصول و روش زندگی کنکوری ]] آشنا سازیم تا شما عزیزان هم با بکارگیری آنها آرام، آرام در این مسیر قرار گیرید .

اصل یکم : امسال باید حس کنکور داشته باشید . یعنی هر کس شما را ببیند باید از سر و وضعیتان ! بفهمد که شما امسال کنکور دارید . قبلاهم گفتم که باید از روحیه و تصورات سال های پیش بیرون بیایید . کارهای جانبی را کم کنید . بطوریکه به این باور برسید که امسال تنها یک کار تعریف شده دارید و آن هم درس خواندن است باور کنید بسیاری از چیزهایی که ما در زندگی خودمان ساخته ایم و برای خودمان مهمشان کرده ایم ، آنقدر ها هم که فکر می کنیم بزرگ نیستند و به راحتی می توان از کنار آنها گذشت .

اصل دوم : در شرایط معمولی ، یک دانشجو در سن و سال شما ، حدود 7 الی 8 ساعت خواب لازم دارد و به طور طبیعی ، 3 تا 4 ساعت وقت شما را در شبانه روز صرف کارهای روزمره می شود . آنچه که باقی می ماند با توجه به اصل یک ، قاعدتا باید ( یعنی می تواند ) صرف درس خواندن شود ، اشتباه نکنید ، نمی خواهم بگویم در شبانه روز باید اینقدر درس بخوانید بلکه باید حواستان باشد که چقدر فرصت برای درس خواندن در هر روز دارید. آنچه که میخواهم به شما بگویم این است که مرتباً از این وآن نپرسید چند ساعت در روز باید درس خواند ؟ بلکه سعی کنید حداکثر بهره برداری از وقت و زمان را داشته باشید .

اصل سوم : در طی این یک سا ل هیچگاه و تحت هیچ شرایطی با خودتان مدارا نکنید و خودتان را تحویل نگیرید ( با توجه به اصل دوم ) . مثلا الان خسته ام و یا اینکه بازدهی ندارم و از این قبیل حرف ها . ( در مورد افزایش حجم کار و مدت درس خواندن بعداً بیشتر صحبت میکنیم ) .

اصل چهارم : رهرو آنست که پیوسته رود .( آهسته ذکر نشده ، شاید بد آموزی داشته باشد !!!) این سال آخر یک مسابقه ماراتن است . نظم و برنامه ریزی مناسب حرکت سنجیده و متناسب ، عدم تحمیل فشارهای ناگهانی و برنامه ریزی عجیب و فشرده . شناختن توانایی و استعداد خودتان در انجام کارها و درس خواندن ( با توجه به اصل 3 ) همه و همه لازم است . هر چقدر هم درگیر درس می شوید ، باید مراقب وضعیت غذایی و خورد و خوراک و خواب خودتان باشید . باز هم تاکید می کنم این یک مارتن است و تنظیم انرژی ، اجتناب ناپذیر .

اصل پنجم : در ادامه اصل 4 و اینکه باید یک روند معقول و پیوسته و یکنواخت در درس خواندن داشته باشید ، مطلب دیگری را نیز باید مد نظر داشته باشید ، آنهم داشتن یک روند معقول در برنامه ریزی است . بسیاری از دانشجویان هستند که اول هر هفته و یا هر ماه تصمیم می گیرند درس خوان شوند ( و یا با خواندن این مقاله ، یک دفعه تصمیم می گیرند درس خوان شوند) . این تصمیم گیری معمولا با یک برنامه ریزی سنگین برای همان روز است . مثلا دانشجویی که تا دیروز روزی 2 ساعت هم نمی توانسته درس بخواند ، یکدفعه از اول ماه که تصمیم به درس خواندن گرفته ، نیت می کند که همانروز اول 15 ساعت درس بخواند . بدیهی است که این کار شدنی نیست به علاوه آنکه عدم انجام آن ناراحتی نیز ایجاد می کند ( به قول معروف سنگ بزرگ علامت نزدن است ) پس حواستان باشد که در برنامه ریزی و تصمیم گیری نیز باید یک روند معقول و شتاب مناسب داشته باشید .

دانشجویانی که مشکلاتی در درس خواندن دارند و یا اینکه به کم کاری عادت کرده اند . بدانند هیچ چیز یک شبه درست نمی شود . باید در کار استمرار داشت و همت کرد . ( اصل سوم را فراموش نکنید ) هنوز فرصت کافی برای ترک عادت گذشته و تقویت اراده وجود دارد . کم کم شروع کرده و حجم کارتان را افزایش دهید . فکر می کنید آنهایکه درس خوان هستند ، مادرزادی و یا ژنتیکی درس خوان بوده اند ؟ نه ، بلکه در اثر مرور زمان و استمرار و تلاش به درس خواندن عادت کرده اند .

اصل ششم : هفته نامه پیک سنجش را هر هفته تهیه و اخبار کنکوری را از آن پیگیری کنید . نه از تابلوی فلان موسسه و یا نامه های بهمان موسسه . بعضاً مطالب مفیدی هم در آن پیدا میشود !

اصل هفتم : یکی از مهمترین اصولی که باید همواره مد نظرتان باشد این اصل است .خودتان را به دست هر حکیم باشی که برای شما نسخه می پیچد نسپارید . حتی اگر کسی باشد که در کنکورهای سال های گذشته نتایج خوبی گرفته باشد . هر کس شرایط خاص خود را دارد . استفاده از تجارب دیگران کار خوبی است . ولی تقلید کردن نه ! این نسخه پیچیهای بسیار رایج شده و حتی متاسفانه بعضا از روی دلسوزی است . ولی حیف که به منزله ی دوستی خاله خرسه تمام می شود .

عموما این نسخه پیچیها به جای اینکه دانشجویان را به سمت درس خواندن و تلاش راهنمای کند ، بیشتر به سمت کارهای جانبی و انواع و اقسام معلمین و جزوات می‌کشاند .

یک سوال ساده می پرسم : آزمون سراسری برای سنجش معلومات شماست یا سنجش شنیده های شما ؟ جواب سوال روشن است : حال فرض کنید دانشجویی باید تمام وقت خود را در انواع و اقسام کلاسها بگذراند ، صبح مدرسه ، بعد از ظهر کلاس کنکور ، جمعه ها کنکور آزمایشی ( در این مورد مفصل تر صحبت خواهیم کرد ) . پس این دانشجو چه وقتی درس می خواند ؟! چه زما نی وقت برای حلاجی و تسلط نسبت به مطالب آموخته شده می گذارد ؟ باید عاقل بود . مطمئن باشید مطلبی که دانشجو با تلاش و دقت نظر به دست آورده باشد . خیلی بهتر از لقمه جویده شده ای است که در دهان او گذاشته شود و دانشجو فقط درصدد حفظ کردن آن باشد .

یک سوال دیگر : دانشجویانی که بعضا از مناطق بسیارمحروم کشور در کنکور سراسری نتایج مطلوب می گیرند. چقدر از این کلاسها استفاده کرده اند؟ باز هم تاکید می کنم . اصل ، خواندن شماست و نه ضبط صوت بودن شما . هر چیزی در حد احتیاج و نیاز لازم است . آنهم نیاز واقعی نه نیاز کاذب ، این که فلان معلم و یا آموزشگاه معجزه می‌کند و یا اینکه تنها یک راه حل وجود دارد و آن هم راه من است . یک جواب ساده دارد : پس بقیه دانشجویانی که با آن موسسه و یا دبیر کار نکرده اند و در کنکور هم نتیجه خوب گرفته اند چه کار کرده اند ؟ آیا آقایان می توانند این ادعا را بکنند که تمامی قبول شدگان در کنکور با آنها کار کرده اند ؟ و مطمئن باشید بهترین تصمیمی که می توانید بگیرید این است که فقط درس بخوانید !

اصل هشتم : یکی دیگر از این نسخه پیچیها ، ارجاع دادن دانشجویان به انواع و اقسام جزوات و کتاب های آموزشی است . در رنگ های مختلف و در ابعاد و اندازه های مختلف ، تالیف چندین و چند استاد و همه ادعا می کنند که بهترین هستند . متاسفانه رفتن به سراغ این جزوات و کتابها بعضا تا آنجا می کشد که دانشجو ، کارتن کارتن کتاب و جزوه را روی هم انباشته می کند !!!

یک سوال ساده . این همه کتاب و جزوه را کی ، می خواهید بخوانید ؟ اینها فقط باعث عذاب می شوند . دلشوره و نگرانی ، که این را بخوانم یا آن ؟پسر خاله می گفت که این یکی را بخوان ، ولی معلم می گفت آن یکی را ، کتاب فروش محل می گوید : آن که رنگش قرمز است و پدر و مادر می گویند همه ی آنها را و … . دست آخر هم به هر کدام از آنها یک نگاهی می اندازیم و زخمی به هر کدام می زنیم . غافل از اینکه یک ده آباد به از صد شهر ویران .

همه‌ی اینها را گفتیم که به این موضوع اشاره کنیم . هیچگاه فراموش نکنید که مهمترین منبع مطالعاتی شما ، کتب درسی است . سؤالات کنکور سراسری از کتاب های درسی طرح می شوند و نه ازجزوه فلان موسسه و یا بهمان دبیر . هر موقع بر کتاب های درسی مسلط شدید ، آن وقت به سراغ چیزهای دیگر بروید . ولی تا وقتی که نمی توانید تمرین های کتاب درسیتان را حل کنید . به دنبال چه چیزی هستید ؟ پس هیچگاه ازکتابهای درسی و تمرین غفلت نکنید .

اصل نهم : هیچگاه به درس نگویید کار دارم به کار بگویید درس دارم . اگر به بیان دیگری بخواهیم این حرف را بزنیم این است که هیچ وقت درس خواندن را به فردا یا هفته ی دیگر موکول نکنید . بلکه کارهایی را که دارید به فردا یا هفته بعد موکول کنید .

اصل دهم : مطلب دیگری که باید در مورد جزوا ت و کتابهای آموزشی ذکر کرد اینست که با حرص و ولع جزوه و تست جدید را نزنید. به بیان دیگر آنچه را که دارید خوب بلد باشید . این خیلی بد است که شما تستی را که قبلا دیده اید غلط بزنید . آد م عاقل از یک سوراغ دو بار گزیده نمی شود ! یک آزمایش ساده که به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که یک کتاب کمک آموزشی که تست های آنرا جواب داده اید یکی دو ماه بعد ببینید مطمئن باشید که خیلی از شما همان سوالات را بعد از این مدت زمان کم ، نمی توانید جواب دهید . حرف من اینست . تا موقعی که همین یک کتاب را خوب یاد نگرفته اید و مسلط نشده اید به سراغ کتاب دیگر نروید . باز هم یاد آوری می کنیم اولین کتابی که باید ببینید . خود کتاب درسی است . ( اصل هشتم )

منتظر قسمت های بعدی این مقاله مفید باشید …

منبع : استاد محی الدین ظاهری ( مشاور برتر کنکور )

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

4 دیدگاه

  1. مرررررررسی

  2. چقدر مطالب جدید در عین حال عین حقیقت همینه 🙂

  3. سلام بابت همه ی کمک هایی که به بچه ها میکنید ممنونم

  4. سلام
    ممنون از راهنمایی”قشنگو دلچسبتون”
    دمتون داغ!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *