اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
تغییر شیوه آموزشی کارشناسی ارشد در پیام نور

امکان تغییر شیوه تحصیل از آموزش به پژوهش محور تصویب شد

تصویب امکان تغییر شیوه تحصیل از آموزش به پژوهش محور توسط وزارت علوم

محمدعلی کریمی معاون آموزش دانشگاه پیام نور اظهار داشت: بر اساس مصوبه وزارت علوم امکان تغییر شیوه تحصیل از آموزش محور به پژوهش محور فراهم گردید.

وی گفت: دانشجویان آموزش محور می‌توانند در صورت تمایل شیوه تحصیل خود را از آموزش محور به پژوهش محور تغییر دهند و در دوره‌های پژوهش محور ادامه تحصیل دهند در صورتی که پیش از این امکان تغییر از شیوه آموزش به پژوهش محور وجود نداشت.
وی تصریح کرد: با صدور این بخش نامه دانشجویان با گذراندن 30 درصد از واحدهای درسی و داشتن معدل مناسب می‌توانند از شیوه آموزش محور به پژوهش محور تغییر شیوه تحصیل دهند.

امکان تغییر شیوه تحصیل از آموزش به پژوهش محور
امکان تغییر شیوه تحصیل از آموزش به پژوهش محور

شیوه چیست؟

شیوه آموزش محور چیست؟ : تشریح شیوه‌های آموزش و کارشناسی
شیوه آموزشی و پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان‌نامه است. این شیوه تا سال ۱۳۸۹ تنها شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در ایران بوده و پذیرش دانشجو در کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش انجام می‌شد.

شیوه آموزش محور چیست؟

تحصیل در شیوه آموزش محور با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه بوده که گذراندن حداقل دو و حداکثر ۴ واحد سمینار، تحقیق و تتبع نظری الزامی است و در سایر موارد عیناً مطابق آئین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته است، البته باید توجه داشت که فارغ‌التحصیلان این دوره هیچ منعی برای ادامه تحصیل در دوره دکتری ندارند.

شیوه پژوهش محور‌

شیوه پژوهش محور‌ دوره‌ای با محوریت پژوهش است که دستاورد آن ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی، ثبت اختراع و غیره است که مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارایه پایان‌نامه است. تعداد واحدهای درسی در این شیوه ۶ تا ۱۰ واحد است و دانشجو می‌تواند هم زمان با واحدهای آموزشی، واحدهای پژوهشی خود را انتخاب کند.
طول مدت دوره در هر سه شیوه حداکثر ۲ سال مشتمل بر ۴ نیمسال تحصیلی است، البته در موارد استثنایی افزایش طول مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجاز است و در هر صورت مدت دوره در هر سه شیوه نباید از۲/۵ تجاوز کند.

توضیحات در مورد شیوه آموزش محور دانشگاه پیام نور

 شیوه آموزش محور دانشگاه پیام نور : معاون سنجش و آموزش دانشگاه پیام‌نور گفت: انتقال دانشجویان از شیوه آموزش محور به شیوه آموزش و پژوهش محور ممنوع است  انتقال دانشجویان از شیوه آموزش محور به شیوه آموزش و پژوهش محور ممنوع است و دانشجویان باید تصمیم قطعی را درباره تحصیل در هر کدام از این شیوه‌های آموزشی بگیرند.

منبع : سازمان سنجش و وزارت علوم

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

12 دیدگاه

  1. سلام
    ازکجا بایدبدونم که آموزش محورهستم یاپژوهش محور؟
    اگربخواهم ازشیوه پژوهش محور به آموزش محور تغییر بدم چه زمانی باید اقدام کنم؟سپاسگزارم

  2. سلام در پاسخ به یکی از سوالات فرموده بودید که خسلی ها آرزو دارند به پژوهش محور تغییر شیوه بدهند، علت بیان این جمله چیست؟

    آیا این شیوه برتری خاصی بر ساید شیوه های تحصیل(آموزش مخور و…)دارد؟

    • به دلیل اینکه شیوه آموزش محور یا مجازی بدون پایان نامه هستند و در پایان در مصاحبه آزمون دکتری امتیاز کمتری به لحاظ نداشتن پایان نامه و موضوع آن خواهند داشت

  3. بیوتکنولوژی کشاورزی

    سلام
    من امسال پیام نور اصفهان اموزش محور بیوتکنولوژی کشاورزی قبول شدم/میشه ب پژوهش محور بعد تغییر بدم؟
    برای تغییر از کی باید اقدام کنم؟
    ممنون

  4. سلام.من در یکی از دانشگاههای دولتی به شیوه اموزش محور درس میخونم.و جز نفرات اول شبانه هستم. الان که برای تغییر شیوه اقدام کردم مسولین دانشگاه می گویند این تغییر از سوی وزارت علوم لغو شده. ایا صحت داره؟خواهشا راهناییم کنیدکه به کجا مراجعه کنم؟

    • به تازگی این تغییر شیوه توسط وزارت علوم ابلاغ شده !!! در پیام نور این تغییر شیوه انجام می شود ولی خبر ندارم که دانشگاه های سراسری یا همان دولتی تغییر شیوه را دارند یا خیر ( طبق تغییرات جدید این شیوه احتمالا حذف خواهد شد)
      با وزارت علوم تماس و از صحت موضوع باخبر شوید

  5. باسلام اینجانب دانشجوی پژوهش محوربوه ام ودراثریک تصمیم اشتباه به آموزش محور تغییرشیوه داده ام ولی الان سخت پشیمانم آیاراه بازگشت وجوددارد

    • کارتون بسیار اشتباه بوده چون این شیوه هم توسط وزارت علوم در حال حذف شدن است و خیلی ها آرزو دارند که به پژوهش محور تغییر شیوه بدهند
      در مورد تغییر شیوه مجدد هیچ خبر یا بخشنامه ای وجود ندارد بهتر است از مرکزتون پیگیری کنید

  6. سلام
    یه سوال در مورد فراگیر پیام نور داشتم.
    لغو ثبت نام نوبت دوم صددرصد هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *