اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
تست زدن

شیوه‌ی مطالعه برای تمام کنکوری ها | تجربیات نفرات برتر کنکور

شیوه‌ی مطالعه برای تمام کنکوری ها 

شیوه‌ی مطالعه برای تمام کنکوری ها
شیوه‌ی مطالعه برای تمام کنکوری ها

مباحث مربوط به شیوه‌ی مطالعه به چند قسمت تقسیم می‌شوند:

االف) پیش از کلاس: پیش‌مطالعه‌ی مطلبی که دبیر می‌خواهد درس بدهد: سعی کنید حتما قبل از کلاس نگاهی سطحی و سریع به مطالبی که احتمالا دبیر قرار است درس بدهد بیندازید. این کار باعث می‌شود سر کلاس درس را خیلی بهتر بفهمید.
ب) داخل کلاس: از مطالبی که دبیر در کلاس تدریس می‌کند، نت‌برداری کنید. حتما در کلاس خیلی خوب گوش کنید و سعی کنید جای مناسبی بنشینید . سوالات خود را از دبیر بپرسید. گوش کردن سر کلاس خیلی مهم است و اگر در کلاس یاد بگیرید، گام خیلی مهمی برداشته‌اید.
ج) بعد از کلاس: مطالب زیر مربوط به مطالعه‌ی کلی بعد از تدریس می‌باشد که جلوی هر کدام سعی کردم مقداری توضیح مختصر بنویسم تا زیاد طولانی نشود. اگر سوال داشتید در پایین صفحه بپرسید.

۱. مطالعه‌ی عمیق و مفهومی در چند مرحله:

مرحله‌ی ۱: نگاه روزنامه‌وار به مطالب
مرحله‌ی ۲: خط کشیدن زیر مطالب مهم و حاشیه‌نویسی
مرحله‌ی ۳: طرح سوال برای خودمان
مرحله‌ی ۴: مطالعه‌ی عمیق و پاسخ به سوالات خودمان
مرحله‌ی ۵: حل مثال و تمرین

اگر می‌خواهید به‌صورت ایده‌آل درس خوانده باشید، خوب است که ۵ مرحله‌ی بالا را انجام دهید که البته زمان زیادی از شما می‌گیرند. اما تنها راه مطمئن و ماندگار برای یادگیری همین راه است.

۲. وقتی به خانه رسیدید و بعد از استراحت، درس هر روز را همان روز بخوانید (مخصوصا درس‌های ریاضی و فیزیک) همان روز تعدادی تمرین و تست آموزشی نیز حل کنید اما در دروس عمومی حدود ۲ روز بعد شروع به تست‌زنی کنید تا دوباره برای‌تان مرور شود و خود را بهتر سنجیده باشید.

۳. اصلا فکر نکنید که باید یک مفهوم درسی را در یک روز کامل کنید. حتما مطالعه و حل تمرین‌های یک مبحث را چند روز طول دهید تا بهتر برای‌تان تثبیت شود.
نکته: اگر یک مبحث، مطالب مرتبط با پایه دارد، اگر بتواندی درس‌های پایه مرتبط را هم بخوانید، خیلی بهتر خواهد بود. البته سعی کنید حتما این مطلب را در برنامه‌ی از پیش تعیین‌شده لحاظ کنید که دچار کم‌بود وقت نشوید.

۴. در ابتدای شروع مطالعه، حدود ۱۰ دقیقه خلاصه‌ی مطالب متصل قبلی را نگاهی بیندازید تا مرور کوتاهی شود و مطلب جدید را سریع‌تر یاد بگیرید. برای این کار می‌توانید از خلاصه (اگر دارید) استفاده کنید.
تذکر: بعد از مطالعه‌ی عمیق یک مفهوم باید شروع به خلاصه‌نویسی کنید. شیوه‌ی این کار در مقاله‌ای جداگانه داخل سایت و کتاب «چگونه تک‌رقمی شدم؟» هست. با خلاصه‌برداری و تکرار مطالب قبلی است که به تسلط می‌رسید.

۵. بعد از خلاصه‌برداری و به تسلط رسیدن و تست کافی زدن، لازم است از خودتان آزمون خانگی (ارزیابی) از آن مطلب خاص بگیرید. یعنی حدود ۲ تا ۳ هفته بعد از زدن تست‌های آموزشی یک فصل یا یک بخش.

۶. در نهایت و بعد از گذشتن چند ماه و خواندن خلاصه‌ها، باید آن‌قدر خلاصه‌ها را خوانده باشید که به تسلط کافی برسید. در این مرحله باید از خودتان آزمون بگیرید و جمع‌بندی کنید و بار دیگر خلاصه‌ها را تکرار کنید.

د) نکات کلی: این نکات کلی است که باید در تمامی مراحل مطالعه، آن‌ها را رعایت کنید:
۱ ـ یادگیری و مطالعه‌ی شما باید فاصله‌دار باشد. مثلا اگر می‌خواهید ۳ ساعت فیزیک بخوانید، آن را به ۲ تا ۳ زمان مختلف تقسیم کنید و بین آن‌ها استراحت کنید و حین استراحت به موضوع مطالعه فکر نکنید. حتی اگر این ۳ ساعت را بین ۲ تا ۳ روز پخش کنید هم خیلی خوب خواهد بود. مثلا یک فصل بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر بخش را در یک زمان خاص مطالعه کنید (مثل سیستم کتاب فار).
۲ ـ ترجیحا درس‌های ریاضی و فیزیک را در وسط صبح و بعدازظهر که ذهن روان است مطالعه کنید.
۳ ـ درس‌های عمومی و اختصاصی را کنار هم بخوانید. مثلا یکی در میان یا هر جور که فکر می‌کنید، ولی این‌طور نباشد که مثلا ۳ درس اختصاصی را در یک روز پشت هم بخوانید.
۴ ـ بیش‌تر با ذهن مطالعه کنید نه با چشم و سعی کنید چیزی که می‌خوانید را در ذهن تجسم کنید.
نکته: فقط از یک کتاب کمک‌آموزشی به‌عنوان کتاب اصلی مطالعه و تمرین استفاده کنید تا دچار سردرگمی نشوید. بعدها برای افزایش تسلط اگر خواستید می‌توانید کتاب‌های تست دیگری هم استفاده کنید ولی فعلا فقط منبعتان همین ۱ کتاب باشد.

حتما حین یادگیری مراحل زیر را دنبال کنید:

(۱) ادراک: درک مطلبی که دبیر در کلاس آموزش می‌دهد.
(۲) تثبیت: مطالعه‌ی عمیق و انجام تمرین در حد لازم.
(۳) تسلط: خلاصه‌برداری و تکرار مطالب قبلی و تست.
(۴) ارزیابی: برگزاری آزمون‌های خانگی و آموزشگاهی بعد از انجام تست آموزشی.
(۵) جمع‌بندی: تکرار خواندن خلاصه‌ها و گرفتن آزمون پس از گذشت یک دوره (مثلا ۳ ماه)

شیوه‌ی مطالعه برای تمام کنکوری ها

منبع : سایت انتشارات فار

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

 

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است هشت نکته برای مطالعه …

3 دیدگاه

  1. سلام

    تلاش شما در خور تحسین است

    به نام احمدی لینکم کن

    اعلام کن تا با هر نامی که

    می خواهید لینکتان کنم

  2. سلام مرسی عزیزم بخاطر لطفت

  3. سلام عزیزم
    مرسی که به وبلاگم اومدی خوشحال میشم گاهگاهی بیای تو وبم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *