اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
تست زدن

روش های تست زنی جهت آمادگی کنکور

روش های تست زنی جهت آمادگی کنکور
روش های تست زنی جهت آمادگی کنکور

روش های تست زنی جهت آمادگی کنکور

الف : علامتهای مخصوص

هنگامی که در منزل مشغول به زدن تست هستید از سه علامت برای دسته بندی تستها استفاده کنید.
این علامتها به شرح می باشند:
  • مثلث ▲ : هنگامی که به تستی برخوردید که از نظر نکته بسیار ظریف طراحی شده بود ویا احتیاج به خلاقیت داشت حتما آنرا با مثلث علامت گذاری کنید که در دور بعدی تست زنی یا در دوران جمع بندی بعد از عید دوباره به حل آن مبادرت بورزید ( دقت کنید دوباره حلش کنید نه اینکه از روی جواب آن بخوانید ویا آنرا حفظ کنید)
  • آلفا  α  : اگر تستی را به هر دلیل غلط حل کردید (حتی اشتباه محاسباتی) یا اصلا نتوانستید آنرا حل کنید ، به طور حتم آنرا برای دور بعد تست زنی و جمع بندی علامت گذاری کنید.(یادتان باشد که اکثرغلطهای داوطلبان کنکور در دروس ریاضیات و فیزیک اشتباهات محاسباتی می باشد)
  • دایره ●: یک قانون مهم در تست زدن این است که حتی پاسخ تشریحی تستهایی را که درست زده ایم را نیز کامل بخوانیم حتی اگر تست حل شده از نوع تستهای تکراری باشد. دلیل این امر این است که ممکن است در بعضی از پاسخهای تشریحی این تستها شما به راه حلهای جالبی بر بخورید که یا در زمان شما صرفه جویی می کنند یا به فهم بیشتر شما از درس کمک می کنند.

ب : ۵ در میان

هنگامی که به صورت طبقه بندی تست حل می کنید تستها را بصورت ۵ درمیان حل کنید بدین صورت که ابتدا تست ۱ سپس تست ۵ بعد تست ۱۰ و …. فایده این کار این است که شما در طی ۲ ساعت که تست می زنید از اکثر زیرشاخه های یک مبحث تست می زنید. یادتان باشد شما  در سر جلسه کنکور باید در عرض کمتر از ۴ ساعت ذهنتان آمادگی پاسخ گویی به تعداد زیادی مبحث را داشته باشد. پس ، از ابتدای تست زنی ذهن خود را به این قضیه عادت دهید.همچنین شما بعد از اتمام یک فصل یا یک کتاب نباید کلیه تستهای آنرا بزنید بلکه باید به روش “مدت زمان ۲ ماهه ” به تست زدن مبادرت ورزید که بتوانید از این همه تمرین تست زنی نتیجه بگیرید.

ج : تست با دو رنگ آبی و قرمز

یکی از دغدغه های همیشگی دانش آموزان زدن صحیح تست در زمان استاندارد آن در کنکور می باشد . نکته مهم اینجاست که نباید از همان ابتدا به حل تست در زمان پرداخت. شما هنگامی که توانایی تست زدنتان به حد مطلوبی رسید ( تشخیص آنرا به مشاور خود بسپارید) روی به حل تست در زمان بیاورید . یکی از راههای پر بازده این است که شما از دورنگ خودکار جهت زدن تستها استفاده کنید. بدین صورت که اولا زمان را به صورت کلی در نظر بگیرید، یعنی تستها را پشت سرهم حل کنید و زمان کل را مد نظر داشته باشید. شما هنگامی که زمان استاندارد تستهایتان به پایان رسید دست از حل کردن آنها نکشید بلکه فقط رنگ خوکار خود را عوض کنید.این کار به شما کمک می کند که به دو صورت درصد گیری کنید.یک درصد شامل کلیه جوابهای تستهای شما می باشد( رنگ آبی وقرمز) که این درصد ، توانایی شما بدون در نظر گرفتن زمان را نشان می دهد و نشان از قدرت خام شما در پاسخگویی به تستها می باشد. درصد دوم فقط شامل پاسخهای شما در زمان استاندارد می باشد (که همان تستهای با رنگ خودکار اول می باشد) این درصد نشان از توان قدرتی- سرعتی شما دارد .نکته مهم این است که این درصد در ابتدای راه ممکن است بسیار پایین باشد .ولی این امر نباید مایه دلسردی شما شود ،بلکه شما باید به کمک مشاور باتجربه خود به تحلیل و مقایسه این دو درصد بپردازید تا بتوانید قدرت تست زنی خود در زمان استاندارد را افزایش دهید.
نکته دیگر این است که باید حواستان جمع این قضیه باشد که حفظ کردن فرمولها در درسهایی چون ریاضیات و فیزیک نمی تواند در بالا بردن سرعت استاندارد شما کمک کند.

د :  به مغزمان یاد بدهیم که به یاد بیاورد

یکی از مهمترین اصول تست زنی که اکثر دانش آموزان آنرا رعایت نمی کنند این است که قبل از زدن تستهای مبحث مورد نظر به دوره کردن آن قسمت از روی کتاب یا جزوه مبادرت  می ورزند،که با این کار ناخواسته ضربه سنگینی به سرنوشت کنکوری خود می زنند. اگر مغز شما عادت کند که قبل از حل کردن تستها نگاهی به جزوه داشته باشد .در نزدیکی کنکور به مشکلی عظیم برخواهید خورد ، اینکه مغز شما از شما می خواهد در عرض کمتر از یک هفته کلیه مباحث را برایش دوره کنید ، چون شما در طول سال مغزتان را اینطور عادت داده اید و چون نمی رسید در هفته قبل از کنکور کلیه مباحث را دوره کنید در سر جلسه امتحان  با اینکه بسیاری از سوالات را، مشابهشان را قبلا حل کرده اید ، همین سوالات برایتان گنگ به نظر می آید . بنابر این به کمک مشاور خود در طول زمان این عادت بسیار مضر را از خود دور کنید و به مغزتان اطمینان کنید تا مغزتان به شما جواب دهد.یادتان باشد با این هدف جلو بروید که مغزتان باید به یاد بیاورد، نه اینکه مدام به یادش بیاورید.

ن: تست می زنم که غلط بزنم!!؟؟

یکی از اشتباهات رایج کنکوریها این است که دنبال یک جزوه به تمام معنا کامل می گردند که پس از خواندن آن بتوانند اکثر تستهای آن مبحث یا درس را درست حل بکنند. این امر به مثابه افسانه دست نیافتنی شاه کلید است.اکثر دانش آموزان پس از اینکه در دور اول تست زدن خود تستهای خود را صحیح می کنند ، چون به تعداد زیادی از سوالات خود پاسخ درستی نداده اند به دوباره خوانی جزوه روی می آورند ، یا سراغ جزوه یا کتاب کمک درسی دیگری می روند واز ادامه حل کردن تستها خودداری می کنند به خیال اینکه با دوباره خوانی ویا استفاده از منبعی دیگر  می توانند اکثر تستها را درست حل کنند. اما عقل سلیم اینجا حرف دیگری برای گفتن دارد : اگر قرار بود با خواندن تمام وکمال جزوه ها وکتابهای کمک درسی رنگین برای مراتب اول که سراغ تستها می رویم اکثر آنها را درست حل کنیم ، دیگر چه نیازی به تست زدن بود ؟ مستقیم به جلسه کنکور می رفتیم و پیروز بیرون می آمدیم! پس داستان چیز دیگری است شما به جای انکه به دوباره خوانی بپردازید ، به زدن تستهایتان ادامه دهید تا بتوانید کاربد مطالب خوانده شده را فراگیرید.شما اصلا تست می زنید که غلط بزنید وباید روحیه تان را حفظ کنید تا آرام ، آرام و در طول زمان به حد مطلوبتان برسید.هیچگاه از اینکه تست بزنید و یا آن را غلط حل کنید واهمه نداشته باشید.
نکته آخر اینکه اگر به معنای واقعی مبحثی را فراموش کرده بودید ، باز هم به دوباره خوانی مطلب به صورت کامل روی نیاورید.

و) زمان نقصانی در آزمون

این روش تست زنی ، روشی کاربردی جهت جلسات آزمون می باشد. شما به طور مثال در دفترچه سوالات دروس عمومی تستهای هر درسی را در کمتر از زمان تعیین شده می زنید که در پایان کار  بین ۶ تا ۸ دقیقه وقت اضافه بیاورید.این وقت اضافه به این درد می خورد که مثلا متوجه می شوید از ۴ درس عمومی  با توجه به سختی سوالات مطرح شده در دفترچه اگر این وقت اضافه را روی یکی از دروس بگذارید خیلی می توانید درصد آنرا بالا ببرید.یا می توانید تستهایی که بین دو گزینه شک داشتید را اکنون با خیالی آسوده تر مرور کنید ومطمئن باشید نتیجه مطلوبی خواهید گرفت. اینکه چطور بتوانید در کمتر از زمان استاندارد به زدن تستها مبادرت ورزید و بتوانید تکنیک زمان نقصانی در آزمون را به کار گیرید بحث مفصلی می طلبد ، زیرا این توانایی را باید در طول زمان با توجه به توانایی  فردی خودتان با یک برنامه ریزی مبتنی بر گزارش کار کامل  هفتگی  بدست آورید .

ی ) تست زدن در آزمون

در تست زدن در آزمون علاوه بر  در نظر داشتن زمان نقصانی سعی کنید به خصوص در دروس اختصاصی ابتدا به سراغ درسی بروید که بیشتر بر آن  تسلط دارید.همانطور که حواستان به زمان   می باشد ، ابتدا سوالاتی را جواب دهید که ۱۰۰%  بر آنها تسلط دارید سپس به اول برگردید و سوالات ۷۰ به ۳۰ درصد را جواب دهید و به همین ترتیب تا به سوالاتی برسید که در ابتدا خیال می کردید ۱۰۰ درصد بلد نیستید که در آخر سر به تعدادی از آنها نیز می توانید پاسخ دهید. چون به این روشی که برایتان تشریح کردم  در سر جلسه آزمون پله به پله روحیه شما بالا می رود و داشتن روحیه واعتماد به نفس بالا در سرجلسه آزمون مهمترین عامل تعیین کننده است.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد این است که اگر دیدید به هر دلیلی تستی را به جواب نمی رسید ، از آن بگذرید و وقت دیگر تستها را برای آن هدر ندهید. زیرا سخت ترین تست یک درس با آسان ترین تست آن درس در آزمون هیچ تفاوتی از نظر نمره با هم ندارند.
نکته دیگر اینکه در سالهای اخیر سازمان سنجش  بیشتر به سوالات مفهومی روی آورده پس قدرت خلاقیت خود را پرورش دهید و در سر جلسه آزمون هنگامی که جواب تستی به نظرتان می آید همان جواب اول جواب درست است.به آن شک نکنید .چون سوالات کنکور برای همه داوطلبان چه در شهرهای بزرگ چه در مناطق محروم یکی است بنابراین ۶۰-۷۰ درصد سوالات طوری طراحی می شوند که اکثر افراد متوسط بتوانند به آن جواب دهند ، پس در جوابی که در اولین بار به ذهنتان می رسد شک نکنید و مهمتر از همه اینکه در آخر آزمون اگر وقت اضافه آوردید به هیچ عنوان به پاسخهای داده شده خود شک نکنید.زیرا ذهن شما در آخر آزمون خسته است و احتمال خطای آن بسیار زیاد است.نکته آخر اینکه همیشه داوطلبان آسانترین سوالات را اشتباه می زنند.
روش های تست زنی
تهیه و تنظیم همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

مطالعه درسی

برنامه ریزی و نکات کلیدی در قبولی کنکور ارشد

برنامه ریزی و نکات کلیدی در قبولی کنکور ارشد در ابتدا با این سوال آغاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *