اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
اانتشار نتایج اولیه کنکور دکتری

مخالفت وزارت علوم با طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی

مخالفت وزارت علوم با طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی از مخالفت وزارت علوم و سازمان سنجش خبر داد و گفت: این طرح قابلیت اجرایی ندارد.

دکتر ابراهیم خدایی افزود: یک فوریت طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌ تحصیلات تکمیلی به دو کمیسیون مربوطه ارجاع شد که ما به عنوان مجموعه وزارت علوم و سازمان سنجش در دو کمیسیون آموزش و تحقیقات و همچنین بهداشت و درمان حاضر شده و نظر خود را اعلام کردیم.

مخالفت وزارت علوم با طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی
مخالفت وزارت علوم با طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی

خدایی خاطرنشان کرد: در کلیت نظر وزارت علوم، مخالفت خود را ابراز کرده است چرا که با توجه به جمع بندی های انجام گرفته این طرح قابلیت اجرایی ندارد.

وی اظهار داشت: در نهایت وزارت علوم مخالفت خود را با طرح سنجش و پذیرش در حوزه تحصیلات تکمیلی اعلام کرد.

جزییات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌ تحصیلات تکمیلی

پذیرش دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری ساماندهی می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تشریح اهمیت طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، گفت: با تصویب نهایی این طرح که حلقه تکمیل کننده طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو است تکلیف دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ناپیوسته روشن خواهد شد.

رضا صابری ، با انتقاد از نبود قانون منسجمی درباره  نظام‌مند کردن سنجش و پذیرش دانشجو، گفت: مقطع تحصیلات تکمیلی که شامل کارشناسی ارشد و دکتری ناپیوسته می‌شود حلقه تکمیل کننده طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو در کشور است.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی متکی بر اقتصاد دانش بنیان است، افزود: این طرح یکی از زیرساخت های مهم علمی کشور بوده و نقشه جامع علمی را مدنظر دارد.

صابری ادامه داد:  تا به امروز ما در مجلس قانونی برای نظام‌مند کردن سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی نداشتیم به همین خاطر در کشور بین 3 دستگاه مهمی که دانشجو می‌گیرند از جمله وزارت بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد سه سلیقه متفاوت اعمال می‌شود که این جای تامل دارد.

وی با انتقاد از تغییر پی درپی میزان سهمیه آزمون در قبولی دانشجویان به ویژه در مقطع دکتری، تصریح کرد: تغییر رویه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در طی سال‌های مختلف در وزارت علوم نشان می‌دهد که  تفکر سامان یافته قطعی برای سنجش و پذیرش دانشجویان وجود ندارد تا داوطلبان خود را با آن تنظیم کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان کشور بسیار مهم است، گفت: اگر انتظار تولید علم از دانشگاه ها داریم باید توجه ویژه‌ای به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مبذول شود.

صابری در تشریح دلایل مطرح کردن طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، افزود:  با مطرح شدن این طرح، سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به لحاظ نظام سنجش ساماندهی می شود.

وی ادامه داد: در نقشه جامع علمی کشور در افق 1404 معین شده که 30 درصد دانشجویان کشور باید در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل شوند که این ظرفیت بسیار مهم است و باید در نظام پذیرش دیده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید 3.5 درصد دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات دکتری پذیرش شوند، گفت: یعنی از 30 درصد مورد مظر در افق 1404 ، 11 درصد باید به مقطع دکتری راه‌ یابند به همین خاطر طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تهیه شد.

صابری با تاکید بر اینکه طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای تعیین تکلیف دانشجویان برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحویل مجلس شده است،‌ تصریح کرد: با تصویب نهایی این طرح مشخص خواهد شد که ما چه نظامی برای سنجش دانشجویان باید داشته باشیم و چگونه این دانشجویان پذیرش شوند که فوریت این طرح در صحن علنی مجلس رای آورد تا در کمیسیون کار کارشناسی انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را  طرحی که حلقه کارشناسی ناپیوسته و دکتری را کامل می‌کند خواند وگفت: با این طرح دیگر دانشجویان در بلاتکلیفی به سر نخواهند برد.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

 

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

تمدید مهلت ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور بهمن 95

شهریه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پیام نور تا 2 سال افزایش نمی‌یابد

شهریه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پیام نور تا 2 سال افزایش نمی‌یابد شهریه کارشناسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *