اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
افزایش ظرفیت دکتری 92

آیا کنکور کارشناسی فراگیر از تمام رشته ها حذف خواهد شد ؟

کنکور کارشناسی فراگیر
کنکور کارشناسی فراگیر

کنکور کارشناسی فراگیر  ( اما و اگر های حذف کنکور فراگیر مقطع کارشناسی )

همانطور که مستحضرید چندی پیش خبری درباره حذف کنکور کارشناسی فراگیر پیام نور  در همیشه آنلاین از قول ریئس دانشگاه پیام نور منتشر شد که حتی علت حذف کنکور کارشناسی فراگیر نیز جهت ارائه جزئیات آن نیز متعاقبا به اطلاع شما رسید

ول خبر بالا بلافاصله توسط سازمان سنجش و آموزش کشور تکذیب گردید که به شرح ذیل است :

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به اعلام خبر حذف کنکور از تمام رشته محل های مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور، اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد و هیچ دانشگاهی بدون توجه به میزان رقابت داوطلبان نمی تواند آزمون را در تمام رشته های خود حذف کند.

ابراهیم خدایی ، رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تصمیم برای اینکه پذیرش دانشجو در چه رشته هایی از کنکور به شیوه با آزمون و در چه رشته هایی با احتساب سوابق تحصیلی (بدون آزمون) باشد براساس میزان رقابت داوطلبان صورت می گیرد.

وی با یادآوری اینکه پذیرش دانشجو در ۱۰ هزار کد رشته محل دانشگاهی در مقطع کارشناسی از سال گذشته به صورت بدون کنکور اعلام شده است، افزود: در دی ماه سال ۹۱ اعلام کردیم که پذیرش دانشجوی کارشناسی برای ۱۰ هزار کدرشته محل از دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی براساس سوابق تحصیلی انجام می گیرد که متقاضیان واجد شرایط از نیمسال دوم تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ (ترم بهمن ۹۱) مشغول به تحصیل شدند.

خدایی تصریح کرد: امسال هم پذیرش دانشجو به شیوه بدون آزمون (با احتساب سوابق تحصیلی) برای همان ۱۰ هزار کدرشته محل قبلی صورت می گیرد و هیچ تغییری در آن نخواهیم داشت.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور برخی اظهارات مبنی بر حذف کنکور از تمام رشته محل های مقطع کارشناسی پیام نور را رد کرد و گفت: مسوولان پیام نور احتمالا می خواستند آمادگی خود را برای حذف کنکور کارشناسی در این دانشگاه بیان کنند که این موضوع، جای قدردانی دارد اما به معنای عملی شدن آن برای سال تحصیلی پیش رو نیست و آنها نمی توانند بدون توجه به رقابت داوطلبان، نسبت به حذف آزمون از تمام رشته محل های خود اقدام کنند.

مسوولان پیام نور طی چند روز گذشته اعلام کردند که دانشجویان مقطع کارشناسی برای سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ را بدون آزمون و با توجه به سوابق تحصیلی داوطلبان پذیرش خواهند کرد و حتی در دوره های فراگیر خود نیز پذیرش مقطع کارشناسی نخواهند داشت.

پذیرش از طریق شیوه جدید مستلزم موافقت سازمان سنجش ولی کنکور کارشناسی فراگیر حذف شده

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور گفت: در صورت موافقت سازمان سنجش، امسال پذیرش دانشجو از طریق کنکور براساس سوابق تحصیلی خواهد بود.

علیرضا دل افکار گفت: امسال از سازمان سنجش درخواست کرده‌ایم پذیرش دانشجوی پیام نور از طریق کنکور را براساس سوابق تحصیلی انجام دهد.

وی ادامه داد:  اگر سازمان سنجش موافقت کند، تمام رشته‌های دانشگاه در دفترچه‌ای از سازمان منتشر می شود که مختص پذیرش دانشجوی بدون کنکور است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: در غیر این صورت برخی رشته‌ها در دفترچه کنکور سراسری و برخی رشته‌ها در دفترچه بدون کنکور قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد : دانشگاه پیام نور درحال حاضر در انتظار اعلام نظر سازمان سنجش است.

دل افکار درباره دوره های فراگیر هم گفت: ثبت نام دوره‌های فراگیر از مهرماه فقط در مقطع کارشناسی ارشد انجام آغاز می شود و دوره فراگیر مقطع کارشناسی حذف شده است.

نتیجه گیری : نظر مسئولان دانشگاه پیام نور اینست که آزمون فراگیر مقطع کارشناسی کلا حذف شده است و فقط پذیرش در کارشناسی پیام نور از طریق آزمون سراسری برای برخی رشته ها انجام می شود و در برخی رشته ها به صورت بدون کنکور. همچنین پذیرش بدون کنکور نیز منوط بر توافق سازمان سنجش و آموزش کشور می باشد

ولی هنوز مشخص نیست که کنکور کارشناسی فراگیر حذف خواهد شد یا خیر !؟

کوچکی نژاد: اقدام پیام نور در حذف کنکور قابل تقدیر است

نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: پیام نور به مرحله ای رسیده است که می تواند کنکور را بردارد. این بسیار عالی است و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از این امر استقبال می کند . این دانشگاه توانسته در راستای اجرای قانون حذف کنکور که در سال 86 توسط مجلس مصوب شد پیشگام باشد.

کوچکی نژاد افزود: اعتقاد بر این است که گستره آموزش عالی کشور توانایی و ظرفیت پذیرش داوطلبان را در مقطع کاردانی و کارشناسی  داراست و می توانیم در برخی از دانشگاه ها مانند پیام نور کنکور را در این مقاطع حذف کرده و صرفا در مقطع کارشناسی ارشد به لحاظ محدودیت امکانات آموزشی کنکور برگزار شود.

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: طبق قانون حذف کنکور سال 86 می بایست در برنامه اول پنجم توسعه سابقه تحصیلی دانش آموزان جایگزین کنکور شود و  در حال حاضر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بحث حذف کنکور مطرح است ولی عملا این طرح اجرایی نشده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته دانشگاه هایی مانند پیام نور و آزاد در این زمینه اقدامات ارزشمندی انجام دادند و توانستند در برخی ازکد رشته های خود کنکور را حذف کرده و زمینه حضور داوطلبان را فراهم کنند اما دیگر دانشگاه های دولتی همچنان ملزم به برگزاری کنکور هستند.

وی  به طرح نمایندگان مجلس نهم در زمینه حذف کنکور اشاره کرد و افزود: کلیات این طرح تصویب شده و درکمیسیون آموزش و تحقیقات در حال بررسی است. این طرح مراحل پایانی خود را طی می کند و می تواند جایگزین کنکور شود اما هنوز هم دارای اشکالاتی است که نمایندگان با ارائه راهکارهایی در صدد رفع آن هستند.

کوچکی نژاد با اشاره به جزئیات  طرح گفت: این طرح به گونه ای است که وزارت علوم بتواند هر سال درصدی از ارزشیابی تحصیلی دانشجویان به عنوان معیار جایگزین کنکور استفاده کند و در طول چند سال آینده به طور کامل سابقه و ارزشیابی تحصیلی دانشجویان جایگزین کنکور شود.

وی با عنوان اینکه کمیته ای متشکل از نماینده های وزارت علوم، سازمان سنجش ، علوم پزشکی و یکی از دانشگاه های غیردولتی به عنوان تصمیم گیرندگان کنکور تشکیل شده اظهار داشت: اشکالی که وزارت علوم به این طرح می گیرد این است که آموزش و پرورش هنوز به استانداردهای ارزشیابی مجهز نیست. ابزاری که بتوان به شکلی درست و منطقی دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار دهد  به ویژه در شهرها و روستاهای دورافتاده وجود ندارد که البته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این زمینه نیز برای رفع موانع موجود اعلام آمادگی کرده است.

همیشه آنلاین آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با حذف کنکور کارشناسی فراگیر را متعاقبا اعلام خواهد کرد

منبع : خبرگزاری های پیام نور و دانشگاه پیام نور

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

10 دیدگاه

  1. سید سامان خادمی

    تکلیف اونایی که ثبت نام کردند چی میشه میدونید با این کارتون چندنفربدبخت کردید

  2. آخه مگه فراگیر چه اشکالی داره که میخوان
    حذفش کنن؟
    اصلن فراگیر یعنی بدون کنکور دیگه.
    الان توی دفترچه ی بدون کنکور مرداد، رشته روانشناسی در استان تهران فقط توی یک مرکز ( دماوند!) ارائه شده درصورتی که در آزمون فراگیر 91 این رشته در استان تهران در پانزده مرکز ارائه شده بوده. داستان اکثر رشته های محبوب مثل حقوق به همین صورته. اگر قرار باشه این رشته ها به دفترچه سراسری منتقل بشه به خیلی ها ظلم میشه. یعنی منی که با پیش ریاضی میخواستم روانشناسی فراگیر شرکت کنم الان باید برم برای کنکور انسانی آماده شم که واقعا کار مشکلی هست.
    امیدوارم سازمان سنجش جلوی این کارو بگیره

  3. سلام باحذف فراگیر ایاامکان تحصیل در2رشته وجودخواهدداشت ممنون

    • هنوز تغییرات جدید بعد از حذف کنکور اعلام نشده است و اینکه هنوز حذف کنکور نیز قطعی نشده است

  4. سلام
    بخش اخبار سایت به روز و خیلی مفید بود. ممنون

  5. سلام
    می خواستم بگم اگه کارشناسی فراگیر حذف بشه پس تکلیف مایی که کاردانش هستیم و نمراتمون هم پایینه چی میشه
    حالا که رفتم با این همه دردسر پیش دانشگاهی رو گذروندم تا بتونم وارد پیام نور بشم..

  6. سلام خسته نباشید
    میخواستم ببینم منابع توی رشته مدیریت آی تی همون منابع پارسال هست ؟ اخه من میخوام شروع کنم به خوندن از الان ممنون میشم جوابمو بدید

    • منابع امسال هنوز اعلام نشده و زمان توزیع دفترچه ها مشخص می شود که عملا زمانی برای آمادگی نمی ماند بهتر است با منابع پارسال شروع به مطالعه نمایید تا وقت را از دست ندهید احتمال اینکه منابع این رشته تغییر نکند هم بسیار زیاد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *