اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین

تغییرات قانون جدید دکتری در آزمون اسفند اعمال نمی‌شود

تغییرات قانون جدید دکتری در آزمون اسفند اعمال نمی‌شود

تغییرات قانون جدید دکتری : رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به دغدغه داوطلبان آزمون دکتری سال ۹۵ گفت: تغییرات قانون دکتری شامل آزمون اسفند ۹۴، نخواهد شد.

ابراهیم خدایی گفت: آزمون دکتری نیمه متمرکز که در اسفند ماه ۹۴ برگزار می شود برای ورودی مهر ۹۵ است و از آنجایی که در قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو آمده است که تغییرات باید حداقل یکسال قبل اطلاع رسانی شود، این آزمون شامل تغییرات جدید مصوبه مجلس نمی شود.

وی اضافه کرد: ورودی های سال ۹۵ بر اساس ضوابط فعلی پذیرش می شوند و اگر مراحل تصویب قانون طی و قانون نهایی شود، قطعا تغییرات جدید آن برای ورودی های سال ۹۶ قابلیت اجرایی خواهد داشت.

خدایی خاطرنشان کرد: پس از اینکه قانون ابلاغ شد سازمان سنجش تغییرات آزمونی را برای آزمون آبان ماه سال ۹۵ و ورودی های سال ۹۶ اعلام خواهد کرد.

تغییرات قانون جدید دکتری در آزمون اسفند اعمال نمی‌شود
تغییرات قانون جدید دکتری در آزمون اسفند اعمال نمی‌شود

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: داوطلبانی که در حال حاضر می خواهند برای آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۵ ثبت نام کنند، مطمئن باشند که ثبت نام براساس ضوابط دفترچه ثبت نام که منتشر شده است، انجام می شود.

 کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه ۲۲ آذر ماه به تصویب رسید.

نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق ۷۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند. با تصویب نهایی این طرح، آزمونی واحد برای تحصیلات دوره‌های تکمیلی ارشد و دکتری برای دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و سراسری برگزار می‌شود.

ماده ۵ این طرح به شیوه جذب دانشجوی دکتری می پردازد که در ابتدا پس از تصویب کلیات برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش بازگشت و پس از نهایی شدن نظرات کارشناسی در صحن علنی و جلسه روز یکشنبه ۶ دی ۹۴ به تصویب نمایندگان رسید.

بر این اساس، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌های (آموزشی، پژوهشی و پژوهش‌محور) به شرح زیر انجام می‌شود :

الف- دکتری آموزشی پژوهشی سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی پژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:

۱- آزمون‌های متمرکز ۵۰ درصد

۲- سوابق آموزشی و پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد

۳-  مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد

ب- دکتری پژوهش محور:

سنجش و پذیرش برای دوره‌ دکتری ناپیوسته پژوهش‌محور بر اساس معیارهای زیر انجام می‌شود:

۱-  آزمون‌های متمرکز ۳۰ درصد

۲- سوابق آموزشی پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد

۳-  مصاحبه علمی و بخش عملی ۳۰ درصد

۴-  تهیه طرح‌واره ۲۰ درصد

بر اساس تبصره ۱ این ماده، برگزاری آزمون‌های متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتخانه‌ها و از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی می‌تواند با لحاظ بند (ت) ماده ۱ از ظرفیت دانشگاه‌های کشور اعم از دولتی و غیردولتی در برگزاری آزمون متمرکز استفاده کند.

همچنین طبق تبصره ۲ این ماده، هر یک از وزارتخانه‌ها مکلفند در چارچوب آمایش آموزش عالی کشور سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمامی رشته‌محل‌های مورد تایید شورای گسترش، خود اقدام کنند.

علاوه بر این طبق تبصره ۳، طرح‌واره دکتری پژوهش‌محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذیربط رسیده باشد.

همچنین طبق تبصره ۴ این ماده شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ۱۰ درصد معیارهای موجود اقدام کند. زمان اعلام این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی آن است.

۵ هزار نفر در آزمون دکتری ۹۵ ثبت نام کردند

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آغاز ثبت نام برای آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۵ گفت: تاکنون بیش از ۵ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

دکتر حسین توکلی افزود: تا ساعت ۸ صبح امروز تعداد ۵ هزار و ۵۸۸ نفر در این آزمون ثبت نام کرده اند.

وی افزود: زمان ثبت نام برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۵ تا روز سه شنبه ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

توکلی خاطرنشان کرد: پرداخت هزینه ثبت نام به صورت اینترنتی خواهد بود و داوطلبان لازم است به وسیله کارت های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است با مراحعه به پایگاه سنحش و پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزار ریال (۵۰ هزار تومان) وجه ثبت نام، نسبت به شرکت در آزمون اقدام کنند.

وی گفت: بر اساس ضوابط هر داوطلب فقط می تواند در یک کد رشته متناسب با مدرک کارشناسی ارشد خود شرکت کند.

توکلی اضافه کرد: داوطلبان باید به کلیه دروس زبان خارجی عمومی و استعداد تحصیلی و همچنین آزمون دروس خاص هر رشته امتحانی پاسخ دهند. ضرایب دروس به این ترتیب است: زبان خارجی با ضریب یک، استعداد تحصیلی با ضریب یک و مجموعه دروس خاص هر رشته امتحانی با ضریب چهار است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۵ روز جمعه ۱۴ اسفندماه در یک نوبت برگزار می شود.

وی افزود: پس از برگزار آزمون، کارنامه سنجش علمی شامل نمرات خام، تراز، نمره کل در اختیار داوطلب قرار می گیرد. داوطلبان بر اساس آن و همچنین اطلاع از رشته های تحصیلی مندرج در دفترچه راهنما، برای بررسی سوابق علمی، آموزشی، پژوهشی، مصاحبه یا آزمون تخصصی به دانشگاههای محل پذیرش مراجعه کنند.

توکلی یادآور شد: در این کارنامه نمره کل نهایی بر اساس ضرایب مواد آزمون درج شده است. شرایط ضوابط پذیرش و سایر مراحل در دفترچه آزمون درج شده است.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

تمدید مهلت ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور بهمن 95

شهریه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پیام نور تا 2 سال افزایش نمی‌یابد

شهریه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پیام نور تا 2 سال افزایش نمی‌یابد شهریه کارشناسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *