اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
تست زدن

برنامه ریزی درسی کنکور در تابستان ، پاییز و زمستان

برنامه ریزی درسی کنکور در تابستان

برنامه ریزی درسی کنکور در تابستان
برنامه ریزی درسی کنکور در تابستان

برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد لازم است تا قبولی در آزمون را به‌عنوان یک هدف جدی انتخاب کرده و با علاقه و انگیزۀ بالا برای رسیدن به آن تلاش کنید. اما برای رسیدن به هدف نیاز است تا مسیر را به خوبی بشناسید و ابزار لازم را نیز در اختیار داشته باشید. به عبارت دیگر بایستی منابع مناسب را شناسایی کرده و با یک برنامه‌ریزی دقیق، به جلو حرکت کنید. پس در اینجا نقش یک مشاور خوب بسیار پر رنگ خواهد بود.

مشاور خوب فردی است که بهترین مسیر را به‌گونه‌ای به شما نشان دهد که با صرف کمترین زمان ممکن، بیشترین راندمان را داشته باشید. توجه داشته باشید که برنامه‌ریزی انجام شده توسط مشاور برای شما، براساس شناخت او از توانایی‌های شما و متناسب با این توانایی‌ها انجام می‌شود. ما در ادامه می‌خواهیم ابتدا در مورد نحوۀ مطالعۀ دروس و خلاصه‌برداری، توصیه‌هایی به شما داشته باشیم و سپس برنامه‌ریزی به روش خاصی را به شما معرفی کنیم.

در این قسمت نحوۀ مطالعۀ دروس کنکور را برای دو گروه از دانشجویان که به‌ترتیب از تابستان و پاییز مطالعه را شروع می‌کنند، مشخص کرده‌ایم:

گروه اول – شروع مطالعه از تابستان:

اکثر دانشجویانی که قصد شرکت در کنکور ارشد عمران را دارند اغلب از اوایل تابستان همان سال شروع به مطالعه می‌کنند. پیشنهاد ما برای این عزیزان آن است که زمان باقی‌مانده را به 3 دورۀ عمده تقسیم کنند تا بتوانند مطالعه بهتری داشته باشند.

الف- دوره تابستان (دورۀ مطالعه عمیق و مفهومی دروس اصلی)

ب- دوره پاییز (دورۀ مرور به همراه مطالعه برخی دروس آسان‌تر)

ج- دوره زمستان (دورۀ جمع‌بندی به همراه حل تست‌های جامع و کنکورهای سراسری)

الف– دوره تابستان:

دانشجویان در این دوره بهتر است تا دروس اصلی مانند ریاضیات ، و دروس تخصصی را به‌طور کامل مطالعه نمایند.

– افرادی که در کلاس‌های کنکور شرکت می‌کنند بایستی به کلِ جزوات به همراه تست‌های کنکور مسلط شوند.

– افرادی که در کلاس شرکت نمی‌کنند لازم است تا کتاب‌های این دروس (شامل متن درس و تمرینات) را مطالعه کرده و کلیه تست‌های آزمون کنکور سراسری را حل کنند.

ب– دوره پاییز:

دانشجویان در این دوره بایستی دروس اصلی را که در تابستان مطالعه کرده‌اند، مرور کنند و همراه آن به حل تست‌های تألیفی از کتاب‌های سری عمران نیز بپردازند. علاوه بر این در دوره پاییز باید مطالعه دروس پایه را به‌صورت جدی آغاز کنند تا در پایان این دوره اندوخته‌ای مناسب و کامل داشته باشند.

تذکر: درس زبان در هیچ دوره خاصی گنجانده نمی‌شود بلکه از ابتدای دورۀ تابستان شروع شده و تا پایان دورۀ جمع‌بندی ادامه می‌یابد. برای این کار باید در هر شب یک الی یک و نیم ساعت به مطالعۀ آن اختصاص داده شود. بهتر است در ماه‌های اول، زبان عمومی (جهت تقویت پایه) و سپس در ادامه، زبان تخصصی مطالعه گردد.

ج– دورۀ جمع‌بندی:

در دورۀ جمع‌بندی دیگر جایی برای مطالعه دروس جدید نمی‌باشد، بلکه دانشجویان تنها، خلاصه‌های خود را مطالعه می‌کنند و اقدام به حل تست‌های مشکل‌داری که از قبل مشخص نموده‌اند، خواهند کرد. دو هفتۀ پایانی نیز از کتاب مجموعه سؤالات کنکور تالیفی ( کتاب تست ) ، کنکور سال‌های گذشته را به‌صورت دفترچه‌ای حل خواهند کرد تا خود را با شرایط کنکور تطبیق دهند.

گروه دوم– شروع مطالعه از پاییز:

دانشجویانی که از پاییز شروع به مطالعه می‌کنند باید زمان باقی‌مانده تا کنکور را به دو بخش زیر تقسیم نمایند.

الف- دورۀ پاییز (دورۀ بهترین انتخاب)              ب- دورۀ زمستان (دوره جمع‌بندی)

الف– دورۀ پاییز: در این دوره اولاً با توجه به پایه درسی و ثانیاً با توجه به فصل‌های مهم و پر تست در کنکور که در بخش سوم به آن اشاره شده، بایستی در هر درس تنها فصولی پر تکرار را انتخاب کنید تا با وقت کم، بیشترین راندمان مطالعه را داشته باشید.

ب– دورۀ جمع‌بندی: این دوره نیز به مانند دورۀ جمع‌بندی گروه اول (آنهایی که مطالعه را از تابستان شروع کرده‌اند) می‌باشد، اما تنها مطالعه، مرور و تست‌زنی فصل‌های خوانده شده از قبل را شامل می‌شود (زمان برای حل تست‌های سال‌های گذشته کمتر وجود دارد).

نکات مهم در ارتباط با خلاصه برداری

خلاصه‌برداری دقیق و صحیح از مطالبی که خوانده می‌شوند، نقش بسیار مهمی در مطالعات بعدی شما خواهند داشت. در مورد خلاصه‌برداری می‌توان به نکات مهم زیر اشاره کرد.

1-خلاصه هر فرد مختص به خود اوست و با فرد دیگر تفاوت خواهد داشت و الزاماً برای دیگران مفید نخواهد بود.

2-خلاصه خوب بایستی بتواند یک مقایسۀ منطقی از روابط مهم و کاربردی فصل مورد نظر را ارائه دهد.

3-در تهیه خلاصه در بعضی از دروس برای بیان یک نکته بهتر است تا از یک مثال جامع که در آن به تمامی نکات اشاره شده استفاده نمود.

4-خلاصه‌برداری بایستی به گونه‌ای باشد که در دور بعدی مطالعه، دیگر نیازی به رجوع به کتاب یا جزوه نباشد که این همان نکته مهم در دوران جمع‌بندی می‌باشد، چون در آن هنگام علاوه بر اینکه درس جدیدی نبایستی مطالعه شود، به علت کمی وقت، کتاب و جزوات مطالعه شده را نیز باید کنار گذاشت و تنها به خلاصه‌ها بسنده کرد.

5- خلاصه شما بایستی در مواردی که مطالب شبیه به هم می‌باشند و یا احتمال فراموشی آنها هست با دقت بیشتری تهیه شود.

6-در خلاصۀ خود از مثال‌های جامع که مطالب خوبی را در بر دارد استفاده کنید و اشتباهات خود در حل تست‌ها را نیز یادداشت کنید.

تذکر: تا شروع دوران جمع‌بندی به هیچ وجه خلاصه‌برداری شما تمام نخواهد شد و هرگاه به نکتۀ جدید و مهمی رسیدید به خلاصه‌های خود اضافه کنید.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است هشت نکته برای مطالعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *